Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk

Aril Edvardsens evangeliesenter Sarons dal ligger i Kvinesdal i Vest-Agder.

Levi Fragell mildere stemt mot Sarons dal

Levi Fragell har mer sansen for sønnen enn faren. Etter Aril Edvardsens død i 2008 har Sarons dal utviklet seg i en positiv retning, mener han.

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Sist oppdatert: 18.10.2011 kl 11:14

Tidligere generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Levi Fragell, har i lang tid vært en av Norges tydeligste kritikere av karismatisk kristendom. Det er mirakelhelbredelser og spekulativ utnytting av folks, og spesielt barns, godtroenhet som har opprørt han mest. En av de største eksponentene for dette i Norge har vært Aril Edvardsen, og bevegelsen han grunnla i ”Sarons dal” i Kvinesdal.

I 2008 døde Aril Edvardsen, og roret ble overlatt til sønnen Rune Edvardsen. Dette har ført til en forbedring, skriver Levi Fragell i en kommentar på nettstedet Verdidebatt.no. For å underbygge dette viser han blant annet til bevegelsens medlemsblad Troens bevis.

– I dag kan man bla gjennom nummer etter nummer av Troens Bevis uten å se en eneste demonbesatt kongoleser ligge sprellende på plattformen. Derimot skrives det om kristent ansvar og hjelpearbeid blant trengende, skriver Fragell.

Generell utvikling i riktig retning


Levi Fragell mener den nye utviklingen under Rune Edvardsen er et eksempel på en gledelig, generell utvikling i norske, frikirkelige miljø.

– Jeg har inntrykk av at det er en økende kritisk holdning blant mange kristne til de verste utslagene av karismatikken, som for eksempel mirakelhelbredelser og tungetale. Det er gledelig at stadig flere later til å bli oppmerksom på dette, sier han.

Fragell poengterer at han er dypt uenig i kristen teologi, og at hans poeng ikke er å kjempe mot kristendom i sin alminnelighet, slik mange ønsker å framstille det.

– For meg er dette en kamp mot ting som er skadelig for mennesker. Det dreier seg om kritikk av konkrete handlinger, ikke mot kristne trosoppfatninger som sådan.

– For meg er dette en kamp mot ting som er skadelig for mennesker. Det dreier seg om kritikk av konkrete handlinger, ikke mot kristne trosoppfatninger som sådan, poengterer han.

Roser Vårt Land


Fragell roser spesielt den kristne dagsavisa Vårt Land, som gjennom en rekke kritiske artikler har bidratt til å gjøre flere kristne oppmerksom på det bedrageriet som foregår i deler av karismatiske kristendommen.

– Tror du Rune Edvardsens dreining er bevisst, eller er den er resultat av den generelt økende skeptiske holdningen til demonutdrivelser, mirakelhelbredelser og tungetale?

– Det er umulig for meg å si om det ligger noen bevisste strategiske vurderinger bak dette, men det er ingen tvil om at Rune Edvardsen har en helt annen og mer dempet stil som evangelist enn faren, sier Fragell.

Han understreker at han bare har bevegelsens egne rapporter å forholde seg til. Fragell vet ikke om stilen er lagt om på de forkynnelsesmøtene trossamfunnet fortsatt holder i Afrika og India.

– Det er klart at fristelsen til å kjøre på med mirakelhelbredelser er stor, spesielt i Afrika der det dessverre finnes en sterk tro på demoner og hekseri. Så det er fortsatt god grunn til å passe på dem, sier Fragell.

Bør passe seg


Det siste sprellet i Sarons dal som Fragell synes det er grunn til å kritisere, skjedde i sommer. Da tok det igjen av med tungetale, mirakelhelbredelse og ”profetiske gaver” på et ungdomsstevne i Sarons dal.

– Ungdomsfestivalen i juni gikk langt over streken. Opplæring av mindreårige til det babbel som idag kalles tungetale, og beskrivelsen som gis av den samme ungdomsgruppens praktiseringen av “profetiske gaver”, er av en art som etter min mening burde vurderes av kirkeledere så vel som vår medisinske ekspertise, skriver Fragell på Verdidebatt.no.

Han minner også om at bedragerske amerikanske herlighetsbevegelser som Catch the fire er på sterk frammarsj, og oppfordrer Rune Edvardsen til å styre unna den slags.

Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.