Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Det svenske flagget blir til et kristent kors i den svenske ateistkampanjen.

Det svenske flagget blir til et kristent kors i den svenske ateistkampanjen.

Stor svensk ateistkampanje starter i dag

Svensker på vei til jobb i Stockholm, Gøteborg og Malmø i dag, møter plakater som forteller at "Gud finns nog inte". Bak kampanjen står HEFs søsterorganisasjon Humanisterna.

Publisert:

Sist oppdatert: 08.06.2009 kl 07:39

- Det er klart at vi er inspirert av den britiske ateistbusskampanjen, men vi skal ikke ha reklame på busser, sier Christer Sturmark, leder i Human-Etisk Forbunds svenske søsterorganisasjon Humanisterna.

Han forteller at det blir plakater på t-banestasjoner i Stockholm og på reklameboards i tre byer; Stockholm, Gøteborg og Malmø. Frivillige over hele Sverige vil dessuten henge opp aksjonsplakater der det måtte være tillatt. Slik vil kampanjen nå hele landet.

Det blir også en helsides annonse i avisen Dagens Nyheter. Her blir det også trykket et manifest for kampanjen, forteller Humanisterna-lederen.

Håper på nye medlemmer

Plakatene har tittelen "Gud finns nog inte" og oppfordrer folk til å gå inn på nettstedet www.gudfinnsnoginte.se . Her stilles det en rekke spørsmål om religion, etikk og livvsyn. Innimellom spørsmålene har Humanisterna flettet inn faktaopplysninger om hvordan tilstanden er for livssynsfriheten i Sverige og ellers i verden.

- Hvis folk tar denne testen og de viser seg å være enig med oss i Humanisterna, vil de få et tilbud om å melde seg inn. Jeg håper selvsagt at kampanjen vil gi oss mange nye medlemmer, i tillegg til at det kanskje kan få flere til å tenke over hvor stor rolle religion egentlig bør spille i samfunnet, sier Sturmark.

Penger fra stor donasjon

Han forteller at Humanisterna, i likhet med IHEU, nylig har fått en betydelig pengedonasjon øremerket til en slik kampanje.

Sturmark vil imidlertid ikke ut med hvor mye penger det er snakk om, eller hvem som har gitt.

- Vi har blitt enig med giverne om at både summen og identiteten deres skal være hemmelig. Men jeg kan bekrefte at det er snakk om en betydelig sum penger, sier Christer Sturmark til Fritanke.no.

Vil vurdere det på nytt hvis svenskene lykkes

Betalte reklamekampanjer for ateisme har spredt seg over hele verden, etter at ideen ble unnfanget i i London i fjor høst.

Generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile, har tidligere sagt at Human-Etisk Forbund ikke har noen planer om en slik kampanje i Norge, men at det er et stunt forbundet kan ha på lager.

Nå antyder hun at Human-Etisk Forbund bør vurdere å dra igang noe lignende i Norge hvis Humanisternas kampanje blir vellykket.

- Sverige er mer sammenlignbart med Norge, så det skal bli spennende å se hvilke reaksjoner som kommer der, og om de får noen flere medlemmer på denne måten, sier Kristin Mile.

Ta testen selv: www.gudfinnsnoginte.se

DISKUTER denne saken på: Verdidebatt.no

HTML .fb_share_link {
PADDING-BOTTOM: 0px; PADDING-LEFT: 20px; PADDING-RIGHT: 0px; BACKGROUND: url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat left top; HEIGHT: 16px; PADDING-TOP: 2px
}

Del på Facebook