Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk

Magnar Ytreland: Jeg sier ja til hijab i politiet

Jeg ser ikke det store problemet med at en kvinne med hijab skriver ut en fartsbot etter at noen er tatt i en fotoboks, skriver Magnar Ytreland. Pu...

Publisert:

Sist oppdatert: 24.03.2009 kl 13:50

Jeg ser ikke det store problemet med at en kvinne med hijab skriver ut en fartsbot etter at noen er tatt i en fotoboks, skriver Magnar Ytreland.

Publisert: 24.3.2009

Jeg er blant dem som ikke ser de store problemene med Hijab i politiet.

En av grunnene til dette er for det første at det finnes massevis av stillinger i politiet som ikke nødvendigvis innebærer arrestasjoner på gata, bl.a rene administrative stillinger.

Jeg ser for eksempel ikke det store problemet med at en kvinne med hijab skriver ut en fartsbot etter at noen er tatt i en fotoboks.

Man har også store muligheter til å kunne benytte seg av kunnskaper om kultur og språk, slik at man f.eks ville hatt flere tolker tilgjengelige da egne ansatte mestret flere språk og kunnskaper om innvandrere, familieforhold, skikker og kultur ville vært nyttig informasjon for eksempel i arbeidet rundt gjengproblematikken.

Man ser også at f.eks England har klart å lage uniforms-hijaber som ikke skiller seg særlig ut.

Hvis noen velger å bruke Hijab, så ville ihvertfall ikke jeg reagert noe på det, like lite som om jeg bryr meg med alle andre som bruker Hijab.

Tvang er jo en annen sak, men man kan vel ikke se for seg at en politikvinne blir tvunget til å bruke Hijab til uniformen sin?

Det er jo også et ressursspørsmål. Har man egentlig så overflod av kapasitet at man kan takke nei til en kvinne som er interessert i å jobbe i politiet kun fordi hun ønsker å bruke hijab?

Ville det vært helt umulig å finne en posisjon hvor hun kunne utført et arbeid selv med hijab?

En annen side med dette er jo også at politiet allerede idag bruker religiøse symboler, men da er det kristne symboler.

Selv flagget på uniformen er prydet med et kristent kors, og det er vel ikke ukjent med f.eks røde kabbalah bånd, ett kristent gullkors rundt halsen, en frimurer ring på fingeren osv.

Det egentlige spørsmålet her må jo være hvorvidt den politikvinne som bærer Hijaben er istand til å utføre jobben sin, og det er det jo opp til arbeidsgiver og politihøyskolen? å avgjøre.

Det er jo ikke sånn at en politi som er Israeler går amok og skyter ned en palestiner hvis han blir sendt ut for å arrestere en palestiner?
Tilsvarende vil vel ikke en muslimsk politimann bruke sin muslimske tro på gata og forlange at enhver lettkledd kvinne han ser en varm sommerdag skal kle mer på seg.

En politimann og kvinne er satt til å gjøre en jobb etter bestemte regler og regelverk, og hvis de ikke følger regelverket er de ikke egnet som politi.
Det kan da ikke være sånn at det er ene og alene Hijaben som avgjør om en politikvinne gjør en god jobb eller ei?

Magnar Ytreland

Debatt Vis flere

DEBATT: Trenger alle livssyn å være gjensidig ekskluderende?

– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.