Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Tillitsvalgte og frivillige i Human-Etisk Forbund vil få mindre igjen for bruk av egen bil i HEF-sammenheng hvis generalsekretær Kristin Mile får viljen sin når saken skal behandles i hovedstyret den 14. oktober.
 Foto: Even Gran

Tillitsvalgte og frivillige i Human-Etisk Forbund vil få mindre igjen for bruk av egen bil i HEF-sammenheng hvis generalsekretær Kristin Mile får viljen sin når saken skal behandles i hovedstyret den 14. oktober. Foto: Even Gran

Utgiftsproblemene i HEF:

Innstramminger skal opp i hovedstyret i oktober

Human-Etisk Forbund prøver å få kontroll på utgiftsveksten.

Publisert:

Sist oppdatert: 04.10.2016 kl 09:44

De to siste årene har Human-Etisk Forbund gått med over sju millioner i underskudd, til tross for jevn vekst i antall medlemmer og økende inntekter.

I starten av september tok økonomisjef Harald Masst et oppgjør med et forbund som etter hans mening har blitt «tungrodd og velfødd».

For å få bukt med utgiftsproblemene, har forbundet satt i gang et effektiviseringsarbeid. Sentralt i arbeidet ligger et forslag om å redusere antall fylkeslag og lokallag for å få en slankere organisasjon, og erstatte de tidligere fylkes- og lokallagene med flere og mer lettdrevne lokale aktivitetsutvalg.

På et hovedstyremøte den 9. og 10 september foreslo generalsekretær Kristin Mile i tillegg en rekke innsparingstiltak når det gjelder reise og overnatting i forbundet. Mile ønsker en mye strengere vurdering av om reiser er nødvendig, og hvis svaret er ja så skal det reises og overnattes på billigst mulige måte.

Generalsekretæren ønsker også å stramme inn på innkjøp av eksterne tjenester, redusere honorering og stramme inn når det gjelder kompensasjon av utgifter til frivillige og tillitsvalgte, blant annet.

På sentralnivået har, som nevnt i intervjuet med økonomisjef Masst, forbundet allerede bestemt seg for å kutte blant annet landskonferansen som etter planen skulle ha vært holdt nå i høst, samt én av fire årlige utgivelser av Fri tanke på papir.

Foreslår nær halvering av kjøregodtgjørelse

Ett sentralt punkt i generalsekretærens forslag til innstramminger, er at kilometergodtgjørelsen for tillitsvalgte og frivillige som bruker egen bil reduseres fra kr. 3,80 pr. kilometer til to kroner pr. kilometer. Dvs. nesten en halvering.

En annen innstramming handler om kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste.

Forbundet dekker normalt tapt arbeidsfortjeneste for tillitsvalgte og frivillige når de er ute på HEF-oppdrag i egen arbeidstid, typisk vigsel- eller gravferdstale. På siste hovedstyremøte foreslo generalsekretæren en mye strengere praktisering av dette.

Den som vil ha slik kompensasjon, må fra nå av dokumentere bortfall av reell arbeidsinntekt hvis generalsekretæren får viljen sin. De må faktisk ha tapt penger. Det går ikke å kreve erstatning for tapt arbeidsinntekt hvis du tok ut avspasering, for eksempel. Kompensasjonen må også være avtalt på forhånd, foreslår Mile.

I tillegg kommer en rekke forslag om å stramme inn på tillitsvalgte og frivilliges muligheter til å få refusjon for reise- og overnattingsutgifter. Taxi skal for eksempel normalt ikke kompenseres, ifølge forslaget. Billigste reise- og overnattingsalternativ skal alltid velges. Generalsekretæren foreslår at forbundet verken skal betale nattillegg ved privat overnatting eller kostgodtgjørelse ved reiser til frivillige og tillitsvalgte.

Sprikende tilbakemeldinger fra hovedstyret

Hovedstyret behandlet alt dette i møtet i starten av september, men fattet ikke noe endelig vedtak, rent bortsett fra at allerede vedtatte effektiviseringstiltak på administrasjonsområdet (digital regnskapsføring, blant annet) skal videreføres.

Saken om nye og strengere prinsipper for reiser og overnatting ble utsatt til hovedstyremøtet den 14. oktober. Hovedstyret ba generalsekretæren innarbeide tilbakemeldingene styrerepresentantene kom med i møtet, og komme tilbake med en ny sak.

Disse tilbakemeldingene er sprikende, ifølge hovedstyrereferatet Fritanke.no har fått tilgang til. Noen representanter foreslår strengere innsparingsgrep enn det generalsekretæren foreslår, mens andre protesterer mot innsparingsforslagene, spesielt forslagene om å redusere kilometersatsen ved bruk av egen bil, samt å kreve dokumentasjon på reelt bortfall av inntekt for å få kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste.

Hovedstyret mener at generalsekretærens forslag om å redusere antall fylkes- og lokallag er «god, men noe prematur». De gir sin tilslutning til ideen, men ber generalsekretæren komme tilbake med en sak der dette i første omgang blir prøvd ut i ett fylkeslag.

Fritanke.no vil følge denne saken videre.

Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.