Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Den amerikanske kampanjen Consider Humanism setter opp en kontrast mellom religiøse verdier og humanisme. Flere sitater og plakater kan sees her.

Den amerikanske kampanjen Consider Humanism setter opp en kontrast mellom religiøse verdier og humanisme. Flere sitater og plakater kan sees her.

Er humanistmisjonering greit?

HEFs søsterorganisasjon i USA svartmaler religion og oppfordrer folk til å "Consider Humanism". Kristin Mile har ikke sansen for misjonerende livssyn.

Publisert:

Sist oppdatert: 06.12.2010 kl 16:22

I november lanserte HEFs søsterorganisasjon i USA, American Humanist Association (AHA), kampanjen Consider Humanism. Den består blant annet av flere filmer der fordømmende og kritikkverdige bibel- og koransitater settes i kontrast til sitater fra kjente humanister.

"Noen folk tror..." starter reklamene. Så kommer det et problematisk sitat fra Bibelen eller Koranen. Deretter får vi høre "Humanister mener..." og så kommer det en uttalelse som er veldig mye enklere å være enig i for en person som er vokst opp i et moderne demokrati. Reklamene avsluttes med teksten "Consider Humanism".

Den amerikanske kampanjen ble lansert i starten av forrige måned. Filmene har blitt vist på en rekke av de store tv-kanalene, inkludert visninger under primetime-nyhetsprogrammet NBC Dateline. Annonser for kampanjen er rykket inn i aviser som USA Today, Seattle Times, Village Voice, Atlanta Journal Constitution, Independent Triangle og The San Francisco Chronicle.

Plakater fra kampanjen har også vært på t-banen i Washington DC, på busser i Los Angeles, Chicago, San Francisco og andre byer, samt på reklameboards. Målet er å nå hvert eneste hjørne av USA med kampanjen, forteller Roy Speckhardt, vise-direktør i AHA. .

- Det er viktig å understreke at en bokstavelig tolkning av religiøse tekster står veldig fjernt fra amerikanske gjennomsnittsverdier. Målet med kampanjen er å vise folk at de har mer til felles med oss enn med fundamentalistene. De har virkelig ingen grunn til å føle seg moralsk overlegne, sier Speckhardt ifølge IHEUs nettsider.
- Kryss av for "ingen religion" hvis du ikke tror

Også British Humanist Association (BHA) har en stor kampanje på gang for tiden. Den retter seg mot en kommende nasjonal undersøkelse, der det britiske folk skal spørres om sine verdier og meninger om mangt, deriblant religion.

BHA-kampanjen går ut på å oppfordre folk til å krysse av for "ingen religion" i spørsmålet om trostilhørighet. Ingen reklamer er plassert ut ennå. Målet er at kampanjen skal gå samtidig som den nasjonale undersøkelsen sendes ut til det britiske folk.

"The Census Campaign" er for øvrig satt opp etter samme lest som den snart to år gamle BHA-styrte ateistkampanjen "There's probably no god - Now stop worrying and enjoy your life".

Designmalen er lik, og også her legges det opp til at man først samler inn penger som deretter brukes til å betale for annonser på busser, t-bane og utendørs reklameboards. Så langt har de samlet inn rundt 9500 pund. Målet er 12.000. Her kan du følge innsamlingen.

Også HEFs søsterorganisasjon i Sverige, Humanisterna, har hatt drevet påvirkningarbeid for humanisme og ateisme, gjennom fjorårets kampanje "Gud finns nog inte".

Mest sansen for den britiske aksjonen

Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, mener det er en viktig forskjell på den amerikanske og den britiske aksjonen.

- Det går en veldig viktig grense mellom bevisstgjøring og misjonering. I det første tilfellet oppfordrer du en person til å bli mer bevisst på eget ståsted, mens du i det andre tilfellet aktivt prøver å påvirke dette ståstedet. Sistnevnte har jeg ikke så veldig sansen for at livssynsorganisasjoner driver med, sier Mile.

- Så du liker altså den britiske kampanjen bedre enn den amerikanske?

- Ja, det gjør jeg. Det er helt legitimt å be folk om å krysse ut et skjema i tråd med det de faktisk står for, slik jeg forstår at britene gjør. Det er slik vi i HEF jobber også. Når vi har rekrutteringskampanjer, sier vi alltid "hvis du er enig med oss, meld deg inn". Vi henvender oss altså til de som egentlig er enige med oss, men som kanskje ikke har tenkt så veldig over det. Det er noe helt annet enn misjonering, sier Mile.

Hun utelukker ikke at en tilsvarende kampanje som den britiske kunne ha vært aktuell for Human-Etisk Forbund, hvis en tilsvarende stor nasjonal undersøkelse hadde et spørsmål om livssynstilhørighet.

- Kommer vi noen gang til å se annonsering for HEFs ståsteder og livssyn på busser, holdeplasser og reklameboards?

- Norske livssynsorganisasjoner har ikke tradisjon for å annonsere på busser og reklameboards, og jeg vet ikke om vi bør være de første som setter igang den galeien. Da kommer vi vel ganske raskt til å bli slukt av de religiøse budskapene, regner jeg med, sier Kristin Mile.