Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Forbrukerombudet vil rydde opp i alternativbransjen.

Forbrukerombudet vil rydde opp i alternativbransjen.

Vil rydde opp i lovløs praksis

Myndighetene har bare lov til å kontrollere markedsføringen. Selve den alternative praksisen tilbys uten offentlig kontroll. Nå vil Forbrukerombudet skjerpe inn.

Publisert:

Sist oppdatert: 04.05.2013 kl 18:41

Forbrukerombudet har ikke lov til å kontrollere praksisen til alternative behandlere. Det er bare markedsføringen de kan reagere på. Det er et problem, mener forbrukerombud Gry Nergård.

– Reglene mot useriøs markedsføring er gode nok. Det er ikke lov til å skape inntrykk av at behandlingsformene har legende effekt hvis dette ikke er vitenskapelig dokumentert. Men når folk kommer innenfor døra og skal få selve behandlingen, så kan alt skje. Dette har vi ikke lov til å føre tilsyn med, sier Nergård til Fritanke.no

Behov for tilsyn med praksis

Hun forteller at Forbrukerombudet derfor har tatt initiativ, gjennom brev og møter, overfor Helse og omsorgsdepartementet for å få endret loven slik at det også skal bli mulig å føre tilsyn med den alternative praksisen.

– Det er åpenbart at det er behov for et offentlig tilsyn på området. Vi ble skremt over hvor mange lovbrudd det var i markedsføringen, og da er det ikke urimelig å tenke at det kan være mange overtramp i praksisen også. I dag kan hvem som helst kalle seg alternativ behandler og gjøre som de vil, sier Nergård.

Hun legger til at en påstand som er lovstridig i markedsføring også vil være lovstridig hvis den framsettes under fire øyne, men at dette er vanskelig å avdekke for myndighetene med dagens lovverk.

Useriøst vs. seriøst

I diskusjonen rundt alternativ behandling, blir det ofte mye snakk om et skille mellom de seriøse og de useriøse. Skeptikere mener gjerne at alle som tilbyr udokumentert behandling pr. definisjon er «useriøse». Så langt vil ikke Gry Nergård gå.

– Staten har jo tatt stilling til dette gjennom Lov om alternativ behandling av sykdom. Her ble det akseptert at man kan tilby alternativ behandling innenfor visse rammer. Derfor er det viktig å skille mellom seriøse og useriøse, sier hun.

En måte å skille disse to gruppene fra hverandre på, kan være se på hvem som følger reglene, og hvem som ikke gjør det.

– De som ikke følger reglene, kan vi jo se på som useriøse. Videre har vi sett en del folk som stikker nåler i folk fullstendig uten utdannelse eller kunnskaper om kroppens anatomi. Det må også kunne kalles useriøst. Skal man være akupunktør, må man ha en utdannelse der anatomi inngår som en viktig del, sier hun.

– Vi ble overrasket over hvor ille det stod til, så dette kommer vi ikke til å slippe. Vi vil følge opp med flere aksjoner.

Overrasket

Høsten 2011 skrev Fritanke.no en artikkel om at Forbrukerombudet ikke prioriterte tilsynet med alternativbransjen. Dette har tydeligvis endret seg nå, etter aksjonen i forrige uke. Nergård forteller at Forbrukerombudet ikke akter å gi seg med dette.

– Vi ble overrasket over hvor ille det stod til, så dette kommer vi ikke til å slippe. Vi vil følge opp med flere aksjoner, lover hun.

De alternativbehandlerne som får påpakning om å endre markedsføringen, får gjerne en frist på seg. Hvis den ikke overholdes, har Forbrukerombudet mulighet til å vedta en betinget bot som utløses hvis ikke markedsføringen endres. Hvis den alternative behandleren motsetter seg dette, går saken videre til domstolene, men det har ennå ikke skjedd, forteller Nergård.

Hun legger til at enkelte alternativbehandlere har problemer med å forstå hva Forbrukerombudet vil med henvendelsene sine.

– Vi skriver brev til dem på et juridisk språk, og vi har nok opplevd at mange ikke helt forstår hva problemet er. Man kan kanskje si at brevene blir forstått på en litt «alternativ» måte av enkelte, sier Nergård.

--

OPPDATERT 26.2.13:
Da denne artikkelen ble lagt ut i går, brukte vi det nederste, tredje bildet til denne artikkelen som hovedillustrasjon. Vi innser at det da ble en uheldig kobling mellom bildet og overskriften. Vi vet ikke om Laserklinikken Anne Harila driver "ulovlig praksis". Vi vet bare at Laserklinikken Anne Harila har fått påpakning av Forbrukerombudet for ulovlig markedsføring. Derfor har vi flyttet bildet lenger ned på sida, og beklager den utilsiktede koblingen.

Denne saken har utløst en diskusjon på Facebook-gruppa Ingen liker å bli lurt der også Harila selv deltar og får argumentere sin sak.

Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.