Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
I dag er det bare feltprester som underviser i etikk i Forsvaret, men kanskje burde det også ansettes feltfilosofer?

I dag er det bare feltprester som underviser i etikk i Forsvaret, men kanskje burde det også ansettes feltfilosofer?

- Forsvaret bør oppløse prestemonopolet

#Idéhistoriker Beate Børresen ved Høyskolen i Oslo synes det er uheldig at Forsvaret bare bruker prester til å undervise vernepliktige i etikk. Teks...

Publisert:

Sist oppdatert: 02.04.2008 kl 06:47

Idéhistoriker Beate Børresen ved Høyskolen i Oslo synes det er uheldig at Forsvaret bare bruker prester til å undervise vernepliktige i etikk.

Tekst: Even Gran
Publisert: 2.4.2008

Før påske kunne Fritanke.no fortelle at Forsvaret kun ansetter prester når de trenger folk til å undervise vernepliktige i etikk. Idéhistoriker Beate Børresen ved Høyskolen i Oslo ser en rekke problemer med dette.

- Jeg er ikke i tvil om at prester kan være utmerkede etikklærere, men jeg er bekymret over det som sies mellom linjene med en slik ordning. Det Forsvaret egentlig kommuniserer er at det "egentlig bare er kristne som forstår seg på etikk". Dette støtter opp om en allmen oppfatning som sier at det er umulig å tenke etisk uten en religiøs begrunnelse, noe som er direkte feil, sier Børresen.

Hun leser en todelt, skjult argumentasjon ut av Forsvarets praksis.

- For det første forutsettes det at man ikke kan være etisk uten religion. For det andre kommuniserer Forsvaret at kristendommen har et bedre etisk fundament enn andre religioner, sier Børresen.

Hun synes ikke dette er holdbart i dagens pluralistiske samfunn. Forsvaret bør derfor rekruttere bredere, mener hun.

Burde ansette filosofer
Børresen tror Forsvaret tror ville ha godt av å ansette filosofer, for eksempel.

- Jeg synes det er merkelig at de ikke har vurdert det allerede, egentlig. Filosofutdanningen er en grunnleggende udogmatisk etikkutdannelse. Kanskje den mest grunnleggende og dyptpløyende som finnes. Teologutdanningen er også god på etikk, men er begrenset til religiøs etikk, og blir dermed snevrere enn filosofien, sier Børresen.

Hun reagerer også på at prester som underviser i etikk på en angivelig nøytral måte, samtidig fungerer som forkynnende feltprester i andre deler av stillingen.

- Denne rolleblandingen er problematisk. Det blir fort forvirrende når en og samme person både skal undervise i etikk på en nøytral måte, samtidig som vedkommende også driver kristen forkynnelse. Det reduserer troverdigheten, sier Børresen.

Hun synes Forsvaret burde opprette en ny yrkesgruppe, nemlig forsvarsfilosofer.

- Ja, det hadde vært noe. Forsvaret steller med helt sentrale tema innen filosofisk etikk, og her har filosofer mye å bidra med, som helt sikkert vil gi andre perspektiver enn en ren teologutdanning, sier hun.

- Hvilke områder tenker du på da?

- En filosof vil for eksempel vil kunne bidra med en dypere etisk analyse av når det er riktig å ta liv, enn en gjennomsnittlig teolog. Selv om dette selvsagt er individavhengig, tror jeg nok det stemmer på et overordnet plan, sier Børresen.

Må ha kontakt med grasrota

Sjef for feltprestkorpsets fagavdeling, Raag Rolfsen, synes kritikken fra Beate Børresen virker i overkant mistenkeliggjørende.

- Jeg synes dette i litt for stor grad bærer preg av å være ledd i en profesjonskamp. Jeg skulle ønske at vi heller kunne sette oss ned og diskutere saken i ro og fred, sier Rolfsen.

Han begrunner prestedominansen med at det er et viktig prinsipp for Forsvaret at etikkundervisningen skal utføres av folk som også har en operativ militær rolle i felt, og som dermed har kontakt med den praktiske virkeligheten man kan oppleve i kamp.

- Og her har vi så langt bare feltprestene, medgir Rolfsen.

Han understreker at det ikke er ønskelig å skille de to rollene, og for eksempel ansette filosofer i rene undervisningsstillinger, mens feltprestene blir rene feltprester. Dette tror han vil føre til en mer teoretisk undervisning som ikke vil være like relevant i praksis.

- Hvis vi skal ansette filosofer, så må de også kunne bli tildelt en funksjon ute i felt. Rene undervisningsstillinger i etikk for filosofer er uaktuelt, sier han.

- Men hvorfor er det bare prester som slipper til i felt? Er det ikke på tide å åpne for representanter fra andre tros- og livssyn også?

- Jo, og det jobber vi med. Vi jobber med å tilsette "feltprester" også med annen livssynsbakgrunn, men dette tar tid.

- Når kan dette skje da?

- Det er veldig vanskelig å si noe om, men hvis jeg tar et veldig sterkt forbehold kan jeg si at vår første "felt-humanetiker" eller "felt-imam" kanskje blir ansatt om et par-tre år? Mer nøyaktig enn det kan jeg dessverre ikke være, sier Rolfsen.