Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Uansett hva man måtte mene om ham, kan man ikke nekte for at Richard Dawkins er en person som skaper mye engasjement.

Uansett hva man måtte mene om ham, kan man ikke nekte for at Richard Dawkins er en person som skaper mye engasjement.

Bryter med HEF hvis HEF bryter med Dawkins

Psykolog og skepsisveteran Rolf Marvin Bøe Lindgren mener det må være lov til å argumentere uten følelser. – Rart innlegg, mener Arnfinn Pettersen.

Publisert:

Sist oppdatert: 03.09.2014 kl 09:03

Psykolog og veteran i den norske skeptikerbevegelsen, Rolf Marvin Bøe Lindgren, går hardt ut mot seniorrådgiver i Human-Etisk Forbund, Arnfinn Pettersen, i en kronikk på NRK Ytring, lagt ut i går.

Bakgrunnen er at Pettersen mener at det er på tide at humanister bryter med den verdenskjente biologen Richard Dawkins. Den 20. august skrev Dawkins til en kvinne, på Twitter, at det ville være umoralsk av henne ikke å abortere et foster med Downs syndrom, hvis hun hadde muligheten.

– Hvis Human-Etisk Forbund bryter med Dawkins, vil jeg bryte med Human-Etisk Forbund, poengterer Bøe Lindgren på NRKs debattforum.

Det var i forrige uke at Pettersen gikk ut og mente humanistbevegelsen burde kutte båndene til Dawkins. Biologen framstår i mange sammenhenger som en forgrunnsfigur for humanistbevegelsen, og er blant annet visepresident i Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon i Storbritannia, British Humanist Association.

Dawkins har senere gått ut og nyansert standpunktet sitt, uten at det har gjort Pettersen særlig mildere stemt. Les mer her.

Må være mulig å argumentere uten følelser

Psykolog Rolf Marvin Bøe Lindgren mener Dawkins først og fremst er en foregangsfigur for at det skal være mulig å argumentere rasjonelt mot alt.

– Og i denne sammenhengen mener jeg å argumentere uten å vise til følelser. For dem som har Downs, for dem som har barn med Downs, og for mange andre, kan dette være både ubehagelig og provoserende. Men har vi rett til å unngå denne formen for ubehag? Skal vi la være å diskutere ting fordi noen vil ta det ille opp? spør han i kronikken på NRK Ytring.

Bøe Lindgrens hovedpoeng er at Dawkins’ ikke er skyldig i annet enn å gjøre de samme vurderingene Bøe Lindgren selv som psykolog og andre deler av helsevesenet gjør hele tiden. Når det først er slik at virkeligheten hele tiden konfronterer oss med tøffe moralske valg av denne typen, kan det ikke være forbudt å diskutere det, mener han.

– Jeg kunne ha sagt akkurat det samme selv til en klient i terapi, skriver Bøe Lindgren, men presiserer at han nok ville ha brukt litt flere ord enn det Twitter tillater.

Bøe Lindgren slår fast at økonomi og ressursmessige hensyn er noe man i praksis ikke kan se bort fra.

– Noen mødre har rent faktisk ikke råd til det. For en gitt mor i en gitt situasjon vil det å abortere et foster med Downs være det moralsk riktige valget. Vi lever i en verden med knappe ressurser. Det er ikke alt vi har råd til. Et barn med Downs vil alltid koste mer enn det gir igjen i kroner og øre og vil ikke være bærekraftig. Følgelig må det være lov å diskutere hva samfunnet må betale for retten til å bære fram et foster med Downs, skriver han.

Bøe Lindgren mener Dawkins’ kritikere er i utakt med virkeligheten når de mener abort av fostre med Downs syndrom ikke bør være moralsk forsvarlig, samtidig som de aller fleste fostre med Downs faktisk blir abortert i praksis.

– Hvis Dawkins’ tweet er rå og hjerteløs, så betyr det at det store flertallet av oss er rå og hjerteløse, poengterer psykologen.

Han avslutter med å presisere at et samfunn selvsagt må søke å gi alle mennesker mulighet til et godt liv på sine premisser, men at det ikke bør være forbudt å diskutere hva dette koster.

Pettersen: – Jeg er ikke imot Downs-abort

Seniorrådgiver i Human-Etisk Forbund, Arnfinn Pettersen, synes Bøe Lindgrens utspill er rart.

– Jeg har vært helt tydelig på at jeg mener det skal være lov å ta abort begrunnet med at fosteret har Downs syndrom og at jeg har forståelse for at folk tar et slikt valg. Det jeg ikke aksepterer er Dawkins' moralske dom over mennesker som bevisst velger å sette et barn Downs syndrom til verden. Det mente jeg da og det mener jeg nå. For meg er dette tungen på vektskålen som gjør at jeg mener humanistbevegelsen bør bryte med Dawkins, skriver Pettersen i en epost til Fritanke.no.

Han understreker at han aldri har sagt eller ment at Dawkins ikke skal ha rett til å fremføre sine meninger.

– Men jeg har også rett til å være uenig med ham. Og jeg har, som en del av humanistbevegelsen, rett til å mene noe om den rollen han spiller i bevegelsen, slår Pettersen fast.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus