Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Tilsammen har over 80 prosent av de som underviser KRL-lærere en bekjennende kristen utdanning. Foto: iStockphoto

Tilsammen har over 80 prosent av de som underviser KRL-lærere en bekjennende kristen utdanning. Foto: iStockphoto

60 prosent teologer blant KRL-undervisere

#60 prosent av de som underviser KRL-lærere i høyskolene er teologer. Ytterligere 23 prosent har "kristendom" som utdanningsprofil. - Dette bidrar til...

Publisert:

Sist oppdatert: 05.11.2007 kl 06:37

60 prosent av de som underviser KRL-lærere i høyskolene er teologer. Ytterligere 23 prosent har "kristendom" som utdanningsprofil. - Dette bidrar til en uheldig inneforståtthet rundt kristendommen, sier Beate Børresen ved Høgskolen i Oslo.

Tekst: Even Gran
Publisert: 5.11.2007

Fritanke.no har gjort et enkelt søk i kompetansebasen til "Nettverk for religion og livssyn" (tidligere "KRL-nettverket"). Dette er et lands-omfattende nettverk dannet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Deltagere er fagansatte i høyere utdanning som underviser og etterutdanner KRL-lærere.

Kompetansebasen til nettverket består av 88 personer. De fleste har registrert seg med en utdanningsprofil. En enkel gjennomgang viser at 60 prosent av nettverksdeltagerene er teologer, mens ytterligere 23 prosent har kristendom som utdanningsprofil. Til sammen utgjør dette 83 prosent som har det vi kan kalle en "innenfra-kristen" fagbakgrunn.

Av de resterende 17 prosentene finner vi ti som er registrert som religionshistorikere, én filosof, én religionssosiolog, og tre som ikke har registrert noen utdanningsprofil.

Fritanke.no har også undersøkt deltagerlista på nettverkets årlige konferanse som holdes torsdag og fredag denne uka. Også her er det over 80 prosent teologer og kristendomsvitere.

- Kristendommen gjøres til "det normale"
Førstelektor ved Høgskolen i Oslo, Beate Børresen, er den eneste som er registrert som "filosof" i kompetansebasen til Nettverk for religion og livssyn. Hun er også styremedlem i nettverket.

Børresen er bekymret over den høye andelen teologer og kristendomsutdannede blant KRL-underviserne, og tror dette kan bidra til at faget ikke undervises på en likeverdig måte.

- Overvekten bidrar til at kristendommen behandles med en inneforståtthet og fortrolighet som, i kombinasjon med den høye andelen av faget som er avsatt til kristendom (55 prosent), gjør at kristendommen får en annen status enn andre religioner og livssyn. I praksis blir kristendommen kommunisert som det "normale", mens andre religioner og livssyn lett blir "de andre", sier hun.

Børresen understreker at dette ikke nødvendigvis er resultat av bevisste handlinger.

- De fleste med teologi eller kristendomsutdanning er dyktige fagfolk som fint greier å skille sin egen eventuelle kristne tro fra det å undervise på en likeverdig måte. Alle er bevisste på at KRL-faget ikke skal være forkynnende. Likevel bidrar dessverre skjevheten til en inneforståtthet rundt kristendommen som mange av teologene og de kristendomsutdannede er for lite oppmerksomme på, sier hun.

Synes kristendommens andel bør reduseres

Tarald Rasmussen er styreleder for Nettverk for religion og livssyn. Han er enig med Børresen i at det er uheldig med en så høy andel teologer og kristendomsutdannede blant de som underviser KRL-lærerne.

- Dette har en historisk årsak. Dagens KRL-fag har også i høyskolesammenheng vokst ut av et rent kristendomsfag, og da får man et etterslep på fagpersonellet, sier Rasmussen. Han er selv er teolog og professor ved Teologisk fakultet ved Universitetet i Oslo.

Rasmussen tror situasjonen er i ferd med å bedre seg.

- Fordelingen i nettverket handler om hvem som blir ansatt til å undervise i KRL på høyskolene. De siste årene har stadig flere religionshistorikere blitt ansatt, så jeg tror vi vil få en jevnere fordeling etterhvert, sier han.

- Har dere i KRL-nettverket planer om å gjøre noe for å få ned den høye andelen teologi- og kristendomsutdannede?

- Jeg vil heller snu det og si at det er et mål å få opp andelen religionshistorikere. Men her har vi ingen direkte påvirkningsmulighet. Det er opp til de enkelte høgskolene.

- Tror du denne skjevfordelingen er noe av årsaken til at mange mener KRL-faget fortsatt formidler kristendommen som "sannere" enn andre religioner?

- Jeg vet ikke. Bevisstheten blant lærerutdannerne om at KRL-faget ikke skal være forkynnende er i hvert fall veldig høy. Jeg for min del synes det er uheldig at kristendommen fortsatt har en så stor andel i KRL-faget. Over 80 prosent er for mye i den nåværende situasjon. Jeg synes dette bør reduseres slik at man nærmer seg det nivået man har i faget Religion og etikk i den videregående skolen, sier Rasmussen.

Han legger til at kristendommen fortsatt bør ha en betydelig andel av faget, av historiske og kulturelle årsaker, men at over 80 prosent er for mye.