Anne Bjørke: Å bake pepperkaker utan å få smake - om skolegudstenester

"I forbindelse med skolegudstjenesten har 3A fått i oppgave å dekke alterbordet. I den forbindelse skal vi øve inn teksten på en sang som elevene må l...

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Sist oppdatert: 18.12.2008 kl 14:12

"I forbindelse med skolegudstjenesten har 3A fått i oppgave å dekke alterbordet. I den forbindelse skal vi øve inn teksten på en sang som elevene må lære seg på forhånd", skriv Anne Bjørke at det stod i lekseplanen til dottera, som skulle delta på alternativet til gudstenesta.

Publisert: 18.12.2008

Den tilbakevendande debatten om gudstenester i skuletida har nådd nye høgder med Humanistisk Ungdom sin aksjon - av og til må ein setje ting litt på spissen for å nå fram. Dei har verkeleg greidd å få mykje merksemd rundt temaet - all ære for det!

Eg vil gjerne dele nokre erfaringar frå skulen der mine barn går.

Vi har, etter to år med "mas", greidd å få det til slik at det i brevet heim står oppført to alternativ, og elevane skal meldast på det eine eller det andre: Skulegudsteneste eller undervisningsopplegg om lysfestar i andre kulturar. Kjempeflott! Dette skjedde etter ein e-post til KUD med påfølgande svar i brevs form, der det mellom anna stod at skulen må ha klargjort med foreldra, til dømes gjennom samarbeidsutval eller foreldreråd, at foreldra godtar praksisen med skulegudstenester.

Det stod òg følgjande: "For de som melder fritak, må skolen tilby ikke-diskriminerende likeverdige alternative tilbud og gi god informasjon om disse."

Det har jo mange stadar vore eit problem at det ikkje vert opplyst på førehand om kva alternativet er. Korleis skal ein då kunne vurdere om det er eit likeverdig, alternativ tilbod? Sakshandsamar i KUD svara på direkte spørsmål at han meinar det er implisitt at informasjonen må kome på førehand.

Ja vel, så er vi veldig nøgde med at skulen vår no har tatt seriøst FAU sitt ønske om to alternative tilbod og påmelding. Våre to barn får velje sjølve og vil vere med på undervisningsopplegget om lysfestar. Vi fyller inn skjema og legg i sekkane.

Kva skjer så?

Jo, nedturen kom då dottera vår sin lekseplan kom på bordet. Der står det nemleg som følgjer: "I forbindelse med skolegudstjenesten har 3A fått i oppgave å dekke alterbordet. I den forbindelse skal vi øve inn teksten på en sang som elevene må lære seg på forhånd." Elevane får så i oppgåve å lære seg eit vers per dag. Teksten er klart forkynnande - første del av første vers går som følgjer: "Kom la oss samles ved Guds bord og gjøre det i stand. Og dekke på med duk og lys til tjeneste for Ham."

Då dottera vår forstod at ho ikkje skulle vere med å framføre songen dei allereie hadde øvd på, så vart ho veldig lei seg. Dei fleste barn syns jo det er stas å framføre noko dei har øvd på. Det blir litt som å vere med å bake pepperkaker, men ikkje skulle vere med å ete dei...

Ein lang e-post gjekk så til lærar og rektor, der vi forklarde at vi syns dette er problematisk i og med at felles førebuing til noko ikkje alle skal vere med på, naturleg nok vil føre til at ein del elevar vil kjenne seg ekskludert. Svaret var i korte trekk at dette var eit samarbeid dei hadde hatt med kyrkja i mange år og at dei syns det var leitt at dottera vår vart lei seg. Det var heilt ok om ho valde å ikkje vere med på den delen av undervisningsopplegget! Ein skulle tru at pedagogar ville ha forståing for at dei set borna i ein vanskeleg situasjon... Denne problemstillinga er, så vidt eg kjenner til, ikkje omtala i retningsliner og rundskriv frå det offentlege.

Vi svarte at vi ikkje er nøgd med ei slik løysing og påpeika at dei set barna i ei knipe, samtidig som vi stilte spørsmål om bruken av ein forkynnande tekst i undervisninga. Det står jo fast at det ikkje skal vere forkynning i den offentlege skulen i Noreg. Dette vert temmeleg meiningslaust om skulen får lov til å gøyme forkynning og religionsutøving bak "formidling av den generelle kultur- og tradisjonsformidling".

Noko svar på dette har vi ikkje fått og i dag er dagen for dei to opplegga. Morgonen starta med at dottera vår grua seg for å gå på skulen, fordi alle dei ho visste om i klassen skulle på gudsteneste... Kanskje ikkje så rart, sidan dei allereie før brevet gjekk ut hadde byrja øve på det som skulle skje under gudstenesten...

Anne Bjørke

Siste nytt i Debatt Vis flere

Skammelig utvikling i Kristen-Norge

Skammelig utvikling i Kristen-Norge

– I deler av de karismatiske miljøene i Norge ser vi en utvikling som er både skammelig og skadelig, skriver Levi Fragell.

Omskjæring av guttebarn

Omskjæring av guttebarn

Arne Tumyr minner om at HEFs landsmøte ikke ønsket noe forbud mot omskjæring i 1999.

Hvor går grensene for religiøs tilpasning?

Hvor går grensene for religiøs tilpasning?

DEBATT: Når en ansatt i skolen ikke vil håndhilse, oppleves det som respektløst eller til og med nedverdigende i en kultur hvor slik hilsning er praksis.

En følelse av tilhørighet

En følelse av tilhørighet

HUs sommerleir er nettopp over. Iver Daaland Åse blir rørt over fellesskapet. – Folk kommer ut av store tomme skall og får nytt mot når de ser at det finnes en plass for dem, skriver han.

Trosopplæring har ingenting i skolen å gjøre

Trosopplæring har ingenting i skolen å gjøre

DEBATT: – Likebehandling må innebære at skolene ikke lenger sender alle elever til gudstjeneste 10 til 40 ganger i løpet av en skoletid og at kirken ikke lenger får fripass inn i skolen.

DEBATT: På grensen til majoritetsarroganse

Hovedstyret i Human-Etisk Forbund støtter et forslag som går hardt utover mindre livssynssamfunn, men overhode ikke rammer forbundet selv. Det lukter majoritetsarroganse, mener nestleder i Humanistisk Ungdom, Øistein Sommerfeldt Lysne.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...