Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Disse miljøene er kanskje tette og varme så lenge du ikke skiller deg ut eller protesterer mot «slik ting alltid har vært». Men nåde deg om du tar til orde for å forandre på noe, skriver Christian Lomsdalen.
 Foto: NTB-Scanpix/Shutterstock

Disse miljøene er kanskje tette og varme så lenge du ikke skiller deg ut eller protesterer mot «slik ting alltid har vært». Men nåde deg om du tar til orde for å forandre på noe, skriver Christian Lomsdalen. Foto: NTB-Scanpix/Shutterstock

Til dere foreldre på små steder som sier nei til skolegudstjenester

Vi som bor i byer og på større steder tenker ofte at det er ille slik skolegudstjenestedebatten er hos oss, men dere foreldre som bor på mindre steder – dere har min sympati og min takk.

Publisert:

Sist oppdatert: 30.11.2016 kl 16:23

Tusen takk til deg som velger å stå oppreist når bygdedyret herjer som verst med de som velger å si ifra mot forkynning i skoletiden. Tusen takk til deg som forsiktig ymter frem på foreldremøtet eller FAU-møtet at du kunne tenke deg aktiv påmelding eller til og med at skolegudstjenesten ble droppet. Tusen takk til deg som først tar kampen og så trekker deg litt tilbake når det blir for mye. Tusen takk til dere alle sammen. Enten du velger å ta en av de åpne kampene eller du velger å la det bli med å snakke med barnet ditt om opplevelsen barnet hadde i kirken. Tusen takk!

Jeg skal ærlig innrømme det, jeg er bygutt. Mesteparten av livet har jeg bodd på større steder, og de siste 15 årene har jeg stort sett tilbragt i landets fem-seks største byer. De siste årene har jeg engasjert meg mot forkynnelse i skoletiden, særlig skolegudstjenester. Hvert år hører jeg mange historier om hvordan foreldre og elever mistenkeliggjøres, skjelles ut, forskjellsbehandles eller rent ut stigmatiseres og diskrimineres. Det er ingen tvil om at dette kan være tøft å stå i – fordi dette handler om barna våre og hvordan de behandles i den institusjonen de tilbringer mesteparten av hverdagene sine i.

Hvert år hører jeg mange historier om hvordan foreldre og elever mistenkeliggjøres, skjelles ut, forskjellsbehandles eller rent ut stigmatiseres og diskrimineres

Vi ønsker ikke at våre preferanser, ønsker og overbevisning skal gå negativt ut over barna våre på noe vis. Allikevel, når jeg leser historiene som kommer fra Voss og fra mange andre mindre plasser i Norge, kan jeg ikke annet enn å være takknemlig for at vi i byen i det minste slipper bygdedyret. Når du kommer ut av skolebygningen i en større by er du på mange måter ute av miljøet. Du møter ikke nødvendigvis læreren, rektoren, rådgiveren eller de andre foreldrene igjen på butikken, på biblioteket eller på fotballtreningen. Kanskje du gjør det, men det er ikke nødvendigvis så ofte, og det er som regel en hel del andre mennesker iblandet det hele også.

Den luksusen hører jeg ikke så mye om når jeg blir fortalt om virkeligheten i små bygdemiljøer. Disse miljøene er kanskje tette og varme så lenge du ikke skiller deg ut eller protesterer mot «slik ting alltid har vært». Men nåde deg om du tar til orde for å forandre på noe, som for eksempel å be pent om å få ha aktiv påmelding til denne skolegudstjenesten, eller at du ber om at forkynnelse ikke skal være en del av skolen.

For selv om det er gode muligheter for å besøke kirken på både søndager, julaften og andre dager i høytidene, er visst ikke det nok. Harde blikk over frysedisken, mistenkeliggjøring i avisspalter og på Facebook. Din mor som spør offentlig på Facebook om når du ble skadet av julen, eller naboen som nekter å prate med deg de neste ukene.

Harde blikk over frysedisken, mistenkeliggjøring i avisspalter og på Facebook

Fritanke.nos intervju med foreldre fra Voss om forholdene der var rystende lesning i seg selv, og facebooks kommentarfeltene hos venner og bekjente på små steder er tidvis verre og tidvis klart bekreftende på de forholdene som rapporteres om i Fritanke.no.

Dette understreker problemet med skolegudstjenestene.

For å skape samhold og et godt læringsmiljø i skolene må alle elever føle at de er en del av det store felles prosjektet. Gjennom å dele opp elevene etter trostilhørighet, slik skolegudstjenestene i praksis gjør, svekker en nettopp dette prosjektet og dermed også muligheten for å skape ytringsåpne og livssynsåpne samfunn. Særlig på små steder med sterk tradisjonstankegang, eller hvor det er sterke tradisjoner for å tilhøre svært aktive trossamfunn eller menigheter, blir dette ekstra problematisk. Det er der det gjør vondt å stikke seg frem. Det er nettopp der det trengs at institusjonene likebehandler og unngår oppdeling og stigmatisering. Dagens ordning med skolegudstjenester splitter, den samler ikke.

Dagens ordning med skolegudstjenester splitter, den samler ikke

Derfor vil jeg gjerne si takk. Takk for at du tar kampen, enten du gjør det i det stille, høyt og tydelig, over tid, eller bare for en kort stund. Takk for at du utfordrer bygdedyret, men jeg forstår det godt om du lar være. Takk, allikevel.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus