Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
– Du avskyr på den ene siden demokratiet, «Human Rights» og frihet. Men selv gjør du alt for å nyte den friheten du får i Norge, skriver kurdiske Mahammad Rah til mulla Krekar. Her er Krekar under en demonstrasjon i 2012.
 Foto: Wikipedia commons

– Du avskyr på den ene siden demokratiet, «Human Rights» og frihet. Men selv gjør du alt for å nyte den friheten du får i Norge, skriver kurdiske Mahammad Rah til mulla Krekar. Her er Krekar under en demonstrasjon i 2012. Foto: Wikipedia commons

Til min landsmann mulla Krekar

– La meg spørre deg: Hva ville ha skjedd, hvis jeg i en eller annen islamsk stat latterliggjorde systemet, skjelte ut politikerne og kalte sharia-loven for alt det du kaller vårt lovverk?, skriver kurdiske Mahammad Rah til mulla Krekar.

Publisert:

Sist oppdatert: 24.04.2018 kl 22:52

Mens kurdiske kvinner og menn med livet som innsats kjemper for frihet, demokrati og menneskerettigheter; mens de med blodet sitt maler et bilde av det kurdiske folket som en nasjon som motstår historiens verste tyrann (ISIS), ikler du deg kurdiske klær og gjør folket til latter og undergraver deres innsats.

I min ungdom digget jeg din veltalende retorikk. Inntil jeg fant ut at:

Du kom til landet på falsk asylgrunnlag. Det vil si at du løy i asylintervjuet om at ditt liv stod i fare og at du ikke kunne reise tilbake til Kurdistan. På samme tid reiste du tilbake til områder i Kurdistan og hadde lederrolle i søsterorganisasjonen til daværende Al-qaida.

Nyter friheten du avskyr

Du avskyr på den ene siden demokratiet, «Human Rights» og frihet. Men selv gjør du alt for å nyte den friheten du får i Norge. Samtidig skryter du i flere lydopptak av måten du hjernevasket unge mennesker til å sprenge seg selv i Mosul. På den andre siden lever dine barn med skjult identitet slik at ingen plager dem.

Du oppfordrer folk til å reise og delta i hellig krig. Du lover paradis og alt det medbringer. Men hvis du virkelig tror på et slikt paradis, hvorfor drar du ikke selv? Da du fikk vite at Norge er landet som kan gi deg frihet og trygghet, var du selv en av de første som gikk gjennom vann og ild til å komme hit.

Norge og Nord-Korea

Du klaget på at fengselsoppholdet ikke var bra nok. Det er meningen at fengsler ikke skal være som hotell. Når det gjelder at du måtte kle deg naken, er det vanlige prosedyrer i norske fengsler, av sikkerhetsgrunner.

Du sammenlignet blant annet det norske rettssystemet med Nord-Korea. Jeg har selv studert på Politihøgskolen, og vet at temaer som etikk og moral, demokrati, frihet og menneskerettigheter er en rød tråd som går gjennom alle de tre årene på høgskolen. En person må være stokk dum for ikke å bli et bedre medmenneske etter å ha fullført Politihøgskolen, trolig fengselsskolen også. Og det er akkurat derfor de ansatte ved fengslet har vært snille mot deg. Vår samfunn er nemlig bygget på ideen om mennesket i sentrum.

– La meg spørre deg: Hva ville ha skjedd, hvis jeg i en eller annen islamsk stat latterliggjorde systemet, skjelte ut politikerne og kalte sharia-loven der for alt det du kaller vårt lovverk?

Selektiv empati

I en video sier du at «Den som åpenbart motstår islam, trenger ikke noe ‘Fatwa’, den som møter ham kan bare slå ham i hodet med en øks ...... etc.»

Du tror at du er flink som setter dommere, politikere, og politiet på prøve. Men det er du ikke. Det er prinsippet om mennesket i sentrum og ytringsfriheten som får våre dommere til å være varsom i sine domsavsigelser.

Du snakket også noe om «Human Rights», og at alt det du har opplevd i fengslet var imot dette. Hadde du satt deg godt nok inn i prinsippene om menneskerettigheter, ville du ha oppdaget at mye av det strider imot den «Shariaen» du forfekter og ønsker å implementere inn i Kurdistans lovverk. For menneskerettighetene gir homofile, frafalne, kvinner og annerledes troende de samme rettigheter som deg. Men egoisme og selektiv empati ser ut til å være dine sterkeste sider.

Les også intervju med kommentarforfatter Mohammed Rah: Mulla Krekar var hans forbilde

Debatt Vis flere

DEBATT: Trenger alle livssyn å være gjensidig ekskluderende?

– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.