Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk

KONSENTRASJON: Skal ungdommene greie å henge med, må de ignorere fjordutsikten og ha full oppmerksomhet på spillet. Fra venstre: Mina (16), Jone (14) og Benjamin (16). Evian (16) sitter med ryggen til. Foto: Eivind Senneset

Tombola for tankene

Bevisst eller ubevisst griper vi lett til falske argumenter i en opphetet diskusjon. Med et spesialutviklet kortspill vil Human-Etisk Forbund lære oss å se hvordan vi lurer oss selv og andre.

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Evian (16) og Benjamin (16) kaster seg ut i diskusjonen. Argumentene spiller ping-pong over bordet mellom dem. Noen høres overbevisende ut, andre blir ganske humoristiske. Enkelte stopper på halvveien før de renner ut i sanden. Slik vil det nok ofte bli når diskusjonen handler om tema som dødsstraff og ekteskap for 15-åringer, uten å bruke saklige argumenter. Poenget med denne diskusjonen er nemlig ikke å overbevise de andre om at du har rett, men å bruke en bestemt tankefeil i argumentasjonen.

Tankefeil eller argumentasjonsfeil er argumenter som ofte er bygget på følelser eller feilkoblinger i stedet for på fakta. Mange av oss gjør det nok helt ubevisst, men det kan også være en bevisst teknikk for å villede andre. Slik Erasmus Montanus gjorde, da han overbeviste mor Nille om at hun var en sten fordi verken mor Nille eller en sten kunne fly. – Jeg har nok gjort det selv, innrømmer Evian.

VEILEDER: Maria Eriksen i Spillhuset Bergen kommer med gode råd når spillet stopper litt opp. Foto: Eivind Senneset

ABSURDE ARGUMENTER

– Nord-Korea må være verdens beste land å bo i fordi jeg hadde det sykt gøy da jeg var på ferie i Nord-Korea!

Spillpedagog Aleksander Isaksen Husøy demonstrerer hvor absurd det kan være å bruke egne erfaringer som bevis i stedet for vitenskapelige fakta.

– Dere har nok hørt mange slike tankefeil når politikere diskuterer, når dere selv diskuterer med venner og familie, og i hvert fall i den amerikanske valgkampen, sier spillutvikler Kristine Eide.

Husøy, Eide og spilldesigner Peter Wingaard Meldahl gir et knippe ungdommer en innføring i spillets gang. Ungdommene er samlet i en sjøbod i Bergen, der Meldahls spillselskap Rain Games har kontor. Men skal de klare å henge med må de ignorere fjordutsikten og ha full oppmerksomhet på spillet.

SPILLTESTING: Spillpedagog Aleksander Isaksen Husøy følger med på hvordan spillet glir mellom ungdommene som tester prototypen. Foto: Eivind Senneset

DEBATTANTER OG ETTERFORSKERE

Mens to av spillerne er debattanter, er resten av spillerne etterforskere og skal prøve å finne ut hvilke tankefeil som blir brukt. Noen ganger er det lett, men enkelte tankefeil kan være vriene både å bruke og avsløre.

Evian elsker å diskutere, og tar med glede rollen som debattant. Men det gir henne en nedtur: Hun kan ikke sanke poeng selv.

– Dere må gi debattantene en mulighet til å få poeng, sier hun til spillutviklerne. Spillet Evian og de andre ungdommene spiller denne lørdagsettermiddagen, er en prototype. Spillet har allerede vært gjennom flere lignende testrunder og blitt endret mye på fra gang til gang. Nå skal snart siste hånd legges på verket.

SPESIALLAGET FOR HEF: Slik ser kortene ut. Foto: Eivind Senneset

Denne artikkelen står på trykk i Fri tanke nr. 4-2021, som er et temanummer om kritisk tenkning. Bladet kom ut i månedsskiftet september-oktober.

MENTAL TILSTEDEVÆRELSE

Spillutviklerne fikk i oppdrag fra Human- Etisk Forbund å designe et spill som skulle gi kompetanse i å kjenne igjen tankefeil. Planen er blant annet å bruke spillet i konfirmasjonsundervisning. Husøy tror de har klart å finne riktig balanse mellom å formidle komplekst innhold og samtidig gjøre det tilgjengelig for 14-15-åringer som ikke kjenner begrepene fra før.

– Det har vært sentralt for oss at det skal være en interessant opplevelse å spille spillet, uavhengig av om det er i en læringssituasjon eller på fritiden. Jeg har spilt det flere ganger med venner og bekjente, og det egner seg godt sammen med et glass vin som rammeverk for interessante diskusjoner, sier han.

Blir det mange glass vin, kan nok spillet bli for krevende.

– Du kan ikke lene deg tilbake og tro at spillet skal gå av seg selv. Du må være mentalt til stede gjennom hele prosessen, sier Husøy.

Som spillpedagog og lærer ved Nordahl Grieg videregående skole har han erfaring med å bruke spill i undervisningssammenheng. Han mener at spill ikke bør plasseres i en annen kategori enn andre medier. Spill kan fortelle interessante historier på samme måte som filmer, romaner og tv-serier. I tillegg kan spill brukes som rollespill eller ekskursjoner.

– Gjennom spill kan elevene få nærmere tilknytning til fenomen som ellers er utilgjengelige i klasserommet, slik de også kan få ved å dra på ekskursjon, sier han.

SPILLUTVIKLERNE: Kristine Eide (fra venstre), Aleksander Isaksen Husøy og Peter Wingaard Meldahl har utviklet «Tankefeilstombola» på vegne av Human-Etisk Forbund. Foto: Eivind Senneset

– VI LURER OSS SELV

Spillet han nå har vært med å utvikle, som i skrivende stund har navnet «Tankefeilstombola », er del av Human-Etisk Forbunds nye kampanje for kritisk tenkning. Prosjektleder for kampanjen, Even Gran, har stor tro på at et slik kortspill vil være en underholdende måte for ungdom og voksne å trene seg opp i kritisk tenkning.

– Målet er å øke bruken av vitenskap og logikk som felles rettesnor. Vi vil få folk til å se seg i speilet og stille seg selv noen spørsmål: Er jeg nå så sikker på det? Kan det være at jeg tar feil? Det er noen feilkoblinger i hjernen som noen ganger gjør at vi tar feil. Med mer bevissthet om hvordan vi lurer oss selv, kan vi klare å heve oss over det, sier han.

Prosjektgruppen lette først etter eksisterende spill som kunne være aktuelle å bruke på spillkvelder og i konfirmasjonsundervisning. De fant fem spill på engelsk, men da de kom i kontakt med spillmiljøet i Bergen fant de raskt ut at de heller ville utvikle et eget spill.

VANSKELIG: I spillet må man argumentere for noe man ikke er enig i, attpåtil med falske argumenter. Foto: Eivind Senneset

– GØY, MEN VANSKELIG

På spilltestingen får Jone (14) og Mina (16) i oppgave å diskutere om jenter er smartere enn gutter. Jone velger å argumentere for gutters intelligens, men forsikrer seg om at det er lov å lyge før han klinker til med påstanden:

– Donald Trump har motbevist at jenter er smartere enn gutter.

Halvveis i runden utbryter Mina:

– Jeg får så lyst til å diskutere ordentlig, med mine egne argumenter!

Mina er av typen som kan diskutere et tema i timesvis. Hun foretrekker å holde seg saklig, forklarer hun i pausen.

– Jeg liker å diskutere fordi jeg bryr meg om ting, men jeg sier ikke noe bare for å vinne en diskusjon, sier hun. I spillet synes hun derfor det kan være vanskelig å argumentere for noe hun ikke er enig i, attpåtil med falske argumenter.

– Gøy, men vanskelig, konkluderer hun.

FOR VOKSNE: – Jeg har spilt det flere ganger med venner og bekjente, og det egner seg godt sammen med et glass vin som rammeverk for interessante diskusjoner, sier spillpedagog Aleksander Isaksen Husøy Foto: Eivind Senneset

FOR DE DISKUSJONSGLADE

Motdebattant Jone har ikke de samme motforestillingene mot å bruke tankefeil. Han liker å diskutere det han kaller «dumme» tema, og da har det ikke noen betydning hva han sier, mener han.

– Alle vet at det jeg sier uansett bare er tull.

Hans utfordring med spillet er derfor at temaene er litt for alvorlige.

Evian tror spillet egner seg best for de som snakker mye. Hun kunne gjerne tenke seg å spille det igjen.

– Det hadde vært gøy å spille med familien min! Vi klarer ikke å være sammen i fem minutter uten å begynne å diskutere – men det er alltid god stemning, sier hun.

UNDER UTVIKLING: Spillet er ikke produsert ennå. Ungdommene tester en prototyp, og kortene de skal spille med må klippes opp etter hvert. Foto: Eivind Senneset

Denne artikkelen ble først publisert i Fri tanke nr. 4-2021.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukerkonto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Tredjepartsaktører

Her finner du informasjon om våre samarbeidspartnere:

Vis mer

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...