Fri tanke 4-2013 om livssynspolitikk

I siste nummer av Fri tanke tar vi blant annet for oss livssynspolitikk.

Fri tanke 4-2013 om livssynspolitikk

Fri tankes papirutgave er ute, med blant annet en gjennomgang av Human-Etisk Forbunds livssynpolitiske engasjement, portrettintervju med forbundets nye styreleder og et besøk hos en RLE-lærer.

Se bildet større

Tidligere forstander i Det Mosaiske Trossamfund, Anne Sender, forteller i kronikken historien om den norske religions- og livssynsdialogen. FOTO: Cappelen Dam

Se bildet større

Human-Etisk Forbunds nye styreleder er portrettintervjuet i den nyeste utgaven av Fri tanke på papir. FOTO: Christine Fredrikke Hoff

Fritanke.nos mer materielle søster, papirutgaven Fri tanke utgave 4-2013, har nå landet i posten til de fleste medlemmer og andre abonnenter rundt om i landet. I årets siste utgave fokuserer vi på livssynspolitikk. Vårt utgangspunkt: livssynspolitikk handler om hvordan vi skal greie å leve sammen i det flerkulturelle samfunnet. Kan det tenkes noe mer fundamentalt? Vi gir en innføring i det livssynspolitiske området slik det ser ut på slutten av 2013.

I tillegg har vi møtt primatforskeren Frans De Waal. Han har i år har gitt ut boka Bonoboen and The Atheist, som også kom ut på svensk i høst (Bonoboen och tio Guds bud). De Waals forskning viser hvordan moral og rettferdighetssans er basert på grunnleggende menneskelige (dyriske) følelser som er evolvert i mennesket – og også finnes i våre mer dyriske slektninger – og ikke noe som oppstod med religion eller under Opplysningstiden.

Human-Etisk Forbund protesterer mot de varslede endringene i RLE-faget, som innebærer nytt navn – KRLE – og krav om minst 55 prosent kristendom. Hva vil endringene gjøre med RLE-faget, som etter dommene i menneskerettighetsorganene tross alt har hatt en positiv utvikling? Vi har snakket med RLE-lærer Ingun Steen Andersen i Ås, som synes RLE er skolens viktigste fag og som frykter endringene.

Dessuten har vi besøkt lokallaget i Haugaland, der bibelbeltet fortsatt strammer litt.

Ellers i magasinet:

PORTRETTET: På Human-Etisk Forbunds landsmøte i vår ble Tom Hedalen valgt til ny styreleder etter Åse Kleveland. Han kaller seg organisasjonsmann fremfor ideolog, og er både vigsler og gravferdstaler. Hedalen er dette nummerets portrettobjekt.

KRONIKK: Tidligere forstander i Det Mosaiske Trossamfund, Anne Sender, skriver om den norske livssynsdialogens historie – og berømmer i samme åndedrag Human-Etisk Forbund for viktige bidrag i denne sammenheng.

MENNESKERETTIGHETER: Hvorfor har det vært vanskelig for FN å komme til enighet om Syria? Det skyldes blant annet strukturen med fem faste medlemsstater i Sikkerhetsrådet som hver besitter vetorett. Menneskerettighetsakademiets Lillian Hjorth skriver om mulige og umulige scenario for reform av Menneskerettighetsrådet.

HUMAN ETIKK: Filosof Norunn Kosberg skriver om hvordan humanisme og eksistensialisme har en del til felles, blant annet å være en livsholdning som har direkte følge for valg å handlinger.

(Men vintersolverv kom vi nok en gang i skade for å angi feil tidspunkt for: det inntreffer 21. desember klokka 18.11, ikke 17.11 som vi har skrevet i Fri tanke.)

Les hele magasinet i pdf-utgave.

Siste nytt i Nyheter

Motstanden mot K-en i KRLE var massiv bare for tre år siden. Hva har skjedd?

Ap gikk samlet imot. Høyre ville ikke ha KRLE. Flertallet av biskopene og tunge kristne miljø sa nei. Nå virker det som KRLE er uløselig knyttet til «den norske kulturarven». Hva har skjedd?

Mandal HEF får ikke leie kulturhus gratis

Argument om at kirken har fått gratis tomt nådde ikke gjennom.

Facebook har blokkert 62 «blasfemiske» sider, hevder Pakistan

Ingen kommentar fra Facebook så langt.

 
Stor internasjonal markering for vitenskap på lørdag – March for Science

På sju steder i Norge og 517 steder over hele verden vil folk stå opp for vitenskap på lørdag 22. april.

Sverige: Mangel på gudstro viktigste årsak til å melde seg ut av kirken

Utmeldinger skyldes ikke politiske markeringer eller misnøye med kirkens prioriteringer. Tall fra Sverige viser at personlig livssyn er hovedårsaken.

 – Vi har ikke kvittet oss tilstrekkelig med religion

Frihetsfilosof Kaja Melsom mener at det ikke er fordi vi er blitt så sekulariserte at friheten er blitt tyngende, men fordi vi ikke har klart å fri oss fra religionens tvangstrøye.

Annonse
Annonse
Annonse