Oppfordrer Oslo-folk til å «be, så skal dere få». Kristin Mile liker det ikke

Slik kan noen av Oslo-trikkene bli seende ut i slutten av denne måneden. Bildet er manipulert. FOTO: Fotomontasje: Even Gran

Oppfordrer Oslo-folk til å «be, så skal dere få». Kristin Mile liker det ikke

I slutten av mai skal 25 busser og trikker i Oslo kjøre rundt med bibelsitater på hele utsiden. – De kunne godt ha markedsført seg annerledes, mener Kristin Mile i Human-Etisk Forbund.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.05.2016 kl 15:54

Se bildet større

Kristin Mile ønsker ikke å bidra til at tros- og livssynsorganisasjoner skal begynne å markedsføre religionen eller livssynet sitt i det offentlige rom. FOTO: HEF

«Be, så skal dere få» er ett av bibelsitatene som blir brukt. «Elsk deres fiender», et annet. I slutten av mai vil hele utsiden på 25 busser og trikker i Oslo, samt 1750 takbuer inne i trikker, t-banevogner og busser, dekoreres med bibelvers, forteller Vårt Land i dag.

Oppdragsgiver er Det norske bibelselskap.

– Det skal ikke være mulig å reise til Oslo sentrum på de mest brukte transportmidlene uten å bli eksponert for bibeltekst, sier generalsekretær i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad-Kvammen, til avisa.

Den kristne reklamekampanjen er en del av Bibelselskapets 200-årsjubileum.

Livssynsreklame har fått mye oppmerksomhet

Det siste tiåret har det vært mye diskusjon rundt livssynsreklame i det offentlige rom. Som et svar på ulike kristne reklamekampanjer, ble kampanjen «There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life» lansert i Storbritannia i 2008. Den fikk stor oppmerksomhet.

Tilsvarende kampanjer både fra religiøst og ikke-religiøst hold har siden da blitt lansert i mange land, spesielt i USA.

Synes de kunne ha markedsført seg annerledes

Da den britiske kampanjen ble lansert i 2008, spurte vi generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, om forbundet kunne tenke seg å lansere noe tilsvarende i Norge.

Hun svarte at Human-Etisk Forbund ikke burde gå i front for å innføre livssynspåvirkning gjennom reklame i Norge.

- Vi har ikke tradisjon for å bruke reklame for å misjonere og påvirke folk til livssyn i Norge. Det er jeg glad for, og jeg synes ikke Human-Etisk Forbund bør ta et slikt initiativ. Men hvis noen religiøse grupper begynner, er dette selvsagt et stunt vi bør ha på lager, sa Mile i 2008.

Nå har Bibelselskapet – en religiøs gruppe – tatt initiativ.

– Kommer Human-Etisk Forbund til å følge opp, Kristin Mile?

– Det kan jeg ikke svare sikkert på, for det er jo ikke jeg som bestemmer dette alene. Men jeg vil definitivt ikke ta noe initiativ til at vi skal gå ut med livssynsreklame på den måten. Vi annonserer for seremoniene våre og for våre livssynspolitiske standpunkter. Men ren livssynspåvirkning av denne typen har vi ikke noen tradisjon for i Norge, og det er bra, sier hun.

– Så du synes ikke Bibelselskapets kampanje borger for noe motsvar?

– Nei, det synes jeg ikke. De har selvsagt sin ytringsfrihet, og jeg ønsker ikke noe forbud mot det. Men jeg synes godt de kunne ha markedsført seg annerledes, og ikke på en så misjonerende måte. Jeg synes det er forskjell på om man markedsfører en tjeneste eller et produkt, og om man markedsfører en religiøs tro slik de gjør her. Dette har ikke noe det det offentlige rom å gjøre, og jeg synes ikke vi i Human-Etisk Forbund bør bidra til å få mer av dette, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Hvem vil gifte seg i et krematorium?

Human-Etisk Forbund fortviler over det som er i ferd med å bli navnet på det nye livssynsnøytrale seremonirommet i Tromsø.

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Opplysningsvesenets fond får Riksrevisjonen på nakken hvis de selger billig

– Hovedoppgaven vår er å skaffe penger til fondet og kirken, sier direktør i Opplysningsvesenets fond, Ole-Wilhelm Meyer.

 
Klar nedgang i andel amerikanere som tror Bibelen er Guds ord

For første gang er gruppa som tror Bibelen bare er skrevet av mennesker større enn de som mener den bokstavelig talt er Guds ord.

Reduserte verdien på kirkefond med fire milliarder

En ny beregningsmåte har mer enn halvert verdien av Opplysningsvesenets fond.

Deler av barnetoget må vente utenfor mens de andre er i kirken

På to skoler i Aurskog-Høland kommune marsjerer 17.mai-toget rett inn i kirken for så å fortsette etterpå. Én av de to skolene lover å se på saken til neste år.

Annonse
Annonse
Annonse