Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk

Arne Øgaard: De fire elementer er ikke et alternativ til atommodellen

- Poenget er at man i ungdomsskolen i stor grad forholder seg til det barn og unge kan sanse. Etter hvert som de blir eldre går vi så dypere inn på hv...

Publisert:

Sist oppdatert: 04.06.2010 kl 09:25

- Poenget er at man i ungdomsskolen i stor grad forholder seg til det barn og unge kan sanse. Etter hvert som de blir eldre går vi så dypere inn på hvordan mennesket har dannet seg teorier om materiens natur.

Publisert: 4.6.2010

De fire elementer dreier seg i Steinerskolens undervisning ikke om en teori, men om fire aspekter av virkeligheten. Å bevisstgjøre elevene om de kvalitative sidene av varme, det luftaktige (gasser), ulike væsker og det faste kan vekke deres oppdagerglede. Det dreier seg ikke om de spissfindige diskusjonene om de fire elementer som noen av oss husker fra Eksamen Filosofikum.

Poenget er at man i ungdomsskolen i stor grad forholder seg til det barn og unge kan sanse. Etter hvert som de blir eldre går vi så dypere inn på hvordan mennesket har dannet seg teorier om materiens natur. I denne sammenhengen er det viktig å gjøre dem kjent med den grunnleggende forskningen med radioaktivitet og utviklingen av atommodellene. Vi bruker også ulike atommodeller i vårt arbeid med kjemifaget i de eldste klassene på videregående.

Et hovedmål i Steinerskolen er å vekke elevenes interesse for det som foregår i deres omgivelser, og i de eldste klassene er det også et mål å gi innblikk i hvor langt dagens naturvitenskaplige vitenskap har kommet i sin utforskning av verden.

Arne Øgaard, steinerskolelærer

Debatt Vis flere

DEBATT: Trenger alle livssyn å være gjensidig ekskluderende?

– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.