Ole P Lien: Et katolsk sidesprang eller titusen

- Dagens situasjon er en av de virkelig rette anledningene til å gå løs på de antidemokratiske, autoritære grensende til totalitære, maktrelasjoner so...

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Sist oppdatert: 14.04.2010 kl 09:03

- Dagens situasjon er en av de virkelig rette anledningene til å gå løs på de antidemokratiske, autoritære grensende til totalitære, maktrelasjoner som pavekirken representerer som Guds stedfortreder på jorden.

Publisert: 14.4.2010

Even Gran/Fritanke.no presenterer 8.4 en katolsk sosiolog Massimo Introvigne si tolking av den pågående krisa i den katolske kirka som delvis forårsaket av "moralsk panikk". Fri Tanke og Human-Etisk Forbund (HEF) bør komme opp med noe bedre enn dette i disse alvorlige sakene. For aspektene ved overgrepssakene i den katolske kirka er mange og viktige. De individuelle er viktige nok: Spørsmålet om de forklarte sammenhenger hva gjelder seksualitet og sølibatet, homoseksualitet i mannsdominerte miljøer, pedofili - men først og sist konsekvensene for det enkelte offer.

Dette er selvfølgelig mat for media-mons(tre) som elsker å gasse seg i tragedier. I slike sammenhenger kan det sikkert spores og diagnostiseres både moralsk panikk og demonisering av overgriperne (som får monstertrekk). Likevel er denne vinklingen et journalistisk sidesprang, eller like gjerne en avsporing fra langt viktigere problemstillinger.

Det er overhodet ikke noe poeng, slik Introvigne vektlegger, at overgrep foregår i andre religiøse, og for den del sekulære organisasjoner og institusjoner. Dette fremstår i stedet som en beleilig avsporing for de overordnet ansvarlige.

Fri tanke kan ikke være bekjent til å bidra til slike avsporinger. Teologiprofessor og katolikk Bernt Torvild Oftestad sier det slik det er: "Dagens katolske krise beror ikke på angrep utenfra. Den er en indre krise." (VG 10.4) Problemene er ikke primært et individrelatert seksuelt problem, de er systemiske og knyttet opp til kirkesamfunn som lukkede maktinstitusjoner. Den voldsomme kritikken springer ut av kirkas manglende vilje til åpenhet og til å ta ofrene på alvor. Mange av reaksjonene fra pavekirken fremtrer klare og selvfølgelige sett i lys av disse realitetene!

For langt mer interessante er de prinsipielle sidene ved overgrepssakene. Hvilke omstendigheter gjør slike overgrep mulig? Hva gjør dem til smertelige realiteter? Hvordan kan overgrepene fortsette i årtier uten offentlig inngripen? Hvorfor aksepterer den katolske kirka og andre status quo? Hvorfor gjør ikke de ansvarlige noe for å få slutt på overgrepene - før de må, når saken kommer til syne i offentligheten?

Hva er det med religion og seksualitet generelt? De fleste kristne tradisjoner har alderdommelige, forkvaklede og absurde synd/skam-pregede forestillinger om en del former for seksualitet. Hva er sammenhengene mellom religiøs makt og overgrep? Vi vet at der seksuelle og andre overgrep skjer, er maktrelasjonene sterkt ubalanserte. Hva slags normer og verdier er i spill i disse lukkede samfunnene? Hvem er det som i praksis beskyttes?

Og nå når avsløringene kommer: Hvorfor prøver pavekirken og andre å avlede og bagatellisere omfanget og alvoret? Hva innebærer denne reaksjonsformen å kalle reaksjonene for sladder? De ansvarlige kjenner mer enn grundig til realitetene i katolske kirker verden rundt, slik de har eksistert i årtier (århundrer). Likevel velger de ansvarlige å fortie, gjemme bort, bagatellisere og på toppen hegne om og forsvare overgriperne! Og deretter kommer de poppende opp med motbeskyldinger om moralsk panikk og sladder og hva det måtte være. Måtte de brenne!... slik de nå bagatelliserer noen av de alvorligste og mest krenkende overgrep barn kan utsettes for.

Det forsterker konsekvensene av overgrepene enormt at de skjer i relasjoner av den ultimate tillit som religiøse øvrigheter representerer. Den tyske kardinal Ackerman betegner dette som særdeles alvorlige forbrytelser og at barna blir etterlatt i en tilstand av "hemmelig medskyldighet" og dype traumer.

Dette og andre problemstillinger burde Fri Tanke bidra til å finne svar på. Tilfanget av materialet turde være stort. Min noe tilfeldige leting brakte meg for eksempel til følgende innsiktsfulle kommentar av Jan Otto Johansen, "Mellom himmel og helvete";

Hvert overgrep i seg selv er alvorlig nok. Men det er når overgrepene forties at det groteske inntrer; maktfulle kirkesamfunn forlenger lidelsene til ofrene og gir dermed nærmest blanco fullmakt til nye overgrep. Jeg er ikke primært ute etter den enkelte overgriper. Disse er en sak for etterforskings/påtalemyndighetene. For til forskjell fra pavens botemiddel som er bønn, anger og åndelig soning, vil rettssamfunnet bringe overgrepene inn i det sivile rettssamfunnet og dømme prestene og andre kirkeansatte på like fot med andre borgere.

Ved å gjemme vekk og kun internbehandle overgrepssaker (i beste fall), viderefører kirken en indre justis som hever seg over den allmenne rettsforståelse og praksis. Kirken opprettholder et parallelt rettssystem som er uholdbart i moderne demokrati. De bryter eklatant prinsippet om likhet for loven. (Jfr. diskusjonen i en del land om hvorvidt Sharia-loven skal aksepteres som alternativ rettspraksis.)

Dagens situasjon er en av de virkelig rette anledningene til å gå løs på de antidemokratiske, autoritære grensende til totalitære, maktrelasjoner som pavekirken representerer som Guds stedfortreder på jorden. Pavens ord er lov. Hans hellighet sine ståsteder har imidlertid vist seg så jordiske og ufullkomment skiftende som noen andres. Paven sine ståsteder er politisk og på annen måte formet av kirkens og personlige behov og makt. Overgrepssakene avdekker alldeles ingen guddommelig eller kristelig omsorg for de svakeste og at nestekjærligheten rår, men like mye eller mer makt og ulike typer begjær. Det er da grotesk hvordan den katolske kirka befester disse uholdbare forholdene gjennom sin gjentatte fortielsespraksis. Måtte de denne gangen få som fortjent. - Og etterpå står trolig nye institusjoner i kø for å avdekkes overgrep satt i system.

Fri Tanke utfordres hermed til å bidra til å sette disse sakene inn i sine rette kontekster.

Ole P Lien

Siste nytt i Debatt Vis flere

At Norge fortsatt er «GMO-fritt» er en underrapportert miljøskandale

At Norge fortsatt er «GMO-fritt» er en underrapportert miljøskandale

Agronom Øystein Heggdal går hardt ut mot Aina Bartmann og Odd-Gunnar Wikmarks uttalelser om GMO i Fri tanke.

Skammelig utvikling i Kristen-Norge

Skammelig utvikling i Kristen-Norge

– I deler av de karismatiske miljøene i Norge ser vi en utvikling som er både skammelig og skadelig, skriver Levi Fragell.

Omskjæring av guttebarn

Omskjæring av guttebarn

Arne Tumyr minner om at HEFs landsmøte ikke ønsket noe forbud mot omskjæring i 1999.

Hvor går grensene for religiøs tilpasning?

Hvor går grensene for religiøs tilpasning?

DEBATT: Når en ansatt i skolen ikke vil håndhilse, oppleves det som respektløst eller til og med nedverdigende i en kultur hvor slik hilsning er praksis.

En følelse av tilhørighet

En følelse av tilhørighet

HUs sommerleir er nettopp over. Iver Daaland Åse blir rørt over fellesskapet. – Folk kommer ut av store tomme skall og får nytt mot når de ser at det finnes en plass for dem, skriver han.

Trosopplæring har ingenting i skolen å gjøre

Trosopplæring har ingenting i skolen å gjøre

DEBATT: – Likebehandling må innebære at skolene ikke lenger sender alle elever til gudstjeneste 10 til 40 ganger i løpet av en skoletid og at kirken ikke lenger får fripass inn i skolen.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...