Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
– Når omtrent halvparten av undervisningen, skal dreie seg om kristendom, blir det mindre tid til undervisning om andre religioner og livssyn, filosofi og etikk.
 Foto: Human-Etisk Forbund

– Når omtrent halvparten av undervisningen, skal dreie seg om kristendom, blir det mindre tid til undervisning om andre religioner og livssyn, filosofi og etikk. Foto: Human-Etisk Forbund

HEFs reaksjon på endringene i religionsfaget:

– KrF har fått full pakke

Elever og lærere som ønsker likeverdig undervisning er taperne når vektleggingen i faget endres, mener Human-Etisk Forbunds generalsekretær, Kristin Mile.

Publisert:

Sist oppdatert: 22.10.2014 kl 20:05

– KrF har fått full pakke. Forslaget om endringer av religionsfaget viser at mangfoldet fremdeles er en utfordring for norske politikere. Det sier Kristin Mile, generalsekretær i Human-Etisk Forbund.

– Taperne er elevene og lærerne som ønsker likeverdig undervisning om hele religions- og livssynsmangfoldet i tillegg til filosofi og etikk. Faget blir mindre inkluderende og det er synd når det dreier seg om fellesskolen, sier Mile.

– Det er interessant at kunnskapsministeren har overtatt KrFs retorikk når han skal legitimere det nye KRLE-faget. Han bruker kulturarven som argument. Vi vil minne ministeren på at dette dreier seg om et religionsfag. Kulturarven er et naturlig tema i norsk, samfunnsfag og i musikktimene, sier Mile.

Mindre tid til andre livssyn, filosofi og etikk

– Når omtrent halvparten av undervisningen, skal dreie seg om kristendom, blir det mindre tid til undervisning om andre religioner og livssyn, filosofi og etikk. Dette får selvsagt betydning for kvaliteten på undervisningen. Og der er menneskerettighetsorganene tydelige. Det er kvalitetsforskjellen EMD-dommen mot Norge i 2007 påpekte da kristendommens dominerende plass i faget ble omtalt.

– Jeg frykter at det kan bli økt etterspørsel etter fritak fra faget dersom forslaget går igjennom etter høringsrunden, sier Mile.

Kristin Mile er ikke sikker på at endringene av faget vil holde menneskerettslig, slik kunnskapsminister Røe Isaksen forsikret i NRKs Politisk kvarter i dag.

– I 10 år ble vi forsikret om det samme i KRL-saken, og så falt dommen i Den europeiske menneskerettsdomstolen i 2007.

Les også: Ønsker ikke likebehandling i RLE.

Nok en gang uro om religionsundervisningen

Mile minner om rundskrivet fra Kunnskapsdepartementet fra 2008. Der ble endringen av navnet, ved at K´en ble tatt ut av KRL, begrunnet slik:

«Navneendringen skal tydeliggjøre at religioner og livssyn skal behandles på en likeverdig måte. Det vil også være et viktig signal til skolen, elevene og hjemmet om at faget er i samsvar med menneskerettighetene.» (Rundskriv F-10-08, 2008.)

Mile frykter at det nå vil bli uro nok en gang om religionsundervisningen i norske fellesskoler.

– Foreldre som vil at barna skal ha ekstra kunnskap og innføring i kristendommen har en utmerket mulighet til det. Stortinget har sørget for at Den norske kirke kan tilby trosopplæring rundt om i hele landet. Til dette mottar Den norske kirke over 300 millioner kroner årlig, avslutter Mile.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus