Kontakt
Slik kan noen av Oslo-trikkene bli seende ut i slutten av denne måneden. Bildet er manipulert. Foto: Fotomontasje: Even Gran
I slutten av mai skal 25 busser og trikker i Oslo kjøre rundt med bibelsitater på hele utsiden. – De kunne godt ha markedsført seg annerledes, mener Kristin Mile i Human-Etisk Forbund.
Even Gran
Publisert: 03.05.2016 kl 15:20
Sist oppdatert: 03.05.2016 kl 15:54
«Be, så skal dere få» er ett av bibelsitatene som blir brukt. «Elsk deres fiender», et annet. I slutten av mai vil hele utsiden på 25 busser og trikker i Oslo, samt 1750 takbuer inne i trikker, t-banevogner og busser, dekoreres med bibelvers, forteller Vårt Land i dag.
Oppdragsgiver er Det norske bibelselskap.
– Det skal ikke være mulig å reise til Oslo sentrum på de mest brukte transportmidlene uten å bli eksponert for bibeltekst, sier generalsekretær i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad-Kvammen, til avisa.
Den kristne reklamekampanjen er en del av Bibelselskapets 200-årsjubileum.
Det siste tiåret har det vært mye diskusjon rundt livssynsreklame i det offentlige rom. Som et svar på ulike kristne reklamekampanjer, ble kampanjen «There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life» lansert i Storbritannia i 2008. Den fikk stor oppmerksomhet.
Tilsvarende kampanjer både fra religiøst og ikke-religiøst hold har siden da blitt lansert i mange land, spesielt i USA.
Da den britiske kampanjen ble lansert i 2008, spurte vi generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, om forbundet kunne tenke seg å lansere noe tilsvarende i Norge.
Hun svarte at Human-Etisk Forbund ikke burde gå i front for å innføre livssynspåvirkning gjennom reklame i Norge.
- Vi har ikke tradisjon for å bruke reklame for å misjonere og påvirke folk til livssyn i Norge. Det er jeg glad for, og jeg synes ikke Human-Etisk Forbund bør ta et slikt initiativ. Men hvis noen religiøse grupper begynner, er dette selvsagt et stunt vi bør ha på lager, sa Mile i 2008.
Nå har Bibelselskapet – en religiøs gruppe – tatt initiativ.
– Kommer Human-Etisk Forbund til å følge opp, Kristin Mile?
– Det kan jeg ikke svare sikkert på, for det er jo ikke jeg som bestemmer dette alene. Men jeg vil definitivt ikke ta noe initiativ til at vi skal gå ut med livssynsreklame på den måten. Vi annonserer for seremoniene våre og for våre livssynspolitiske standpunkter. Men ren livssynspåvirkning av denne typen har vi ikke noen tradisjon for i Norge, og det er bra, sier hun.
– Så du synes ikke Bibelselskapets kampanje borger for noe motsvar?
– Nei, det synes jeg ikke. De har selvsagt sin ytringsfrihet, og jeg ønsker ikke noe forbud mot det. Men jeg synes godt de kunne ha markedsført seg annerledes, og ikke på en så misjonerende måte. Jeg synes det er forskjell på om man markedsfører en tjeneste eller et produkt, og om man markedsfører en religiøs tro slik de gjør her. Dette har ikke noe det det offentlige rom å gjøre, og jeg synes ikke vi i Human-Etisk Forbund bør bidra til å få mer av dette, sier hun.
Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.
Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.
Fritanke.no - dette nyhetsnettstedet - fungerer i dag som et arkiv for over 4500 nyhetssaker, reportasjer, kommentarer og bakgrunnsartikler mm. produsert i perioden august 2006 - januar 2022.