Kontakt
Å forfekte et etno-nasjonalistisk verdisyn kan ifølge Sandvigs logikk ikke være mer diskvalifiserende enn å vise aksept for dødsstraff for homofili, s...
FriTanke.no
Publisert: 30.11.2007 kl 15:14
Sist oppdatert: 30.11.2007 kl 15:20
Å forfekte et etno-nasjonalistisk verdisyn kan ifølge Sandvigs logikk ikke være mer diskvalifiserende enn å vise aksept for dødsstraff for homofili, skriver Sara Azmeh Rasmussen.
Publisert: 30.11.2007
Leder i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn, og fagsjef i Human-Etisk Forbund, Bente Sandvik, mener i denne artikkelen at dialog på ingen måte innebærer aksept av andre parters verdier og syn. Jeg kan si meg delvis enig. Dialog føres som regel mellom representanter for ulike politiske eller religiøse organisasjoner hvor oppfatningene kan være sprikende.
Men å nekte for at Islamsk Råds seneste opptreden i den offentlige debatten bør ha konsekvenser for samarbeidet, er å strekke argumentet for langt. Hvis vi følger Sandviks logiske resonnement bør HEF inkludere Norgespatriotene i dialogprosjektene. Å forfekte et etno-nasjonalistisk verdisyn kan ifølge denne logikken ikke være mer diskvalifiserende enn å vise aksept for dødsstraff for homofili.
Når jeg nå setter ting på spissen er hensikten å vise hvor absurd, og rett og slett uetisk det er å ha et slikt standpunkt. Den muslimske minoriteten blir ikke isolert av at deres viktigste representant blir utfordret og konfrontert når den viser holdninger som er uforenelige med samfunnets verdigrunnlag. Nettopp for å forsvare muslimenes interesser og det flerkulturelle prosjektet er det viktig at alle gode krefter støtter en mer liberal form for islam og slår hardt ned på radikalisering.
Muslimer i Norge, enten de er kulturelle eller religiøse, er den gruppen som først blir ofret når dogmatisk islam ikke blir motarbeidet. HEFs politiske kamp mot statskirken er viktig, men vi kan ikke gå over lik (bokstavelig talt) for å holde alliansen mot den tamme og relativt moderne norske kirken.
Sara Azmeh Rasmussen
– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.