Kontakt
La oss se nøye på det tekstutsnitt, som jeg forstår, var utslagsgivende til at Tumyr ble ekskludert: I 1940 tok inntrengerne som følge av datidens po...
FriTanke.no
Publisert: 14.06.2006 kl 09:23
Sist oppdatert: 14.06.2006 kl 09:23
La oss se nøye på det tekstutsnitt, som jeg forstår, var utslagsgivende til at Tumyr ble ekskludert:
I 1940 tok inntrengerne som følge av datidens politikk Norge i et jafs natten over. I nyere tid vil det norske samfunn bli underminert gjennom flere generasjoner som følge av dagens holdning som er: Slipp innvandrerne inn - de er en ressurs for vårt land. Hedstrøm og Kleppe vil om 100 år fremstå som lysende enere - fordi de advarte.
Det går åpenbart fram at Tumyr har frykt, fremmedfrykt javel, for at innvandrerne skal «underminere» vårt samfunn. Hvorvidt Tumyr er rasist eller har menneskeforakt vet ikke jeg. Teksten sier ingen ting om det, selv om den av mange kan oppfattes slik.
Utsagnet: «Oser av menneskeforakt og spiller på fremmedfrykt og rasisme» er en subjektiv utledning av teksten. Et uhildet rettsvesen skal ikke ta hensyn til subjektive utledninger, enten det nå er majoritetens eller minoritetens. Heldigvis har vi et uhildet rettsvesen som har avsagt dom i henhold til det som faktisk står skrevet.
Vi har her i landet hatt, og har tydeligvis ennå, utenomrettslige institusjoner med stor makt som, etter sine ideer, har klassifisert personer etter prinsippet: Er han A så er han også B eller Har han sagt A så mener han også B. Ofte til skade for personer som verken er eller har ment B. Dette skulle formodentlig «gammel-røde» HEF medlemmer kjenne til. Ja, kanskje har selveste Lars Gule pga. sin fortid vært utsatt for slik klassifisering. Vi har også i nyere tid hatt mektige stater hvor et statsdirigert rettsvesen har dømt uskyldige personer etter samme prinsipp.
I henhold til Arne Næss' ypperlige lille bok «En del elementære logiske emner» kan utsagnet om menneskeforakt og rasime karakteriseres som usaklig: Å angripe motstanderen for meninger han har vist han ikke har. I dette tilfellet meninger som ikke går fram av teksten som var grunnlaget for eksklusjonen.
At styret i HEF skulle ha kjennskap til dette er vel for mye å vente. Næss' lille bok er visst ikke pensum lenger på forberedende prøver. At Lars Gule, som skal være filosof, enten ikke har kjennskap til Næss' regler for usaklighet eller at han ikke bryr seg om dem, er skuffende.
Peder Haga
– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.