Kontakt
Tegning er en veldig vanlig aktivitet for barn som er fritatt fra skolegudstjeneste. Noen foreldre har også fått beskjed om de bare kan ta med barnet hjem uten at det blir ført fravær. Foto: istockphoto.com
Hordaland HEF kartlegger om fellesskolen greier å være livssynsnøytral og ikke forkynne kristendom. Fritanke.no har fått tilgang til en del av tilbakemeldingene så langt.
Even Gran
Publisert: 11.06.2013 kl 13:49
Sist oppdatert: 11.06.2013 kl 14:11
I vår har Human-Etisk Forbund i Hordaland satt i gang en kartlegging av religionsutøvelse i den offentlige skolen. Loven er klar: Den offentlige skolen skal være livssynsnøytral. Men Human-Etisk Forbund får stadig inn meldinger som tyder på at det ikke alltid er slik i praksis. Derfor bestemte Hordaland og Bergen HEF seg tidligere i år for å sette i gang en mer systematisk kartlegging.
– Over tid har det bygget seg opp et inntrykk av at det er en sterk motvilje, både blant lærere og foreldre, til å ha en livssynsnøytral skole der statskirkekristendommen blir sett på som en religion på linje med de andre, sier Magnhild Bøe-Hansen, organisasjonssekretær for Human-Etisk Forbund i Hordaland.
Hun forteller at Human-Etisk Forbund ofte opplever ikke å bli tatt på alvor av politikere og andre ansvarlige. Det var en av årsakene til at de arrangerte et åpent debattmøte om disse tingene i forrige uke, der også Fritanke.no var tilstede.
En av de tingene det reageres på, i tillegg til skolegudstjenester, er kurset «Vandring gjennom Bibelen». Det brukes i RLE-undervisningen på en rekke skoler i Bergen og Nordhordland. Det er Det norske Bibelselskap har utarbeidet kurset, og undervisningen er det gjerne en kateket fra Den norske kirke som står for.
Magnhild Bøe-Hansen synes ikke dette materialet tilfredsstiller de lovfestede kravene om at RLE.undervisningen skal være kritisk, objektiv og pluralistisk.
– Det er ingenting i dette materialet som sier at "dette er det noen som tror på". Her legges alt fram som en sannhet som barna må lære seg. Den kritiske avstanden er fraværende. Dette bryter med lovens intensjon om at undervisningen skal være kritisk, objektiv og pluralistisk, sier hun.
Bøe-Hansen legger til at det ikke gjør saken stort bedre når det gjerne er en kateket fra Den norske kirke som står for undervisningen, og at Det norske bibelselskap har utarbeidet materialet.
– Hva bibelselskapet ønsker å oppnå med dette, slås helt klart fast på side to i heftet. Der står det at alle "skal få Guds ord på et språk de forstår til en pris de kan betale". Dette kurset har ingenting i fellesskolens kritiske, objektive og pluralistiske RLE-fag å gjøre, slår Bøe-Hansen fast.
– Hva synes du om at Utdanningsdirektoratet har godkjent kurset?
– Det synes jeg er veldig spesielt. Skulle ønske de kunne se på saken på nytt?
Vandring gjennom Bibelen er forøvrig utarbeidet av Anne Ludvigsen Kaldestad. Da kurset ble lansert i 2006 forsikret hun at kurset ikke er forkynnende.
- Kurset er ikke trosopplæring, men et kurs i bibelkunnskap. Barna blir motivert til å lære detaljer. De har antenner for denne type undervisning, slo Kaldestad fast overfor Bergens Tidende.
Kaldestad forsikret videre leserne om at hun selv "kjenner at det er plass for hele seg i Guds hage" samt at "Bibelen gir meg røtter samtidig som den planter meg selv inn i en sammenheng som et helt menneske". Kaldestad jobbet i 2006 som menighetspedagog i Fjell kommune. Samme år vant hun bibelselskapets "Bibelpris" for sitt arbeid med Vandring gjennom Bibelen.
Magnhild Bør-Hansen oppfordrer alle foreldre til å sende historier om religionsutøvelse i fellesskolen til epost kartlegging@human.no eller via skjemaet på denne sida.
Fritanke.no har skrevet om Vandring gjennom Bibelen en gang før.
Fritanke.no har fått lov til å gjengi en del av tilbakemeldingene Hordaland og Bergen HEF har fått fra foreldre. Vi har også tatt med noen tilbakemeldinger foreldre har fått fra ansvarlige i skoler og barnehager.
Fra skolene kommer det også fram en del kritikk mot Human-Etisk Forbund som går i samme retning som det professor Torkel Brekke, biskop Atle Sommerfeldt og andre nylig rettet mot forbundet, og som skal diskuteres i Oslo førstkommende mandag.
Alle innspill er anonymisert.
---------------------------
– Vi blir møtt med skepsis og mistro når vi ber dem finne et alternativ til våre barn.
– Min datter påstår hardnakket at Jesus finnes, fordi det hadde damene i barnehagen sagt!
– Barnet vårt er veldig bestemt på at hun tror på Jesus og Gud, noe jeg synes er veldig rart når hun er seks år gammel og dette kommer ikke fra oss.
– De fikk ubehagelige kommentarer av barn med annen religion, og følte at de måtte forsvare foreldrenes gudsløshet.
– Opplevelsen av å vera til bry og vera vanskelege når me tek dette opp er svært sterk.
– Dei siste åra har me fått tilbakemelding om at barnet ikkje vil få registrert fråvær om me velgjer å halde han heime.
– Skolen la seg flat og beklaget etterpå.
– Det er ikke foresatte som tilhører andre religioner som er «utfordringen», det er humanetikerne.
– Jeg er svært skeptisk til Human-Etisk Forbunds feilaktige fokus på overtramp i skolene. Dette minner om liten respekt for den kulturhistoriske rolle kirken har hatt og har i Norge.
Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.
Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.
Fritanke.no - dette nyhetsnettstedet - fungerer i dag som et arkiv for over 4500 nyhetssaker, reportasjer, kommentarer og bakgrunnsartikler mm. produsert i perioden august 2006 - januar 2022.