Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Mange nordmenn misbruker spåtjenester, og bruker spåkoner som sjelesørgere og livsveiledere. Til en høy pris. "Anders" har siden 2009 brukt over 80 000 kroner på å ringe spåtelefoner.
 Foto: Istockhphoto

Mange nordmenn misbruker spåtjenester, og bruker spåkoner som sjelesørgere og livsveiledere. Til en høy pris. "Anders" har siden 2009 brukt over 80 000 kroner på å ringe spåtelefoner. Foto: Istockhphoto

En synsk sjelesørger, sa du?

– 2000 kroner timen, takk.

Spåtjenester per telefon blir offentlig definert som underholdning, og operatørene omsetter for flere hundre millioner årlig. Regelverket er minimalt, og i følge Mental Helse skor bransjen seg på nordmenn i livskrise. Flere ringer for ti- og hundretusener, og blir slaver av ”spådommene”.

Publisert:

Sist oppdatert: 28.03.2011 kl 13:13

Da ”Anders” (50) ringte telefonnummeret til Fri tankes tulleannonser for spåtjenester, ble han først veldig overrasket – og så veldig glad. ”Anders” ringte nemlig i fullt alvor, og da stemmen i den andre enden forklarte at målet var å inspirere til kritisk tenkning, var lettelsen stor. For ”Anders” er en av mange misbrukere av spåtjenester, og han forteller til Fri tanke at han siden 2009 har brukt over 80 000 kroner på å ringe ulike spåtelefoner.

– Jeg har blitt som en narkoman eller alkoholiker, og opplever abstinenslignende reaksjoner dersom jeg ikke har ringt en spåkone på en stund. I dag har jeg sperret telefonen min fra å ringe disse numrene. Dette er ren og skjær utnyttelse av mennesker som har det vondt og vanskelig, og de tjener store penger, sier ”Anders”.

Avhengighet, skam og søk etter mening

Det startet da 50-åringen opplevde en livskrise, og var veldig langt nede. Han vurderte å ta sitt eget liv, og beskriver det selv som at han grep etter halmstrå da han første gang ringte en spåkone fra en avisannonse. Kvinnen i den andre enden hadde rett i en del av sine vage antakelser, hun oppmuntret ham til at fremgang var nært forestående og ”Anders” ble hektet. Den kostbare rusen ved veiledning og følelse av mening har kostet dyrt, og han er enda ikke fri fra sin avhengighet.

– Der og da, når jeg får snakket med noen som lytter og gir meg svar, føles det beroligende. Men så kommer skammen, og dette kan jeg ikke snakke med noen om. Når det har gått en stund, jeg til slutt ta én liten telefon. Da låser jeg døra, og setter meg gjemt inne på et rom der jeg vet ingen kan se meg. For det er veldig personlig det jeg forteller om, man gir mye av seg selv.

2000 kroner for den første timen

Hos Magic Circle, Norges største spåsenter, koster det 32,90 kr per minutt å å bli ”spådd”, og i tillegg kommer oppkoplingsavgift på 59 kroner, samt et fakturagebyr på 45 kroner. Tjenesten er åpen hele døgnet, og frontes blant annet av kjendisspåmann Henning Hai Lee Yang. Etter én times samtale blir du automatisk brutt, og da er du allerede skyldig over 2000 kroner.

– Og da blir det lett å ringe opp igjen, med en gang. Underveis i samtalen jobber de fælt med å dra det ut, og snakke om flere emner – kjærlighet, penger, jobb, familie. Det kan fly mange tusenlapper i løpet av en eneste dag, forteller ”Anders” - som er langt fra alene om problemet.

Hos Mental Helses hjelpetelefon ringer det omtrent 20 fortvilte mennesker i uken, og forteller om avhengighet av spåtelefoner. Informasjonsleder Birgitte Finne Høifødt forteller Fri tanke at disse menneskene sliter med både psykiske og økonomiske problemer, som følge av avhengigheten. Enkelte – som ”Anders” – blir så avhengige at de ikke klarer å ta en eneste avgjørelse uten først å ringe en spåkone.

Vanlige mennesker i vanskelige tider

Høifødt forteller at de avhengige som regel er helt vanlige mennesker, som befinner seg i en livskrise, og ender opp med å bruke spåkonene som psykolog og livsveileder. Høsten 2008 stormet det rundt Aps stortingspolitiker Saera Khan, da VG avslørte at hun hadde ringt spåtelefoner gjennom Teletorg-tjenester for flere hundre tusen kroner – med mobiltelefon betalt av Stortinget. Det ble avslørt at politikeren på under et år hadde ringt nærmere 800 ganger til forskjellige spåkoner, og pratet i til sammen 133 timer. Khan trakk seg den gangen fra sin post som folkevalgt, men er i dag tilbake i politikken.

Da ”Anders” på et tidspunkt fortalte en av Magic Circles spåkoner at han ikke hadde så mye penger lenger, fikk han tilbud om å få ringe for 10 000 kroner ekstra på krita, og betale senere. Dessuten anbefalte hun en sexlinje for ham, innen samme selskap. ”Anders” etterlyser strengere regler for spåtjenester, og er spesielt kritisk til at staten tjener store beløp på denne virksomheten, gjennom momsen på 25 %.

Saftige momsbeløp til staten

– Myndighetene burde beskytte folk bedre fra denne type utnyttelse, fremfor å tjene på folks problemer og mørke stunder. Det er ditt valg, har jeg fått høre når jeg har klaget på de høye regningene, men når man er på bunnen klarer man ikke alltid å stå imot. Det burde være en makspris, så man automatisk ble frakoplet, uten å få mulighet til å ringe opp igjen den dagen.

Selv om han forteller sin historie til Fri tanke, tør ikke ”Anders” stå åpent frem. Han kjenner for mange som ville dømt og ledd av ham, og som selvstendig næringsdrivende kunne han mistet tillit hos kunder og leverandører. Det ville kostet for mye, mener han.
– Dersom det kom opp en rettssak, der man stilte bakmennene til doms, ville jeg nok ha stilt om vitne. Men i dag vil det ikke få noen praktiske konsekvenser for denne storindustrien, beskyttet som de er av dyre advokater.

Eneste reguleringsorgan nå nedlagt

Markedet for spåtelefoner kan deles i to hovedgrupper: aktører som listes under Teletorg, som starter med 820 og 829-numre, og direktefakturerende tjenester på den andre siden. Ifølge Dagens Næringsliv, omsatte tjenestene totalt for 250 millioner årlig allerede i 2007. Og de siste årene har tjenestene og annonsene blitt stadig flere, men i dag er det vanskelig å spore opp hvor mye penger som egentlig er i omløp.

Tidligere hadde Teletorg-tjenester et eget, eksternt klageorgan, det nå nedlagte Teletorgrådet. I dag er det ingen som holder tilsyn med utførelsen av disse tjenestene.
Fri tanke ringer Forbrukerombudet, og snakker med Tonje Skjelbostad, som henviser til Post- og teletilsynet. Hun bekrefter at regelverket rundt spåtelefoner er mangelfullt, og viser til et dokument Forbrukerombudet har publisert på nettsidene, i tråd med Ingen liker å bli lurt-kampanjens budskap om kritisk tenkning.

– Så vidt jeg kjenner til, så er det ikke noe særlig regelverk om spåtelefoner etter at Teletorgrådet ble nedlagt i 2008. Per i dag har man ingen klagemulighet, og det er ingen som holder tilsyn med utførelsen av disse tjenestene. Dette er problematisk, og vi har flere ganger påpekt manglende tilsyn med utøvelsen av alternativ behandling overfor departementet, forteller Skjelbostad.

Et vakuum av bransjejustis og regelverk

Hos Post- og teletilsynet snakker vi med Johannes Vallesverd, som presiserer at tilsynet kun har ansvar for tildeling av nummerserier for teletorg-numre, som fellesfaktureres med din telefonregning, og ikke for aktører som fakturerer direkte.
– Disse tjenestene er omhandlet i Ekom-forskriften kapittel 5a. Det sentrale med en fellesfakturert tjeneste er at innholdstjenesten, for eksempel spåtjenesten, faktureres over telefonregningen. Du betaler altså for noe mer enn vanlige tellerskritt. I de senere år har vi sett en økning av tjenester på vanlige nummer, hvor man får en faktura i posten fra spåtjenesten, og ikke betaler dette over telefonregningen. Hvem som kan beskytte de som blir avhengige? Klager på direktefakturerte tjenester bør tas opp med forbrukermyndighetene eller bringes inn for domstolene, avslutter Vallesverd.

Det ser ut til å være vanskelig å finne noen nyere tall på hvor mye operatørene av disse spåtjenestene tjener. Heller ikke Post- og teletilsynet har nyere tall enn fra 2007. Ekomforskriften har regler om prisinformasjon for de fellesfakturerte tjenestene, og gir mulighet for sperring for anrop til bestemte numre. Vi får bekreftet av en jurist at spåtelefoner opererer innen et vakuum av både bransjejustis og offentlig regelverk. Post- og teletilsynet tar seg av rammeverket og faktureringsformen, men har små muligheter til å vurdere innhold, så lenge det ikke er snakk om at mindreårige har tilgang til grov vold og pornografisk innhold. Videre kan vi kontakte Forbrukerombudet, får vi høre – det er de som tar seg av markedsføringen

Sekstenårig super-spåmann

Da Dagens Næringsliv i 2007 skrev om spåtelefonene, presenteres Øyvind Riibe Pedersen, som 16 år gammel var ”super-spåmann”, med månedsinntekt på opp til 100 000 kroner i måneden. Tre år senere startet han opp nettstedet Spåsiden.no, disponerte 70 telefonnumre, ledet Alternativmessen i Hønefoss og ansatte 20 spåkoner. Helt uten synske evner, innrømmet han til DN. I dag kommer man ikke gjennom på noen av telefonnumrene i Riibe Pedersens navn.

– Det var altfor lett for meg å spå på telefon. Jeg omsetter i dag for circa en halv million i måneden, og den inntekten er i hovedsak basert på spånumrene, forklarte Riibe Pedersen fornøyd, og presiserte at han var opptatt av kvaliteten på spåtjenestene og regelmessige kontroller. For å unngå feil ”hvor liv kan gå tapt”.

– Vi vet om folk som har tatt livet av seg etter å ha ringt spåtjenester. Men det bør du kanskje ikke skrive. På den annen side kan det føre til strengere kontroller, og det er bra, uttalte Riibe Pedersen (19) til DN.

”Anders” er fortvilet og sint på kyniske bakmenn som tjener seg rike på hans ulykke. Likevel skjærer han ikke alle spåkoner og –menn over en kam, og holder fast på at kanskje ”én av tjue” han snakker med, faktisk har synske evner.
– Enkelte av dem er utrolig flinke, og min favoritt sier selv at hun er oppgitt over useriøsiteten i bransjen.

Magic Circle søker nå etter nye spåoperatører, og tilbyr "en ekstrainntekt og en selvstendig hverdag" - send e-post til jobb@magiccash.no. Les relaterte saker her og her, for tørrtrening på spådomskunsten.

Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.