Harde ord fra amerikanske ateister. Reklamene er del av en langvarig propagandakrig mellom kristne og ateister i USA.

«Ingen trenger Jesus i jula!»

«Hvem trenger Jesus i jula? INGEN!» Det er tonen amerikanske ateister legger seg på i en pågående propagandakrig mellom ateister og troende. Åstedet er Times Square i New York.

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Sist oppdatert: 05.12.2013 kl 16:07

Livssynsdebatten i USA er mer preget av hvorvidt det finnes en gud eller ikke, enn her hjemme. Dette har fått utløp i en årelang krig mellom ateister og kristne på utendørsreklamer.

Også hjertet av verdensbyen New York er en del av slagmarken. Den nye ateistreklamen til American Atheists er ikke bare et stillbilde, men en 15 sekunder lang film som nå i desember skal vises på en av de store reklameskjermene på Times Square tre ganger i timen.

Filmen spør først «Who needs christ during christmas?». Så kommer det inn en hånd med en penn som stryker ut ordet «christ», mens ordet «nobody» kommer til syne nederst i bildet. Deretter blir folk oppfordret til å «celebrate the true meaning of Xmas» som for eksempel venner, familie, veldedighet og mat. Til slutt ønskes tilskueren «Happy holidays» med hilsen fra American Atheists.

– Det er hundre grunner til at jula er en fin tid, men ingen av dem har noe med religion å gjøre, sier president i American Atheists David Silverman i en pressemelding.

Han oppfordrer folk til å feire julen uten Gud.

– Ikke gå i kirken. Du hater det. Det er kjedelig. Du går sikkert bare fordi du har dårlig samvittighet og føler deg forpliktet. Bruk heller tiden på familie og venner, eller meld deg til frivillig innsats. Det er en mye bedre måte å bruke tid og penger på, oppfordrer han.

Silverman legger til at de kristne har prøvd å ta eierskap til julen i hundrevis av år, til tross for at høytiden har røtter som går mye lenger tilbake enn kristendommen.

– Jula tilhører alle, konstaterer han.

Det er private donasjoner som finansierer reklamekampanjene.

Propagandakrig mellom kristne og ateister

Også i fjor annonserte American Atheists på Times Square. Den gangen var det et bilde av julenissen øverst med teksten «Keep the merry», mens det under var det bilde av Jesus med tornekrone med teksten «Dump the myth».

Ateistreklamene er del av en lang propagandakrig i USA mellom ateister og troende. Ett av svarene den andre veien har også nylig blitt proklamert på reklameboards sentralt på Manhattan. «To all our atheist friends: Thank God you’re wrong» heter det f.eks. i en annonse fra gruppen Answers in Genesis.

Andre steder i landet er de religiøse reklamene mindre sofistikerte; «Valget er ditt, himmel eller helvete» eller «Hvorfor hater ateister Amerika?» er blant tingene som har vært proklamert på religiøse reklameboards rundt omkring.

Du kan se en solid samling ateistreklamer, samt noen religiøse, på nettsida Atheistbillboards.com.

– Slik er klimaet hos oss

Da David Silverman besøkte Oslo under World Humanist Congress i 2011 sa han at mediene i USA elsker disse plakatkrigene. American Atheists bruker til og med å varsle sine kristne motparter når de har en ny kampanje på gang, fortalte han.

– Vi varsler dem alltid når vi har noe på gang, slik at de kan bestille plass til en motkampanje. Dette er gunstig både for dem og oss, så slik sett kan man si at vi har en viss underlig fellesinteresse, sa Silverman.

Han understreket at de ikke kan besvare hatkampanjer fra de kristne med appeller til dialog, toleranse og respekt.

– Slik er klimaet borte hos oss. Derfor slår vi heller tilbake, noe som har gitt oss veldig mye medieomtale og oppmerksomhet, sa Silverman.

Han understreket at hovedmålet med det hele er å få flere ateister til å stå fram.

– Ateisme i USA er fortsatt såpass stigmatisert i USA at det krever et visst mot å innrømme at man ikke tror på Gud overfor seg selv og andre, poengterte han.

Siste nytt i Nyheter Vis flere

Kristin Mile har fått jobb i STL

Kristin Mile har fått jobb i STL

I dag begynte Human-Etisk Forbunds tidligere generalsekretær Kristin Mile i sin nye jobb i STL – Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn.

Lover enda større Humanistisk uke neste år

Lover enda større Humanistisk uke neste år

I morgen starter Human-Etisk Forbunds årlige storsatsing på foredrag og arrangementer.

Storbritannia: Nå er de ikke-religiøse i flertall

Storbritannia: Nå er de ikke-religiøse i flertall

52 prosent sier de ikke har noen religion. Tro og religiøs praksis svekkes kraftig. – Dette må få konsekvenser for kirken, sier Humanists UK.

– Klønete og umusikalsk av NTNU

– Klønete og umusikalsk av NTNU

NTNU vil at vi skal «utfordre demokratiet» og «utfordre sannheten», i en tid hvor nettopp demokrati og sannhet er under sterkt press.

Valg i Sverige: – Nå kan vi snakke om innvandring på en ny måte

Valg i Sverige: – Nå kan vi snakke om innvandring på en ny måte

Patrik Lindenfors i HEFs svenske søsterorganisasjon Humanisterna tror vårt naboland er på bedringens vei.

To av tre mener religion ikke er viktig når man skal gifte seg

To av tre mener religion ikke er viktig når man skal gifte seg

... og én av fire mener det er hyklersk å gifte seg i kirken hvis man ikke tror.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...