Filosofiiskolen.no er todelt: Hoveddelen inneholder tankestoff, aktiviteter og filosofiske spørsmål knyttet til temaer i KRLE-faget. Del to inneholder en grundig presentasjon av sekulær humanisme, også kalt livssynshumanisme

Ny fagblogg:

Vil hjelpe lærere til å bli bedre på filosofi

Human-Etisk Forbund står bak en ny blogg som er tenkt å være en ressurs for lærere som vil vite mer om filosofisk metode og livssynshumanisme. Foreløpig kun for ungdomstrinnet.

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

– Vi ønsker å anspore og hjelpe lærere til å jobbe med filosofiske, etiske, livssynshumanistiske og noen utvalgte kristne tema på en filosofisk måte, åpent og undersøkende, sier leder for livssynsavdelingen Hans Christian Nes i Human-Etisk Forbund (HEF)

Fredag lanserer forbundet derfor fagbloggen Filosofi i skolen. Nettsiden er i første omgang rettet mot lærere på ungdomstrinnet. Her kan de få et alternativ til den tradisjonelle tilnærmingen til religionsundervisningen.

– Skolen har riktignok endret seg mye og blitt bedre de siste årene. Men fortsatt bære denne undervisningen preg av å være opplæring til «innforlivethet», der tanken er at barn og unge skal bli en del av noe og ikke bare lære om noe. Slik også den etablerte kristendomsundervisningen bar preg av.

– Den filosofiske tradisjonen har et ideal om å også holde distanse. Skal du undersøke fenomener kritisk, på en åpen og undersøkende måte, skal du ikke «innforlives». Innforliving gjør det vanskelig å problematisere. Tanken er å hjelpe lærere til å innta et utenfra-perspektiv.

– Men lærer de ikke det under lærerutdanningen?

– Joda. Dette er helt klart en del av lærerstudiene i KRLE og tilstøtende fag. Men studiet inneholder samtidig veldig lite filosofi og filosofering gjennom filosofisk samtalepraksis eller livsholdning. Det er dette vi mener vi kan hjelpe til med. Det handler jo også om kreativitet og kritisk tenking.

– En annen viktig årsak til at vi har laget denne bloggen, er at vi vil hjelpe lærere til lettere å ta tak i fenomener som ungdom er opptatt av, og som hører hjemme i et KRLE-fag. I den nye læreplanen kommer det også store nye emner inn, blant dem er det tverrfaglige Livsmestring, samt Demokrati og medborgerskap.

Livsmestring og mangfold

Livsmestring vil for øvrig være temaet under lanseringsarrangementet fredag morgen i Brugata 19. Dette er et frokostmøte der professor i kultur- og samfunnspsykologi Ole Jacob Madsen og lærer og filosofisk praktiker Ingun Steen Andersen skal samtale med filosof i Human-Etisk Forbund, Kaja Melsom.

– Det å jobbe med begrunnelser og problematisering er å trene unge mennesker til å utvikle sine rasjonelle evner og evnen til å leve seg inn i ulike måter å tenke på. Noe som igjen kan anspore til mangfold. Det å være i stand til å kunne tenke fra forskjellige ståsted om et fenomen er jo i seg selv verdifullt, og det er du jo nødt til Å GJØRE om du skal foreta kritiske og problematiserende undersøkelser av forskjellige påstander.

– Er denne fagbloggen kun rettet mot lærere, eller også tenkt som del av undervisningen?

– Primært er det tenkt som en ressurs lærere kan gå til når de forbereder pedagogisk arbeide i skolen. Bloggen skal i tillegg også leve, i den forstand at vi stadig skal utvikle nye ting og forsøke ta tak i aktuelle temaer i samfunnsdebatten som vi ser har en filosofisk interesse.

Allmenne emner

Nes understreker også at dette ikke er en blogg som går løs på religion som fenomen. Snarere handler det om også å ta tak i religiøs tematikk med filosofisk interesse. I tillegg kommer en fyldig presentasjon av livssynshumanisme. Målet er å anspore lærere til å ta opp temaene med en allmenn tilnærming.

– Barn som ikke kommer fra hjem med for eksempel kristen bakgrunn behøver også å lære om viktige ideer, tenkemåter og verdier innenfor den kristne tradisjonen. Men dette kan man gjøre uten å skulle bli kristen, for å si det sånn.

– Dette er første gang Human-Etisk Forbund gjør noe slik?

– Ja. Så vi kan allerede ved lansering si at vi har et utviklingspotensial. Vi begynner med ungdomsskole, men tenker å utvide både nedover i klassetrinnene og oppover til religionsfaget på videregående. Men det har vi ikke hatt kapasitet til ennå.

– Vi skal også satse på å utnytte teknologien bedre. Ideer kan presenteres på flere måter enn gjennom tekst og bilde. Så det vil bli «infographics», og videoer med samtaler med folk som kan spesielt mye om et bestemt tema. Vi ser at vi kan gjøre ting i fremtiden som vil gjøre bloggen mer levende, og gjøre det lettere for lærere å bruke ressursene i selve undervisningen.

Dialog og samarbeid

Det er også opprettet en åpen Facebookgruppe for alle som er interessert i filosofi i skolen.

– Ønsket er at denne gruppen kan bli en arena for debatt, erfaringsdeling og ideutveksling for og mellom både lærere og andre som er interesserte, for eksempel konfirmasjonsledere. I tillegg kommer lett tilgang til å gi tilbakemeldinger og tips til oss i bloggredaksjonen.

– Målet er at det skal bli faglig dialog og samarbeid.

De involverte i bloggen har alle filosofisk praksisutdanning, og har arbeidet med filosofisk samtale, i tillegg til erfaring fra arbeid i ungdomsskole. Nes selv er både lærerutdannet og har studert filosofi, samt vært konfirmasjonsskursleder i en årrekke.

Ideen til bloggen oppsto før forslaget for den nye lærerplanen ble lagt frem tidligere i år. Bakgrunnen var et gammelt ønske om at Humanist forlag skulle lage et eget læreboksett for grunnskolen. Nes kaller det hinsides økonomisk kapasitet. En blogg derimot, er både enklere å drifte for redaksjonen og gratis å ta i bruk for lærerne.

Siste med #filosofiVis flere

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...