Oppfordrer Oslo-folk til å «be, så skal dere få». Kristin Mile liker det ikke

Slik kan noen av Oslo-trikkene bli seende ut i slutten av denne måneden. Bildet er manipulert. FOTO: Fotomontasje: Even Gran

Oppfordrer Oslo-folk til å «be, så skal dere få». Kristin Mile liker det ikke

I slutten av mai skal 25 busser og trikker i Oslo kjøre rundt med bibelsitater på hele utsiden. – De kunne godt ha markedsført seg annerledes, mener Kristin Mile i Human-Etisk Forbund.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.05.2016 kl 15:54

Se bildet større

Kristin Mile ønsker ikke å bidra til at tros- og livssynsorganisasjoner skal begynne å markedsføre religionen eller livssynet sitt i det offentlige rom. FOTO: HEF

«Be, så skal dere få» er ett av bibelsitatene som blir brukt. «Elsk deres fiender», et annet. I slutten av mai vil hele utsiden på 25 busser og trikker i Oslo, samt 1750 takbuer inne i trikker, t-banevogner og busser, dekoreres med bibelvers, forteller Vårt Land i dag.

Oppdragsgiver er Det norske bibelselskap.

– Det skal ikke være mulig å reise til Oslo sentrum på de mest brukte transportmidlene uten å bli eksponert for bibeltekst, sier generalsekretær i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad-Kvammen, til avisa.

Den kristne reklamekampanjen er en del av Bibelselskapets 200-årsjubileum.

Livssynsreklame har fått mye oppmerksomhet

Det siste tiåret har det vært mye diskusjon rundt livssynsreklame i det offentlige rom. Som et svar på ulike kristne reklamekampanjer, ble kampanjen «There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life» lansert i Storbritannia i 2008. Den fikk stor oppmerksomhet.

Tilsvarende kampanjer både fra religiøst og ikke-religiøst hold har siden da blitt lansert i mange land, spesielt i USA.

Synes de kunne ha markedsført seg annerledes

Da den britiske kampanjen ble lansert i 2008, spurte vi generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, om forbundet kunne tenke seg å lansere noe tilsvarende i Norge.

Hun svarte at Human-Etisk Forbund ikke burde gå i front for å innføre livssynspåvirkning gjennom reklame i Norge.

- Vi har ikke tradisjon for å bruke reklame for å misjonere og påvirke folk til livssyn i Norge. Det er jeg glad for, og jeg synes ikke Human-Etisk Forbund bør ta et slikt initiativ. Men hvis noen religiøse grupper begynner, er dette selvsagt et stunt vi bør ha på lager, sa Mile i 2008.

Nå har Bibelselskapet – en religiøs gruppe – tatt initiativ.

– Kommer Human-Etisk Forbund til å følge opp, Kristin Mile?

– Det kan jeg ikke svare sikkert på, for det er jo ikke jeg som bestemmer dette alene. Men jeg vil definitivt ikke ta noe initiativ til at vi skal gå ut med livssynsreklame på den måten. Vi annonserer for seremoniene våre og for våre livssynspolitiske standpunkter. Men ren livssynspåvirkning av denne typen har vi ikke noen tradisjon for i Norge, og det er bra, sier hun.

– Så du synes ikke Bibelselskapets kampanje borger for noe motsvar?

– Nei, det synes jeg ikke. De har selvsagt sin ytringsfrihet, og jeg ønsker ikke noe forbud mot det. Men jeg synes godt de kunne ha markedsført seg annerledes, og ikke på en så misjonerende måte. Jeg synes det er forskjell på om man markedsfører en tjeneste eller et produkt, og om man markedsfører en religiøs tro slik de gjør her. Dette har ikke noe det det offentlige rom å gjøre, og jeg synes ikke vi i Human-Etisk Forbund bør bidra til å få mer av dette, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Motstanden mot K-en i KRLE var massiv bare for tre år siden. Hva har skjedd?

Ap gikk samlet imot. Høyre ville ikke ha KRLE. Flertallet av biskopene og tunge kristne miljø sa nei. Nå virker det som KRLE er uløselig knyttet til «den norske kulturarven». Hva har skjedd?

Mandal HEF får ikke leie kulturhus gratis

Argument om at kirken har fått gratis tomt nådde ikke gjennom.

Facebook har blokkert 62 «blasfemiske» sider, hevder Pakistan

Ingen kommentar fra Facebook så langt.

 
Stor internasjonal markering for vitenskap på lørdag – March for Science

På sju steder i Norge og 517 steder over hele verden vil folk stå opp for vitenskap på lørdag 22. april.

Sverige: Mangel på gudstro viktigste årsak til å melde seg ut av kirken

Utmeldinger skyldes ikke politiske markeringer eller misnøye med kirkens prioriteringer. Tall fra Sverige viser at personlig livssyn er hovedårsaken.

 – Vi har ikke kvittet oss tilstrekkelig med religion

Frihetsfilosof Kaja Melsom mener at det ikke er fordi vi er blitt så sekulariserte at friheten er blitt tyngende, men fordi vi ikke har klart å fri oss fra religionens tvangstrøye.

Annonse
Annonse
Annonse