Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Fri tanke nr 1-2009 lander som papirutgave i postkassa til Human-Etisk Forbunds medlemmer i disse dager, men kan også leses i pdf-versjon på nett.

Fri tanke nr 1-2009 lander som papirutgave i postkassa til Human-Etisk Forbunds medlemmer i disse dager, men kan også leses i pdf-versjon på nett.

Angrep på nyateistene i Fri tanke

Papirutgaven av Fri tanke bringer ateistforfatteren Julian Bagginis angrep på nyateismens fanebærere, et portrett med Nasjonalmuseets nye direktør, Audun Eckhoff, som i sin tid stiftet Hedningsamfunnet, samt en tegneserie som gjør narr av Snåsamannen.

Publisert:

Sist oppdatert: 19.03.2009 kl 12:11


Vi markerer også 200-årsjubileet for Charles Darwins fødsel og evolusjonsteoriens 150 år. Humanister slutter seg til evolusjonsteoriens forklaring på livets opprinnelse, men er vi redde for implikasjonene av at mennesket bare er et dyr som andre dyr? I et intervju argumenterer professor i evolusjonsbiologi Dag O. Hessen for at darwinismen ikke er antihumanistisk - snarere tvert om. Og forskningsjournalist Erik Tunstad, aktuell med boka Darwins teori. Evolusjon gjennom 400
, skriver om "kappløpet" mellom Charles Darwin og Alfred R. Russell for å publisere teorien.

I portrettet møter vi den nye direktøren for Nasjonalmuseet, Audun Eckhoff, som håper han vil bli husket som den første store direktøren for museet - siden ingen har lyktes hittil. Eckhoff var som ung gymnasiast med og stiftet Hedningsamfunnet, og har fortsatt meninger om åndelig og blasfemisk kunst. Hans blasfemiske yndlingsverk er La Nona Ora, som viser en voksdukke av forrige pave i naturlig størrelse, kunst av en meteoritt. Det er "mer intelligent og dypt enn den jevne Muhammed-tegning", synes Eckhoff.

Julian Baggini er forfatteren av Ateisme - en kort introduksjon. I dette nummerets kronikk kritiserer han "nyateistene" Richard Dawkins og Christopher Hitchens for å virke mot sin hensikt og for å forsterke myten om at en ateist uten en biskop å hamre løs på er som en fisk uten vann. Her kan du lese kronikken hans på engelsk.

Den som synes norske ateister er ekstreme har ikke møtt de indiske:
- Forskjellen på teisme og ateisme er forskjellen på tro og sannhet. Religiøs forståelse stopper ved blind tro, mens ateisme bygger på vitenskap, sier Dr. Vijayam ved Ateistsenteret i Vijayawada. Fri tanke har vært på ateistkonferanse i India.

Indiske ateister står overfor samfunn med store sosiale utfordringer, mange med røtter i religion. Slik er det også i Nepal. Kjartan Selnes skriver fra sitt møte med den på alle måter unge nepalske humanistorganisasjonen SOCH. Organisasjonen driver radio, foredragsvirksomhet, debatter, religionsdialoger, mikrofinans og også rehabiliteringsprosjekt for landsbyer av kasteløse. Et prosjekt som Human-Etisk Forbunds humanitæraksjon HAMU støtter. Les mer om det her.

I tillegg lanserer vi en ny tegneserie, spesiallaget for Fri tanke av bloggeren og skribenten Ida Jackson. Henne møter du også i nummerets Mitt livssyn-intervju.