Kontakt
Hvis Mile har rett, tar jo nesten alle fylkeslederne feil. Da er det ikke rart at jeg som er et vanlig, ganske passivt medlem er forvirret. Publisert...
FriTanke.no
Publisert: 04.03.2009 kl 12:35
Sist oppdatert: 04.03.2009 kl 12:39
Hvis Mile har rett, tar jo nesten alle fylkeslederne feil. Da er det ikke rart at jeg som er et vanlig, ganske passivt medlem er forvirret.
Publisert: 4.3.2009
I en sak på Fritanke.no har Mile bekreftet at hun fremdeles støtter kravet om bruk av hijab i politiet. Hun mener fremdeles at dette ikke er noen vanskelig sak, selv etter flere måneders diskusjon i media, en diskusjon som tydelig viser at hun er på kollisjonskurs med de fleste. Hun bekrefter også at når hun går offentlig ut i en sak, er det ikke som privatperson, men som generalsekretær i Human-Etisk forbund og at dette synet er forbundets offisielle syn i saken. Selv etter at hun er blitt kjent med at hun også er på kollisjonskurs med omtrent hele sin organisasjon, holder hun fast på sitt standpunkt, for som hun sier: Dette standpunktet er helt i tråd med forbundets humanistiske livssyn.
Mile bør snarest presentere sin definisjon av forbundets humanistiske livssyn. For hvis Mile har rett, tar jo nesten alle fylkeslederne feil. Da er det ikke rart at jeg som er et vanlig, ganske passivt medlem er forvirret.
Idag går hun ut i Dagbladet med støtte til muslimers krav om private skoler. Begrunnelsen er den samme som hun alltid benytter: Får kristne lov så må muslimer få lov.
Disse to sakene, hijab i politiet, og muslimske privatskoler, føyer seg inn i rekken av saker der HEF fronter og støtter religiøse grupperingers, i hovedsak muslimers, kampsaker. Men er dette kampsaker for HEF?
Mile mener at HEF alltid må legge religionsfrihet til grunn. Hun hevder også at man ikke kan være for religionsfrihet, og imot islam.
Religionsfrihet har to sider: frihet til å utøve sin religion og frihet fra religion. Det er dette siste som burde være HEFs viktigste kampsak. Jeg er for religionsfrihet, dvs. frihet fra religion og jeg er imot all form for overtro, enten det kalles islam eller kristendom. Jeg har ingen problemer med det.
Line Harsheim
– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.