Kontakt
Bente Sandvig lurer på hvorfor Den norske kirke ikke vil at likebehandlingsprinsippet fra Grunnloven skal nevnes i den nye tros- og livssynsloven. Foto: Even Gran + Wikipedia commons@Trond Strandsberg
Saklig begrunnet forskjellsbehandling handler om å løfte en svakere stilt part – ikke om å styrke den som allerede er sterkest, skriver Bente Sandvig.
Bente Sandvig
Publisert: 14.03.2018 kl 06:00
Sist oppdatert: 14.03.2018 kl 16:08
KOMMENTAR: I motsetning til de fleste land, som tar statskirkeordninger ut av sin konstitusjon i vår tid, gjorde Stortinget i 2012 det motsatte. De etablerte Den norske kirkes særstilling i Grunnloven med samme formulering som Danmark tok inn i sin grunnlov i 1849.
Samtidig tok man inn at alle tros- og livssynssamfunn skal støttes på lik linje.
Og dermed begynte problemene: For hva skal ha forrang av disse to hensynene når man skal snekre realpolitikk og videreføre statens aktivt, støttende livssynspolitikk?
Likebehandling burde være det opplagte svaret, særlig etter 2014 hvor menneskerettighetene ble tatt eksplisitt inn i Grunnloven. I tillegg har det nylig blitt gjennomført et viktig grunnlagsarbeid i NOU-en om det livssynsåpne samfunn - Stålsett-utvalget.
I Stålsett-utvalgets rapport dokumenteres ulikhet, skjult subsidiering av Den norske kirke og at det er langt fram før har greid å realisere selv «om lag»-formuleringen om likebehandling i trossamfunnsloven av 1969.
I antologien Folkekirke Nå! skriver jusprofessor Eivind Smith at Grunnlovens §16 må forstås som at det er likebehandling, forstått som at de andre tros og livssynssamfunnene som ha like mye penger pr. hode som Den norske kirke får, som må være den gyldige tolkningen av den nye paragrafen.
I forbindelse med arbeidet med den nye tros- og livssynsloven har det imidlertid skjedd noe som har gjort at nær sagt alle andre enn Den norske kirke opplever lovforslaget som et tilbakeskritt.
«Folkekirke» og «særlig stilling» ble det nye mantraet.
Departementet skriver som følger:
«Det er departementets syn at den ulikheten som det er i rammevilkårene for Den norske kirke sammenlignet med andre tros- og livssynssamfunn, ikke er tilfredsstillende reflektert i lovgivningen og i tilskuddsgrunnlaget til andre tros- og livssynssamfunn.»
Uten politisk debatt om anbefalingene fra Stålsett-utvalget, har departementet simpelthen snudd tingene på hodet.
«Departementet har lagt Stålsett-utvalgets utredning i en skuff», lød ryktene før lovarbeidet kom igang. Det kan dessverre se ut til at ryktene stemmer: Det nye lovutkastet er tegnet opp med en innforlivethet overfor Den norske kirkes behov og ønsker, mens de innledende konsultasjonene departementet hadde med oss andre synes glemt.
I hvert fall finner ikke jeg mye spor av de innledende øvelsene i høringsnotatet.
Det er vanskelig å se at Den norske kirke har rett når de hevder at de har mistet mange av sine privilegier. Departementet foreslår faktisk en egen lovformulering som skal sikre Den norske kirke som demokratisk og landsdekkende. Dette er et politisk statement om at staten har en klar preferanse når det gjelder religion.
«Formålet med bestemmelsene i dette kapitlet er å legge til rette for at Den norske kirke forblir en demokratisk og landsdekkende evangelisk-luthersk folkekirke», heter det i lovforslagets paragraf 8, som innleder særkapittelet om Den norske kirke.
Departementets lovforslag er satt opp i strid med den generelle menneskerettslige oppfatning om at saklig begrunnet forskjellsbehandling særlig kan brukes for å løfte en svakere stilt part.
Problemet er at det nettopp ikke er saklig, objektivt og rimelig å ta hensyn utelukkende til den største og sterkeste parten når man skal lage likebehandling. Det er mer som å kvotere det dominerende kjønn inn i bedriftsstyrer for å sikre dominansen.
Igjen minner jeg om Stålsett-utvalgets anbefalinger om å rette opp skjevhet den andre veien.
Som Muslimsk Dialognettverk påpeker i sin høringsuttalelse, mangler fullstendig en klargjøring av hvilke særbehov «de andre» måtte ha i lovforslaget. Departementet har ikke brukt Stålsett-utvalgets gjennomgang av ulikebehandling i minoritetenes disfavør, og hva som kan gjøres for å rette den opp. Man har ikke innhentet noe annet grunnlag.
Når man sammenligner kravene departementet stiller henholdsvis til «de andre» og til Den norske kirke, er det to vidt forskjellige tilnærminger som viser seg:
Den norske kirke skal støttes så de kan leve lenge i hele landet. De andre skal tåles, veies og måles og kontrolleres for å motta mindre enn i dag.
KA, Arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter, etterlyser en langt bredere drøfting av hva slags hensyn som kan forsvare eventuelt saklig forskjellsbehandling. De presiserer at forskjellsbehandling på dette området må gå begge veier og ivareta både minoritet og majoritet, ut fra hver deres spesielle behov.
Jeg opplever Den norske kirke som usolidariske her. Og det i en slik grad at det gir Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) og de kristnes paraplyorganisasjon Norges kristne råd (NKR) store utfordringer. Det knaker i sammenføyningene og samarbeidsrelasjonene, og gir oss nye indre utfordringer å ta tak i.
Et par eksempler:
I motsetning til KA, synes ikke Kirkerådet å være bekymret for den manglende balansen mellom likebehandling og særbehandling i lovforslaget:
KA skriver blant annet følgende i sin høringsuttalelse:
Ingen av disse kommentarene fra KAs høringssvar finner vi i Kirkerådets, og langt på vei er det her det har knaket i samarbeidet mellom STL, NKR og Kirkerådet:
Hvor mye særbehandling, på bekostning av likebehandling, kan våre fellesskap tåle?
Jeg tror at den foreslåtte modellen, hvor staten sparer på tilskudd til «oss andre» og påtar seg flere spesielle forpliktelser for Den norske kirke, uaktet medlemsutvikling, er særs lite bærekraftig på sikt.
Her er mine raskt skisserte anbefalinger:
Uansett: Kulturministeren må komme til Stortinget med en stortingsmelding som oppfølging av Stålsett-utvalgets utredning. Drøft prinsippene først og plukk så opp lovarbeidet igjen.
Da først har vi muligheten til å få den helhetlige tros- og livssynspolitikken landet trenger.