Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Høyre utfordrer forbudet mot politisk tv-reklame, og i de siste dagene har denne reklamen gått på en rekke lokale tv-stasjoner.

Høyre utfordrer forbudet mot politisk tv-reklame, og i de siste dagene har denne reklamen gått på en rekke lokale tv-stasjoner.

Livssynsreklame på tv fortsatt forbudt

- Strasbourg-dommen mot Norges forbud mot politisk tv-reklame får trolig ingen konsekvenser for forbudet mot livssynsreklame på tv, sier Erik Langebeck fra Medietilsynet.

Publisert:

Sist oppdatert: 18.03.2009 kl 13:57

Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg har nylig dømt Norges forbud mot politisk reklame på tv til å være i strid med menneskerettighetene.

Pensjonistpartiet i Rogaland fikk medhold i at Norge ikke kunne forby en politisk reklame som ble sendt på lokal-tv-stasjonen TV-Vest i 2003. Dommen til tross; kulturminister Trond Giske opprettholder likevel forbudet og har, til manges heftige protester, heller valgt å endre NRK-plakaten for å komme dommen i møte.

Paragrafen som forbyr politisk reklame på tv forbyr også tv-reklame for livssyn. "Kringkastere kan ikke sende reklame for livssyn eller politiske budskap i fjernsyn", heter det ordrett i Kringkastingsloven § 3-1.

Ingen konsekvenser for livssynsreklame

Strasbourg-dommen får imidlertid ingen konsekvenser for forbudet mot livssynsreklame, skal vi tro rådgiver Erik Langebeck ved Medietilsynet.

- Jeg må ta forbehold om at jeg ikke har undersøkt dommen for dette, men jeg tviler på at den kan brukes for å åpne opp for livssynsreklame. Dommen handler spesifikt om politisk reklame i et helt konkret tilfelle, og jeg tviler på om det er noen overføringsverdi her, sier han.

Langebeck forteller at den eneste dommen i Strasbourg han kjenner til der forbud mot livssynsreklame ble påklaget, er den såkalte Murphy-dommen. Her ble en religiøs radioreklame i Irland stoppet av staten. Trossamfunnet klaget men fikk ikke medhold i menneskerettighetsdomstolen.

En telefon til Evangeliesenteret, et trossamfunn som bruker mediene aktivt for å misjonere, tyder på at det ikke er noe stort krav om å få slippe til med religiøs reklame i allmenkanaler som TV2, for eksempel.

- Vi har ingen planer om å starte med livssynsreklame på TV2. Det har vi ikke råd til, sier informasjonsansvarlig i Evangeliesenteret, Bjørn Gjellum.

HTML .fb_share_link {
PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 20px; BACKGROUND: url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat left top; PADDING-BOTTOM: 0px; PADDING-TOP: 2px; HEIGHT: 16px
}

Del på Facebook