Kontakt
Lærer Ingun Steen Andersen mener det viktigste i RLE-faget er læreplanens formål om at «Undervisningen skal stimulere til allsidig dannelse og gi rom for undring og refleksjon». Foto: Marte Gjærde
RLE-lærer Ingun Steen Andersen ser på KRLE-faget som et slag i ansiktet til de som vil gjøre RLE til et levende, aktuelt og interessant fag for elevene.
Kirsti Bergh
Publisert: 23.10.2014 kl 09:08
Sist oppdatert: 23.10.2014 kl 11:33
Ingun Steen Andersen er RLE-lærer ved Ås ungdomsskole og skuffet over endringene kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har varslet i religionsfaget.
– Jeg trodde faktisk ikke at det skulle skje. Jeg synes det er utrolig skuffende at regjeringen ikke lytter til alle signaler som er kommet fra et samlet fagmiljø, fra lærere, fra tros- og livssynsmiljøene. At de ikke klarer å lytte til de som virkelig holder på i faget, og lar en politisk hestehandel avgjøre et fags skjebne, sier Ingun Steen Andersen.
Les også forskerens reaksjon på nye KRLE: Kunnskapsministeren har valgt politisk spill foran fagkompetanse
Hun opplever endringene som et tydelig signal om hva som er viktig i faget.
– Kunnskapsministeren markerer veldig tydelig at kristendommen er viktigst, at Norge er et kristent land, og at det elevene trenger er å lære om kristendommen. Og det er helt motsatt av det jeg opplever at de trenger, sier Steen Andersen.
Hun mener dette er et signal om at faget skal endres fra å være et dialog- og refleksjonsfag til å bli et tradisjonelt kunnskapsfag om kristen tro og historie.
– Det er en veldig tydelig dreining fra det jeg mener faget bør være: nemlig en arena for refleksjon, der elevene kan tenke fritt, filosofere og utvikle fri tenkning i et mangfoldig samfunn.
Norge liker å smykke seg med å være et foregangsland i arbeid med menneskerettigheter og demokratiutvikling. Steen Andersen sier dette er å gå i motsatt retning.
– Her skal kunnskap om majoritetsreligionen fortrenge det vi gjør i faget med etikk, filosofi og menneskerettigheter. Jeg tror ikke de ansvarlige skjønner hva som står på spill her, sier hun.
Steen Andersen er ikke uenig i at det er viktig å formidle kristendommen til elevene, men hun mener at å fastsette at «om lag halvparten» av tida skal brukes på kristendommen, vil forskyve de andre delene som er viktige i faget.
– Det er jo positivt at de går vekk fra det rigide kravet om minst 55 prosent, men reelle endringer må det jo bli også når kristendommen skal utgjøre «om lag halvparten», sier hun.
Steen Andersen er glad for at læreplanmålene bevares – for det er viktige mål – men mener det ikke henger på greip både å øke andelen kristendom og bevare læreplanmålene uendret.
– Da må timetallet økes, eller så må de andre veldig viktige målsetningene føres over i et nytt fag. Da må vi få et annet fag som oppfyller målene om at elevene skal arbeide med etikk, menneskerettigheter, filosofi – elementer som i dag ligger i RLE-faget. For i dag er faget en dannelsesarena som skal gjøre elevene rustet til å ta egne valg og gå ut i samfunnet. Det mener jeg vi ikke oppnår ved å få elevene til å pugge flere detaljer om kristendommen, sier hun.
I likhet med Kristin Mile i Human-Etisk Forbund er ikke Steen Andersen enig i at kristendommens kulturarvaspekt skal inn i religionsfaget.
– Det må hovedsakelig i stor grad komme gjennom andre fag.
Steen Andersen mener det viktigste i faget er læreplanens formål om at «Undervisningen skal stimulere til allsidig dannelse og gi rom for undring og refleksjon. Videre skal faget bidra til evne til dialog mellom mennesker med ulik oppfatning av tros- og livssynsspørsmål».
– Det som skjer nå, et massivt tilbakeskritt i forhold til det! Det er ganske trist at de ikke skjønner det!
Steen Andersen har kompetanse i religionshistorie og filosofi, og mener innstrammingen i faget vil skremme vekk folk med allsidig kompetanse.
– Hvem vil ønske å jobbe under så stramme rammer? Det vil være mer attraktivt for de som vil legge vekt på å undervise i kristendom, mens vi som har bred fagkompetanse vil ha lett for å tenke at dette er ikke noe fag for oss, tror hun.
Steen Andersen har nylig vært i Spania og lyttet til spanske læreres erfaringer med det spanske skolefaget som tar for seg demokrati og medborgerskap. Dette er et fag som også tar for seg filosofering rundt ansvar, medmenneskelighet, deltakelse og menneskerettigheter. Målet er å bidra til dannelse av ansvarlige borgere i samfunnet (faget er forøvrig er under press fra Den katolske kirke i Spania).
– Hvis nå kampen for RLE-faget nå er over, er det mulig jeg vil gå over til å arbeide for et slikt bredt dannelsesfag i skolen. De tingene jeg brenner for å få til i RLE-faget vil det bli mindre rom for nå, og jeg mener det er helt vesentlige deler av skolen.
Hun betegner det hele som et slag i ansiktet på de som vil bruke RLE til noe mer enn å formidle kristen religion og kultur.
– At mer kristendom nå skal fortrenge andre ting, er et slag i ansiktet til oss som prøver å gjøre RLE til et levende, aktuelt og interessant fag for elevene også, slår Steen Andersen fast.
Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.
Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.
Fritanke.no - dette nyhetsnettstedet - fungerer i dag som et arkiv for over 4500 nyhetssaker, reportasjer, kommentarer og bakgrunnsartikler mm. produsert i perioden august 2006 - januar 2022.