Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
De fire klassiske elementene jord, ild, luft og vann har blant annet røtter i antikken, buddhismen og hinduismen. Elementene henger tett sammen med Rudolf Steiners lære om temperamentene.

De fire klassiske elementene jord, ild, luft og vann har blant annet røtter i antikken, buddhismen og hinduismen. Elementene henger tett sammen med Rudolf Steiners lære om temperamentene.

Beskylder Steinerskolen for uvitenskapelighet

- I grunnskolen hører elevene bare om naturens "fire elementer". Først i videregående får de høre om den vitenskaplige modellen, sier steiner-styremedlem Arne Maus.

Publisert:

Sist oppdatert: 04.06.2010 kl 12:54

Arne Maus, styremedlem i Steinerskolen på Nesodden, beskylder Steinerskolen for uvitenskapelighet i et leserinnlegg på Fritanke.no. Maus representerer Nesodden kommune i styret, og har ellers ingen tilknytning til Steiner-bevegelsen.

Beskyldningene kommer i forlengelsen av Fritanke.nos oppslag om at Steinerskolens læreplan fra 2004 trekker atomlæren i tvil. Dette har Steinerskolen beklaget, men Maus mener det likevel er grunn til å trekke Steinerskolens vitenskapelighet i tvil.

- Det synes for meg som man i hele barne- og mesteparten av ungdomsskolen underviser en bestemt og klart uvitenskaplig modell om de fire elementer (jord, ild, luft og vann), og at det er først i videregående skole at man bruker en vitenskaplig modell - atomteorien, skriver Maus.

Han har ingen sterke meninger om Steiner-pedagogikken, men han insisterer på at det som læres bort må være vitenskapelig.

Maus trekker i leserinnlegget fram flere formuleringer i læreplanen som indikerer at de fire klassiske elementene jord, ild, luft og vann er en viktig tankemodell for Steinerskolen. Den første gangen elementene nevnes spesifikt, er som læreemne i 4. klasse.

Fire aspekter ved virkeligheten

Arne Øgaard fra Steinerskolen i Moss avviser i et svarinnlegg anklagene fra Maus. Øgaard mener de fire elementene selvsagt ikke er ment som et alternativ til atomteorien, men som strukturerende elementer ved virkeligheten som kan hjelpe elevene til å lære bedre.

- De fire elementer dreier seg i Steinerskolens undervisning ikke om en teori, men om fire aspekter av virkeligheten. Å bevisstgjøre elevene om de kvalitative sidene av varme, det luftaktige (gasser), ulike væsker og det faste kan vekke deres oppdagerglede. Det dreier seg ikke om de spissfindige diskusjonene om de fire elementer som noen av oss husker fra Eksamen Filosofikum, skriver Øgaard.

- Pinlig feil

Godi Keller, lærer ved Rudolf Steinerhøyskolen i Oslo, innrømmer at formuleringen om at "atomteorien ikke er bevist" er en pinlig feil fra Steinerskolens side.

- Selvsagt tar også Rudolf Steinerhøyskolen avstand fra et utsagn om at atomteorien ikke er bevist. At det er feil å påstå noe slikt bør vi ikke utdype ytterligere. At det er kommet med i en læreplan er intet mindre enn pinlig, slår Keller fast i et svarinnlegg til Maus.

Likevel blir det urimelig å påstå at Steinerskolen bruker de fire klassiske elementene som noe mer enn et pedagogisk grep, mener han.

-Sitatene Arne Maus nevner har ikke med formidling av ideologier å gjøre, men desto mer med pedagogiske vurderinger (...) Hvis unge menneskers tørst etter det livaktige, virkelige og levende altfor tidlig møtes med teorier og modeller, med formler og matematiske forklaringer, da vil mange hoppe av, skriver Keller.'

OPPDATERT 8.6.10:

I et nytt innlegg på Fritanke.no trekker Arne Maus fram en rekke steder i dagens læreplanverk i Steinerskolen der de fire elementene er nevnt. Dette til tross for at dette strukturerende elementet, ifølge Steinerskolen selv, ikke er helt vitenskapelig. Så hvorfor bruke det da? spør Arne Maus.

Han mener at den vitenskapelige modellen med drøyt 100 ulike atomer satt sammen på forskjellige måter, ikke er spesielt vanskelig eller abstrakt. Den kan derfor godt nyttes i grunnskolen. Og så har den en tilleggsfordel, skriver Maus: - Den er riktig.

Vil du vite mer om Steinerskolen? Les Den store steinerskoleartikkelen