Kontakt
Bildet til venstre er provoserende for engelske biskoper og statsminister Theresa May. Det til høyre er ok. Finner du feilen?
I fjor klaget til og med statsminister Theresa May over at ordet «påske» ikke ble framhevet prominent nok av landets godteriprodusenter.
Even Gran
Publisert: 11.04.2018 kl 16:36
Sist oppdatert: 12.04.2018 kl 07:57
I 2016 høstet Starbucks storm i USA fordi de lanserte et helt rødt kaffebeger til jul, uten de tradisjonelle juledekorasjonene de hadde brukt tidligere år. Hvert år bidrar kristenkonservative med nye versjoner av «The War on Christmas».
Her hjemme har vi vår versjon av det samme. Stadig blir folk provosert over julesanger som «sensureres» eller som får nye tekster, barn som «ikke får lov til å bruke nisseluer på skolen» eller programledere på NRK som nektes å bruke kors. Bare for å nevne noe.
De fleste land har sine versjoner av slike kulturkriger, der kristenkonservative typisk går hardt ut mot mer eller mindre reelle tegn på at kristendommen og «kulturen vår» blir undertrykt, gjerne «for å tekkes muslimer».
I Storbritannia har det de siste årene handlet om påskeegg. Sjokoladepåskeegg.
Det hele startet i 2010, da godteriprodusenten «The Meaningful Chocolate Company» lanserte et nytt sjokoladepåskeegg; «The Real Easter Egg». Egget ble markedsført med at dette var det eneste påskeegget som formidlet den ekte kristne historien om påske.
Biskopen i Manchester, Nigel McCulloch, gikk raskt ut og oppfordret alle butikker i landet til å kjøpe inn store kvanta av «det første og eneste egget som forklarer påskens betydning».
Salget gikk imidlertid ikke helt som biskopen hadde håpet, for to år senere, i 2012, uttrykte en annen biskop, Mark Davies, sterk misnøye med at de store butikkjedene ikke ville ta inn «The Real Easter Egg» lenger.
– Det er helt utrolig at det eneste påskeegget som bærer et kristent budskap avvises og marginaliseres av de største butikkjedene, slo biskopen fast til The Telegraph.
Året etter, i 2013, hadde klagen fra biskopen tydeligvis fått effekt. Da kunne britene kjøpe påskeegget med det ekte kristne budskapet i de fleste store britiske butikkjedene; Tesco, Morrisons, Sainsbury’s, Waitrose og Co-op. Dette skjedde, ifølge Humanists UK, som følge av «en årelang masekampanje fra kirken».
I 2014 var det fredelig, men så i 2015 ble det igjen kjent at en del butikkjeder hadde fjernet «The Real Easter Egg» fra hyllene. Årsaken butikkjedene oppga var dårlig salg.
Men det trodde ikke biskopene på. Igjen gikk flere av dem ut og anklagde butikkjedene for å svikte det kristne sjokoladepåskeegget.
Tidligere erkebiskopen av Canterbury, George Carey, slo virkelig på stortromma i sin skuffelse over at det kristne sjokoladeegget ikke lenger var å få kjøpt over alt.
– De andre eggene er bare søppel. De har ikke noe med påske å gjøre, de har ingen substans. De eneste de prøver å gjøre, er å loppe folk for penger, utbrøt Carey ifølge The Daily Mail.
Han fulgte opp med å beskylde butikkjedene for «å undergrave det ekte påskebudskapet».
– Når butikkene bare selger sekulære påskeegg, undergraver de påskens virkelige betydning. Det er skuffende. Vi bor i et samfunn som er fullstendig i ferd med å miste kontakten med våre kristne røtter. Vi er i ferd med å glemme det kristne budskapet, sa han.
Produsenten bak det kristne sjokoladeegget, David Marshall, meldte seg også på. Han syntes han merket en anti-kristen agenda hos butikkjedene.
– Man må spørre seg noen ganger om det er en anti-kristen agenda når de bare fortsetter å si nei til The Real Easter Egg. Det virker som om kristendommen er politisk ukorrekt og at historien om påsken, som handler om Jesus, virker frastøtende på folk, sa han.
Året etter, i 2016, eskalerte det ytterligere. På sosiale medier ble det spredt bilder som angivelig skulle vise at godteriprodusenter som Cadbury og Nestle hadde sluttet å bruke ordet «påske» på sjokoladeeggene sine. Dette ble gjennomgående sett som et tegn på tvangsmessig avkristning og sekularisering.
The Daily Express kastet seg på og fikk gjort en spørreundersøkelse der 79 prosent var uenig at ordet «påske» skulle droppes fra sjokoladepakkene.
David Marshall fra «Real Easter Egg» var ute igjen og hevdet at de andre godterifabrikkene hadde kuttet ut ordet «påske» fordi de ville fjerne alle kristne referanser og bli sett som nøytrale.
Cadbury og Nestle avviste påstandene. De hadde selvsagt ikke droppet ordet «påske» med vilje. «Før og nå»-bildene som var plukket ut for å underbygge dette, var håndplukket for å gi et slikt inntrykk, slo de fast.
De understreket at ordet «påske» både hadde blitt brukt, og ikke blitt brukt, i lang tid. Og dermed kan jo hvem som helst finplukke gamle og nye pakninger og bevise hva som helst. I tillegg selger Cadbury sjokoladeegg hele året, og på disse eggene finner man naturlig nok ikke ordet «påske».
Så gikk det enda et år, og i fjor, i 2017, fikk saken enda en ny omdreining. Da var det Cadburys årvisse samarbeid med friluftsorganisasjonen National Trust som kom i søkelyset. Tradisjonen er at National Trust legger ut sjokoladeegg fra Cadbury i mange av friluftsområdene de har ansvaret for, for så å invitere barn til å finne eggene. Målet er selvsagt, blant annet, å inspirere familier til å komme seg ut på tur i påsken.
Den tredje april 2017 hadde The Telegraph et oppslag der flere biskoper fra Church of England gikk ut og fordømte Cadbury samt National Trust for å «viske religion ut av den årlige påskeeggjakten».
Problemet nå var at ordet «påske» angivelig var droppet i markedsføringen av den tradisjonelle eggejakten.
I en egen pressemelding om saken gjentok erkebiskopen i York, Dr John Sentamu, sine uttalelser fra The Telegraph om at det å fjerne ordet «påske» fra påskeeggjakten er som «å spytte på graven» til John Cadbury, grunnleggeren av Cadbury.
– Cadbury-familien var kvekere og store industriutbyggere. John Cadbury bygde boliger for arbeidere. Han var med og finansierte skoler og bygde en kirke. Å fjerne «påske» fra Cadburys påskeeggjakt er som å spytte på graven hans, tordnet erkebiskop Sentamu.
Han fikk fort svar på tiltale i kommentarfeltene, blant annet fra en av John Cadburys etterkommere, som kunne informere om at det slett ikke er sikkert at gamle Cadbury ville ha brydd seg så veldig, ettersom kvekere ikke feirer påske.
Det hele tok ytterligere av da selveste statsminister Theresa May kastet seg på. I et intervju med ITV gjentok hun biskopenes klagesang om at Cadbury og National Trust prøver «å viske kristendommen ut av påsken».
– Jeg er ikke bare en prestedatter, jeg er medlem av National Trust også. Jeg vet oppriktig talt ikke hva de tenker på. Påsken er en veldig viktig tradisjon for meg, for den kristne troen og for millioner av mennesker over hele verden, så det National Trust driver med nå er bare latterlig, slo statsministeren fast.
I artikkelen til The Telegraph får hun også støtte fra Labour-leder Jeremy Corbyn.
Problemet var imidlertid at Cadbury og National Trust slett ikke hadde droppet ordet «påske» fra påskeeggjakten i 2017.
Riktignok hadde National Trust dette året endret navn på det som tidligere hadde blitt kalt «The Easter Egg Trail» til «The Great British Egg Hunt», samt at Cadburys oppfordring om å «Join the Cadbury Easter Egg Hunt» på hovedplakaten var endret til «Join the Cadbury Egg Hunt». Cadbury hadde også uttrykt et ønske om at «folk fra alle trosretninger skal kunne delta». Men i overskriften på hovedplakaten for eggejakten stod fortsatt ordet «Easter» klart og tydelig med store bokstaver (se bildet øverst i artikkelen).
Etter kritikken fra statsminister May gikk National Trust ut og avviste kategorisk at de hadde noen som helst intensjon om å underkommunisere påskens betydning.
– Dette er tøv. Ingenting kan være lenger fra sannheten. Et raskt blikk på nettsiden vår vil vise at det er mange referanser til påske, skrev de i en uttalelse.
Cadbury avviste statsministerens kritikk like tydelig.
– Det er faktisk ikke sant at ordet «påske» ikke lenger brukes i markedsføringen av våre produkter. Alle kan se at vi bruker ordet tydelig. Det er til og med trykket inn i selve sjokoladen på enkelte av eggene, slo de fast.
Se også denne artikkelen fra The Mirror som tar for seg påstandene til biskopene og statsministeren. The Sun har også gått påstandene etter i sømmene.
Religionskommentator i The Guardian, Harriet Sherwood, har også kommentert saken.
Under årets påske, som vi nettopp har lagt bak oss, ser det ut til at det hele har roet seg. Ingen biskoper har klaget på at ordet «påske» mangler noen steder. Kritikken fra fjoråret ser ut til å ha ført til at Cadbury og National Trust nå i 2018 har vært påpasselig med å få inn ordet «Easter» inn så mange steder som mulig. Det står klart og tydelig «Join the Cadbury Easter Egg Hunt» på invitasjonen til årets eggejakt.
Produsenten av det kristne sjokoladeegget «The Real Easter Egg» ser også ut til å være fornøyd, med unntak av butikkjeden Sainsbury’s da, som fortsatt ikke selger egget deres.
Den 28. mars i år skrev Martin Belam en bakgrunnsartikkel om striden i The Guardian, der han kommenterer at kontroversen rundt påskeeggene har blitt stadig mer politisert de siste årene.
Han nevner blant annet at det høyreradikale partiet Ukip har beklaget seg over at «hvor utrolig det er at vi nå lever i et så politisk korrekt samfunn at vi ikke lenger kan bruke ordet påskeegg».
Belam forteller også om hvordan Cadbury tidligere kom i hardt vær fordi det ble satt ut et rykte om at de skal ha prøvd å gjøre påskeeggene sine «halal». Dette fikk ytterliggående høyrekrefter til å beskylde dem for å «legge seg flat for islam», hvorpå sjokoladeprodusenten gjentatte ganger ble nødt til å presisere at de bare har ment at eggene kan spises av muslimer, men at de ikke er formelt hadde prøve å få dem halal-sertifisert.
Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon i Storbritannia, Humanists UK, har også publisert en artikkel om kontroversen i år.
I fjor, da det stormet som verst rundt eggene med erkebiskoper og statsministre, gikk kommunikasjonssjef i Humanists UK, Richy Thompson, ut med følgende uttalelse:
– Det er trist å se at Church of England nører opp under et inntrykk av at kristendommen forfølges, når dette i realiteten bare er oppspinn. Med alle utfordringene vi har i det flerkulturelle samfunnet, er denne oppdiktede, selvforherligende offerposeringen ikke bare tåpelig, men direkte uansvarlig, slo han fast.
Thompson la til at påsken er et fin tid for alle, på tvers av alder og livssyn.
– Det er skuffende at kirken ser seg tjent med å fyre opp under en slik storm i et vannglass i et forsøk på å opprettholde sin egen relevans i et stadig mer ikke-religiøst land, sa han.