Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Det er HEFs søsterorganisasjon i Storbritannia, British Humanist Association, som organiserer kampanjen.

Det er HEFs søsterorganisasjon i Storbritannia, British Humanist Association, som organiserer kampanjen.

- Et stunt vi kan ha på lager

- Den britiske ateistbuss-kampanjen er morsom og tankevekkende, synes Kristin Mile. Men hun vil ikke sette i gang en slik kampanje i Norge.

Publisert:

Sist oppdatert: 23.10.2008 kl 13:44

I går skrev Fritanke.no om at det snart vil det rulle busser rundt i Londons gater med påskriften: "There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life."

Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, liker aksjonen.

- Dette er en flott aksjon. Kampanjen er absolutt på sin plass som et svar til de religiøse annonsene jeg hører har vært på bussene i London, sier Kristin Mile.

Vi ikke være den som begynner

Hun ser ikke bort fra at Human-Etisk Forbund kan komme til å stille seg bak en lignende kampanje i Norge. Men da må den komme som et svar på noe annet. Mile synes ikke Human-Etisk Forbund bør gå i front for å innføre livssynspåvirkning gjennom reklame i Norge.

- Vi har ikke tradisjon for å bruke reklame for å misjonere og påvirke folk til livssyn i Norge. Det er jeg glad for, og jeg synes ikke Human-Etisk Forbund bør ta et slikt initiativ. Men hvis noen religiøse grupper begynner, er dette selvsagt et stunt vi bør ha på lager, sier hun.

Mile synes kampanjen er positiv og livsbejaende.

- Kampanjen sier bare at det sannsynligvis ikke finnes noen gud, og at folk bør slutte å bekymre seg og leve livet. Det synes jeg er et positivt budskap. Jeg liker spesielt ordet "probably". Da holder man døra på gløtt for at man kan ta feil. Det runder av budskapet på en fin måte, slik at det blir positivt, sier hun.

Livssyn er noe annet enn livssynspolitikk

Til tross for at Mile ikke synes livssynspåvirkning gjennom reklame er noen god ide, er ikke annonsering noe nytt for Human-Etisk Forbund.

Både forbundets standpunkter i statskirke- og KRL-saken har blitt markedført i annonser. I tillegg har forbundet stadig vervekampanjer og annonser for de humanistiske seremoniene, både i dagspressen og gjennom plakater på busser og lignende.

Dette kan imidlertid ikke sammenlignes med busskampanjen i London, mener Kristin Mile.

- I verveannonsene sier vi alltid "bli medlem hos oss, hvis du er enig". Vi tar altså utgangspunkt i at folk allerede har dannet seg et syn, og henvender oss til disse. Så vidt jeg kan huske har vi aldri gått ut med annonser som direkte prøver å påvirke livssynet til folk, slik den britiske busskampanjen nå gjør.

- Hva med annonser mot statskirkeordningen og det gamle KRL-faget?

- Det er livssynspolitisk påvirkning. Human-Etisk Forbund er jo også en livssynspolitisk interesseorganisasjon, i tillegg til at vi er et livssynsamfunn.

Hun forklarer at disse to tingene befinner seg på ulike plan.

- Livssynspolitikk handler om hvordan det offentlige skal forholde seg til livssynsfeltet. Her kan man være enig eller uenig uavhengig av hvilket livssyn man ellers slutter seg til. Våre sterkeste allierte i statskirkesaken har jo for eksempel vært frikirkene, og de står jo mildest talt svært langt unna oss livssynsmessig, sier Mile.