Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
På innsiden av veggene i bygget bak ham er politisk sjef i Human-Etisk Forbund og ateist Lars-Petter Helgestad definert som en terrorist.
 Foto: Even Gran

På innsiden av veggene i bygget bak ham er politisk sjef i Human-Etisk Forbund og ateist Lars-Petter Helgestad definert som en terrorist. Foto: Even Gran

– Jeg er en terrorist

På saudi-arabisk grunn regnes jeg som terrorist, skriver Lars-Petter Helgestad, sjef for Politisk avdeling i Human-Etisk Forbund.

Publisert:

Lars-Petter Helgestad er sjef for Politisk avdeling i Human-Etisk Forbund.
 Foto: Human-Etisk Forbund

Lars-Petter Helgestad er sjef for Politisk avdeling i Human-Etisk Forbund. Foto: Human-Etisk Forbund


Jeg er terrorist! Hvis jeg går inn til Saudi-Arabias ambassade, er jeg plutselig en terrorist. For på saudi-arabisk område definerer saudiske myndigheter meg som terrorist.

Men det er ikke fordi jeg har gjort noe eller fordi jeg har planlagt noe. Det er fordi at Saudi-Arabia i 2014 innførte en lov som definerer ateisme i enhver form som terrorisme. Så kun på bakgrunn av hva jeg tror, eller ikke tror, regnes jeg som terrorist.

Siden 2012 har bloggeren Raif Badawi sittet i et saudisk fengsel, med en dom på 10 år og 1000 piskeslag på bakgrunn av anklager om blasfemi. I april 2017 ble en annen ung saudier, Ahmad Al Shamri, dømt til døden «for ateisme». Siden har ingen hørt fra ham.

Samme år ble den pakistanske studenten Mashal Khan brutalt drept av en lynsjemobb bestående av andre studenter, etter anklager om blasfemi. Årsaken? Mashal hadde kalt seg «the Humanist» på Facebook …

Denne utviklingen ser vi dessverre flere steder. Ateisme sidestilles med terrorisme eller blasfemi i land hvor dette straffes hardt, både i og utenfor loven.

Dermed blir det å være ateist eller humanist i seg selv en forbrytelse. Ved å gi uttrykk for livssynet sitt risikerer man forfølgelse, lange fengselsstraffer eller til og med livet.

Styrket internasjonalt engasjement

For å sette forfulgte ikke-troendes situasjon på agendaen har vi i Human-Etisk Forbund derfor styrket vårt internasjonale engasjement betydelig det siste året.

Tankefrihetsrapporten publiseres årlig i samarbeid med vår internasjonale paraplyorganisasjon Humanists International. Rapporten overvåker og dokumenterer situasjonen for ateister, humanister og ikke-troende verden over.

Gjennom kampanjen Humanists at Risk jobber vi for at forfulgte humanister og ikke-troende skal ha mulighet til å få lovlig asyl i trygge tredjeland.

I september i fjor fikk for eksempel den pakistanske humanisten og menneskerettighetsaktivisten Gulalai Ismail asyl i USA. Hun fryktet for sitt liv etter at pakistanske myndigheter utstedte en arrestordre på henne under terrorloven.

Trusler og anklager om blasfemi eller apostasi kan brukes som våpen av autoritære myndigheter for å stilne all mulig slags samfunnskritikk. Nettopp derfor er det viktig å ta trusselen mot forfulgte ateister på alvor – ikke som en kuriositet, men som en lakmustest på situasjonen for et knippe grunnleggende demokratiske rettigheter.

Som livssynsminoritet møter ateister mange av de samme utfordringene som andre minoriteter – etniske, religiøse – men uten noen verdensomspennende religion til å tale deres sak når de opplever forfølgelse eller overgrep.

Som verdens største humanistorganisasjon mener jeg derfor at Human-Etisk Forbund har et særlig ansvar for å stå opp for de ikke-religiøses kamp mot usynliggjøring, diskriminering og forfølgelse.

Dødsstraff for frafall og blasfemi

Raif Badawis situasjon er grusom og svært spesiell, men det er dessverre flere land enn Saudi-Arabia hvor blasfemi og frafall fra religion er direkte farlig. I hele 22 land er det kriminelt å forlate troen (det som ofte kalles apostasi), og i 12 av disse landene kan apostasi straffes med døden. Blasfemilover er enda mer utbredt.

Derfor er det viktig at vi løfter opp Raif Badawis sak – og andre, liknende saker – måned etter måned, år etter år. Vi må vise at vi ikke aksepterer, og at vi ikke tolererer, når makt og vold brukes mot tanker som aldri burde vært definert som forbrytelser.

Religionsfrihet handler ikke bare om å kunne velge mellom en liste med forhåndsgodkjente religioner, som enkelte islamistiske regimer åpner for. Religionsfrihet handler også om friheten til å leve helt uten religion. Den friheten er ikke-eksisterende i et land som Saudi-Arabia.

Det er ikke minst derfor vi i Human-Etisk Forbund har deltatt på Amnestys månedlige demonstrasjoner foran den saudiske ambassaden siden 2014. Vi finner oss ikke i at et undertrykkende regime skal nekte folk sine grunnleggende menneskerettigheter.

Dette går ikke lenger, Saudi-Arabia! Dere må avvikle statsislamismen og la folk få tro det de vil! Dere må respektere religionsfriheten! Dere må respektere ytringsfriheten!

Raif Badawi og andre samvittighetsfanger og påståtte terrorister må slippes fri!

Denne kommentaren ble først holdt som appell foran Saudi-Arabias ambassade i Oslo 6. mars 2019.

#KommentarVis flere

HEF har fått støtte fra departementet i personvernsaken mot Den norske kirke
Kan veganisme være et livssyn?

Kan veganisme være et livssyn?

Selv mener veganerne at svaret er ja, men hva vil staten mene?

Bioteknologisk bakrus

Bioteknologisk bakrus

HEF-filosof Kaja Melsom maner til ettertanke om bioteknologi.

#Amnesty InternationalVis flere