Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell vil endre KRL-faget. Foto: Scanpix

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell vil endre KRL-faget. Foto: Scanpix

Kristendom ut av fagnavnet

#Regjeringen foreslår å endre navnet på KRL-faget til Religion, livssyn og etikk som ett av flere tiltak for å følge opp menneskerettighetsdommen fra ...

Publisert:

Sist oppdatert: 07.12.2007 kl 10:11

Regjeringen foreslår å endre navnet på KRL-faget til Religion, livssyn og etikk som ett av flere tiltak for å følge opp menneskerettighetsdommen fra i sommer.

Tekst: Kirsti Bergh
Publisert: 7.12.2007

Regjeringen vil endre navnet på KRL-faget til Religion, livssyn og etikk som ett av flere tiltak for å følge opp dommen fra Den europeiske menneskerettsdomstolen i Strasbourg tidligere i år.

De konkrete endringene departementet foreslår i tillegg til navneendringen, er:


  • prosentfordelinga mellom de ulike religioner og livssyn går ut.

  • at fagets undervisning skal, i tillegg til å undervise utfra de enkelte livssyns egenart, nå også være kritisk, objektivt og pluralistisk.

  • at lovbestemmelsens utbrodering av at faget skal gi "grundig kjennskap til Bibelen" går ut. I stedet skal fagets formål være å "bidra til forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål".

  • fritaksreglene blir ikke vesentlig endret, men skolen skal nå plikte å informere også om innholdet i opplæringa.

Sendes ut på høring
Endringene i faget skal ut på høring, med høringsfrist 4. februar 2008. Regjeringen tar sikte på å legge fram lovforslag for Stortinget våren 2008. Med forbehold om Stortingets godkjenning vil Utdanningsdirektoratet sende utkast til ny læreplan på høring. Både læreplan og lovbestemmelse vil gjelde fra skoleåret 2008/2009.

- Dette ser lovende ut

Pressesjef Jens Brun-Pedersen i HEF umiddelbare reaksjon var at dette ser lovende ut.

- Det er gledelig at departementet slår fast at faget skal presentere ulike verdsreligionar og livssyn på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte, sier Brun-Pedersen.

- Videre er det klokt at man nå avslutter den prosentvise fordelingen av stoffet, der det tidligere har vært slik at 55 prosent skulle være kristendom, mens de andre religionene, etikk og filosofi skulle dele resten, sier han.

Gode forsetter også i dag

Samtidig synes han det er viktig å understreke at mange av de gode intensjonene også ligger som mål for dagens fag.

- Det er implementeringen av de gode forsettene som er avgjørende. Dessuten nevnes ikke de kristne formålsparagrafene i denne sammenhengen. De er nødt til å bli endret dersom intensjonene for det nye RLE-faget skal bli opplevd som inkluderende og objektivt. Praksisen blir helt avgjørende, poengterer Brun-Pedersen.

- Ikke minst vil lærebøkene spille en avgjørende rolle i dette faget. Her må det mange nye læreverk til skal man være trygg på at faget blir tilstrekkelig objektivt, kritisk og pluralistisk, sier han.

FAKTA

Gjeldende bestemmelse for KRL-faget

(Opplæringslovens § 2-4. Undervisninga i faget kristendoms- religions- og livsynskunnskap)

Undervisninga i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap skal:


  • gi grundig kjennskap til Bibelen og kristendommen som kulturarv

  • gi grundig kjennskap til evangelisk-luthersk kristendomsforståing og ulike kristne kyrkjesamfunn

  • gi kjennskap til andre verdsreligionar og livssyn

  • gi kjennskap til etiske og filosofiske emne

  • fremje forståing og respekt for kristne og humanistiske verdiar

  • fremje forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål.

Kristendoms-, religions- og livssynskunnskap er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande.

Den som skal undervise i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap, skal presentere kristendommen, dei ulike verdsreligionar og livssyn ut frå deira eigenart. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna.

Forslag til ny bestemmelse for RLE-faget
(forslag til nye formuleringer Opplæringslovens §2-4)

Religion, livssyn og etikk er eit ordinært skolefag som normalt skal samle alle elevar. Undervisninga i faget skal ikkje vere forkynnande.

Undervisninga i religion, livssyn og etikk skal bidra til forståing, respekt og evne til dialog mellom menneske med ulik oppfatning av trudoms- og livssynsspørsmål.

Den som skal undervise i religion, livssyn og etikk, skal presentere ulike verdsreligionar og livssyn på ein objektiv, kritisk og pluralistisk måte ut frå deira eigenart. Dei same pedagogiske prinsippa skal leggjast til grunn for undervisninga i dei ulike emna.