Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Her er møtereferatet som viser at biskop Bernt Eidsvig godkjente den omstridte medlemspraksisen så sent som i mars 2014. Rundt et halvt år senere ble hele saken avslørt i Dagbladet.
 Foto: Faksimile fra Aftenposten

Her er møtereferatet som viser at biskop Bernt Eidsvig godkjente den omstridte medlemspraksisen så sent som i mars 2014. Rundt et halvt år senere ble hele saken avslørt i Dagbladet. Foto: Faksimile fra Aftenposten

Bernt Eidsvig godkjente omstridt medlemspraksis

Så sent som i mars 2014 godkjente biskop Eidsvig medlemspraksisen. Vi kan også avsløre at Oslo-katolikkene redigerte kraftig i Tromsø-biskopens redegjørelse fra forrige uke.

Publisert:

Sist oppdatert: 05.11.2015 kl 15:16

Aftenposten kan i dag dokumentere at biskop Bernt Eidsvig i Oslo katolske bispedømme så sent som i mars 2014 godkjente registrering av medlemmer uten å snakke med dem først, basert på en antagelse om at de var døpt katolsk.

Denne beslutningen kom etter at Eidsvig, sammen med den andre katolske biskopen i Norge, Berislav Grgić i Tromsø, hadde blitt enige om å slutte med den omstridte registreringen. Dette fattet de to et vedtak om i det overordnede organet Norsk katolsk bisperåd i 2013.

I et referat fra 23. mars 2014, som Aftenposten har fått tilgang til, heter det at «Biskop Eidsvig opplyser om at Oslo og Trondheim fortsetter medlemsregistreringen slik det gjøres i dag. Tromsø må evt. si fra om de ønsker å gjøre det på en annen måte.»

Praksisen ble stanset i oktober 2014, etter en avsløring i Dagbladet.

Redigerte bort skyldplassering

I forrige uke gikk Tromsø-biskop Berislav Grgić ut med en redegjørelse om saken. Han er uenig med bispedømmet i Oslo og biskop Bernt Eidsvig, og ønsket å publisere en redegjørelse om dette på katolikkenes felles nettsted Katolsk.no. Nettstedet administreres av bispedømmet i Oslo.

I dagens oppslag i Aftenposten kan vi lese at Oslo katolske bispedømme redigerte bort en presisering i Grgićs redegjørelse om at det var administrasjonen i Oslo katolske bispedømme som bestemte at den omstridte medlemspraksisen skulle fortsette.

I Grgićs opprinnelige redegjørelse heter det «Dessverre ble en beslutning i Nordisk katolsk bisperåd tilsidesatt av kurien (dvs. administrasjonen) i Oslo, og disse registreringene fortsatte».

I den Oslo-redigerte versjonen står det «Dessverre ble en beslutning i Nordisk katolsk bisperåd ikke fulgt opp, og disse registreringene fortsatte».

Det er ikke bare presiseringen av hvem som har ansvaret som er fjernet. I tillegg er ordet «tilsidesatt», som antyder en aktiv beslutning, er erstattet med det mer uforpliktende «ikke fulgt opp».

Flere redigeringer

En nærmere titt på de to versjonene avslører at Oslo katolske bispedømme gjennomgående har tonet ned Grgićs formuleringer. Deler av innholdet er også fjernet.

Oslo har for eksempel redigert bort en uttalelse om at kirken «hele tiden har vært klar over at vi i beste fall beveget oss på kanten av hva loven aksepterte». Der Grgić skriver «moralsk har vi sviktet», har Oslo rettet det til «det har vært en moralsk svikt». Når Grgićs skriver «vi tok oss til rette» har dette blitt endret til «jeg mener vi på denne måten tok oss til rette».

Oslo har også fjernet Grgićs påpekning av at staten og kirken forstår ordet innmelding forskjellig. Dette har hele tiden har vært et viktig poeng for staten.

Her kan du kan se alle endringene som ble gjort.

«Forbedringer av teksten»

Administrasjonssjef Lisa Wade i Oslo katolske bispedømme skriver i en uttalelse til Aftenposten at endringene dreide seg om «forbedringer av teksten som han umiddelbart aksepterte». Wade vil ellers ikke uttale seg om Aftenpostens oppslag, ettersom hun ikke har tilgang til dokumentene saken baserer seg på.

Økonomisjef Pham Cong Thuan og biskop Bernt Eidsvig ble siktet for grovt bedrageri av 50 millioner kroner i februar 2015. Politiet har som mål å blir ferdig med etterforskningen før jul. Deretter vil det bli vurdert å ta ut tiltale.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus