Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
HU-leder Øistein Sommerfelt Lysne vil utfordre religion mer.
 Foto: Aslaug Olette Klausen

HU-leder Øistein Sommerfelt Lysne vil utfordre religion mer. Foto: Aslaug Olette Klausen

Ny HU-kampanje:

Slik gjør du vann til vin eller mater fem tusen med fem fisk

Humanistisk Ungdom bruker humor som virkemiddel for å nå nye medlemmer. Heftet «How to Jesus» lanseres nå.

Publisert:

Sist oppdatert: 26.11.2019 kl 16:48

26. november lanserer Humanistisk Ungdom (HU) kampanjen «How to Jesus». Kampanjen har form av et hefte som på enkelt vis lærer deg hvordan du kan utføre fem utvalgte mirakler fra bibelhistorien.

– Jeg vet ikke om jeg vil si dette er direkte religionskritisk, selv om vi tuller med religion for å fremme kritisk tenkning. Vi bruker det å tolke bibelen bokstavelig som eksempel på manglende kritisk tenkning, sier HU-leder Øistein Sommerfeldt-Lysne til Fri tanke.

Han mener at mange ofte går i en felle av gravalvor når religion skal diskuteres. Og at dette gjør det desto viktigere å bruke humor som virkemiddel.

– Religionskritikk skal være så hardt og seriøst. Jeg synes det er bedre å ha humor på det, og så står argumentene seg godt selv.

– Jeg håper at andre også synes dette er gøy. Det er jo ikke tro på gud vi utfordrer her. Dette handler om det å bokstavelig tro på hvordan bibelen fremstiller Jesus’ mirakler. Det burde det være mulig å tvile ganske sterkt på, uavhengig av hvilket livssyn man tilhører.

For mange tror bokstavelig

Bakgrunnen for at det nettopp er de bokstavtro tolkningene HU imøtegår på dette humoristiske viset, er en undersøkelse Yougov gjennomførte for Nordisk Bibelmuseum i 2018. Her fremgikk det at hele en av fem nordmenn tror på at Jesus gikk på vannet og tilsvarende mirakelfortellinger.

– Det at tjue prosent av Norges befolkning tror på dette er tjue prosent for mye.

– Dette heftet gir noen assosiasjoner til Hedningsamfunnets tegneserier. Hadde dere disse i tankene da dere utformet kampanjen?

– Nei. Ikke overhodet. Jeg kan forstå at folk ser likheter, men dette her er mye, mye mer uskyldig enn hva Hedningsamfunnet publiserte. Det vi gjør er bare å fremstille noen alternative vinklinger på hvordan Jesus egentlig gjennomførte sine mirakler.

Vil utfordre mer

Lysne overtok som leder i HU i juni i år. I et intervju med Fri tanke uttalte han den gang at det ville bli noen endringer i kritisk retning. Dette er den første kampanjen han er ansvarlig for, og vi må jo spørre om dette er den smått varslede kursendringen i religionskritisk retning.

– Det er jo ikke feil å si at dette er religionskritikk. Men jeg er likevel forsiktig med å bruke det begrepet, siden det ikke direkte er folks gudetro vi utfordrer. Det vi utfordrer er evnen til å vurdere informasjon rasjonelt og på et vitenskapelig grunnlag.

– Men det er jo heller ikke noe i veien for at HU utfordrer religion mer enn vi har pleid å gjøre.

Han understreker at hverken han, eller organisasjonen for øvrig er å regne som noen klassiske religionskritikere.

– Vi har ikke noe mål om å være knallharde mot tro og overtro. Men det er jo klart at vi ikke tror på dette. Og det er viktig å utfordre hvordan folk kommer frem til sine egne sannheter. Vitenskapen har ikke noe klart svar på om det finnes en gud. Den har derimot et klart svar på om mennesker kan gå på vannet.

– Kan du forstå om noen tenker at dette varsler en hardere linje fra HU?

– Jeg kan forstå det, for vi har ikke vært spesielt harde, på ganske lenge. Men at dette er en hard linje det vil jeg være uenig i. Samtidig er det jo ingen tvil om at det å tulle med religion på denne måten er en litt mer utfordrende linje enn vi har pleid å ligge på.

Respekt og glimt i øyet

Tull og tøys og morsomheter på religioners bekostning skal imidlertid, som Lysne også selv er inne på, gjøres med en dose respekt for enkeltmennesker.

– Man skal passe seg for det respektløse og det å bli hemningsløs i religionskritikken. Det er en felle man skal vokte seg for. Men så lenge man har et glimt i øyet og bruker humor som virkemiddel synes jeg det er en fin ting for HU å drive med.

– Hvem er målgruppen for kampanjen?

– Den er myntet på alle mellom 15 og 25 år som er skeptiske til bibelens forklaringer, og som kan passe inn i HU.

Et av målene med kampanjen er derfor selvsagt å rekruttere nye medlemmer til ungdomsorganisasjonen. Men den vil også bli brukt aktivt innad i organisasjonen.

– Vi ønsker å få frem det vi mener om kritisk tenkning. Vi vil hjelpe unge mennesker til å ha en bedre evne til å skille fleip og fakta, sannhet og bullshit. Det blir jo bare mer og mer viktig i et samfunn der man har sosiale medier og nettsider som sprer «nyheter» som bare er falsk drit.

Eller som det står i heftet: «I dagens samfunn kan hvem som helst publisere hva som helst, og folkets evne til kildekritikk blir avgjørende for et fungerende demokrati. Som organisasjon jobber vi for myteknusing, folkeopplysning og å øke graden av kritisk tenkning i samfunnet».

Heftet, som er laget i samarbeid med kommunikasjonsbyrået Something Good, vil sendes ut til alle HUs medlemmer, sammen med reflekser med teksten «For deg som ikke har en skytsengel». Kampanjeheftet vil også bli tilgjengelig på digitale flater.

– Vi kommer til å bruke refleksene for å få frem at det er viktig med humanistiske fellesskap når stadig færre er religiøse. Det er viktig at vi som ikke har en gud som passer på, passer på hverandre, understreker Lysne.

«How to Jesus» har for øvrig også blitt testa delt ut på stand et par ganger i forkant av kampanjestart. Tilbakemeldingene skal ifølge HU-lederen ha vært lattermilde – og dermed gode.