Einar Gelius får mye støtte etter at det ble kjent at biskop Ole Kristian Kvarme planlegger å sparke ham.

Når det regnar på presten

Einar Gelius er i trøbbel. Eller i deep shit, alt ettersom. Men dèt har ikkje noko med religionsfridom å gjera.

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Sist oppdatert: 18.11.2010 kl 11:55

Tysdag vart det klårt at Kyrkja vurderer å kvitta seg med sokneprest Einar Gelius. Det er det fleire grunnar til, men ein kan vanskeleg leggja skjul på at boka «Sex i Bibelen» er dråpen som får begeret til å renna over.

Dermed har ein del kyrkjekritikarar fått munndiare.

- Åtaket på Einar Gelius er ein framstøyt frå dei sjølvrettferdige, skriv Magnar Husby, medan Arbeidarpartiet sin stortingsrepresentant Arild Stokkan Grande på Twitter kallar Oslo-bisp Ole Christian Kvarme for «mullah Kvarme».

Om eit arabisk ord for rettslærd eigentleg er eigna som skjellsord, veit eg ikkje, men Stokkan Grande sitt poeng er iallfall tindrande klår. Kvarme er ein vaskeekte mørkemann: «Kirkens budskap skal være kjærlighet, men mullah Kvarme vil heller kneble...».

Statssekretær Guri Størvold i Kommunaldepartementet skriv på Facebook at ho helst vil halda på Gelius, mens Kvarme - derimot - «kan vi godt klare oss uten!».

Lat oss hoppa nokre veker attende. Då boka vart lansert kunne Dagbladet fortelja at Gelius skriv om «rå sex». Det kunne høyrast ut som dette er ei slags sakral utgåve av Jens Bjørneboe sin velkjende roman «Uten en tråd». Marte Michelet kalla Gelius ein «pervoprest» og fokuserte på urinsex, som det ikkje står særleg mykje meir om i boka enn det gjer i Michelet sin eigen kommentar.

Anita Apeltun Sæle var sint, og syntest det var «underlig at noen kan få så mye sprøyt, dog ufyseleg mellom to permer». Hadde ho lest boka? Tvilsamt.

Sjølv om salstala skulle tyda på at ein heil del etterkvart har fått høve til å lesa ho, trur eg eigentleg framleis ikkje at mange av dei som uttaler seg med store ord har gjort nettopp det. For å vera ærleg er dette ei bok som er veldig lett å leggja frå seg. Ho er ikkje særleg interessant. Ho er faktisk ganske keisam.

Gelius skriv ikkje med den heilt store gløden, og i eit forsøk på å få med seg mykje som handlar om sex i Bibelen går han heller aldri særleg djupt. I staden hoppar han frå skriftstad til skriftstad; og leverer sine tolkingar - stundom utvida med ulike betraktningar. Nokre gongar er tolkingane hans ganske ordinære.

Nokre gongar er dei langt frå uhøyrde, og Gelius låner fleire gongar frå jødisk tradisjon. Nokre gongar er dei heller merkelege, som når han tolkar 2. Kongebok 18, 27 til å ha eit fetisjistisk aspekt. Her er den nemnde bibelteksten i samanhang, med det Gelius siterer utheva:

    Tror du kanskje jeg har dratt mot dette stedet for å ødelegge det uten at Herren ville det? Nei, det var Herren som sa til meg at jeg skulle dra opp mot dette landet og legge det øde!

    Da sa Eljakim, Sjebna og Joak til kommandanten: «Tal til dine tjenere på arameisk, for vi skjønner det. Tal ikke judeisk til oss, så folket som står på muren, hører det».

    Men kommandanten svarte: «Tror du min herre har sendt meg for å si dette bare til din herre og til deg? Nei, det er like mye til mennene som sitter på muren, de som snart må ete sin egen skitt og drikke sitt eget vann, likesom dere.»

Frå ein religionsfagleg ståstad hadde boka antakeleg vore langt meir interessant om Gelius hadde gått meir i djubda i dei bibeltolkingane som ikkje er like kreative som denne.

Som teolog Jone Salomonsen - ei av dei som faktisk har lest boka - skriv i si melding i Morgenbladet er dessutan nokre av tolkingane beint fram problematiske. Esters bok - som fortel om kong Xerxes som tvangsseksualiserer hundrevis av unge tenåringsjenter - vert redusert til å stort sett handla om sex. Det er ei heller stemoderlig handsaming av ei av Bibelen sine mest interessante bøker.

Hadde boka vorte betre om Gelius hadde snakka mindre om eige sexliv, og om han hadde gått meir i djubda i diskusjonen av til dømes Esters bok? Utvilsamt. Hadde ho selt like godt? Neppe. Når presten kan lesast til at han sjølv er urinfetisjist, er oppslaga i tabloidavisene sikra. Og ja, nokre av Gelius sine meir kreative tolkingar involverer også bæsj. Likevel er den møkkastormen boka har vorte møtt med nærast grunnlaus. «Sex i Bibelen» er ikkje den boka du trur ho er.

Er det grunn til å sparka Gelius på grunn av denne boka? Det får vera kyrkja sin sak, men det teologiske grunnsynet Gelius legg føre i dei fyrste - og mest lesverdige - kapitla kan nok godt seiast å stå i motstrid med DNK si offisielle lære. Han er neppe den einaste presten i DNK ein kan seia det om. Men det er klårt: når den skilte presten legg til nokre historier om sitt eige sexliv - dei media har fråtsa i - er det neppe noko biskop Kvarme har hatt våte draumar om at skulle prega kristendomsdebatten i 2010.

Slik sett er det langt frå ubegripeleg at Kyrkja tenkjer på å kvitta seg med Gelius. Forlagsredaktør Arve Juritzen, som gav ut boka, kan truleg le heile vegen til banken. Det er grunn til å tru at det meir enn dryp på klokkaren i denne saka. Juritzen nyttar samstundes høvet til å kalla Gelius sitt jobbtrøbbel for eit åtak på religionsfridomen. Til Dagbladet skriv han:

    "Det Gelius har gjort er å lese Bibelen, sitere fra Bibelen og så tolke det hele på en måte som Biskop Kvarme ikke liker. At et differensiert syn på Bibelen i 2010 kan føre til at en prest mister jobben og sparkes ut av kriken (sic!), må jo bety at vi ikke lenger har religionsfrihet i Norge"

Er det noko eg ikkje har fått med meg? Er det nokon som har sagt at Gelius ikkje har lov til å meina det han meiner, eller til å skriva bøker om det? Er det nokon som har meint at det burde vera forbode å lesa fetisjisme ut av 2. Kongebok?

Er det nokon som har sagt at Gelius burde kastast i fengsel, setjast i gapestokk eller jagast naken gjennom Vålerenga park som straff for dette? Eller meiner Juritzen verkeleg at det å vera prest i Den Norske Kyrkja er ein slags menneskerett? Og at denne retten gjeld heilt uavhengig av om dette trussamfunnet vurderer Gelius sine meiningar og handlingar å vera i strid med det kyrkja står for?

Om kyrkja ikkje vil ha Gelius med på laget lenger får det vera deira sak. Om det er klokt av kyrkja å leggja opp til ei ny Hognestad-sak får vera deira business. Om dei verkeleg ynskjer endå meir møkkastorm, får det vera deira problem. Eit trugsmål mot religionsfridomen er det uansett ikkje.

Siste nytt i Kommentar Vis flere

Misnøyens tidsalder

Rapport fra kulturkrigen:

Misnøyens tidsalder

LANGLESNING: Bård Larsen om demokratiets fiender

Brett opp ermene og fortsett kampen!

Menneskerettighetserklæringen 70 år i dag:

Brett opp ermene og fortsett kampen!

– En viktig pris

– En viktig pris

– Vi i Human-Etisk Forbund applauderer Nobelkomiteens avgjørelse. Ikke minst fordi jesidienes situasjon har blitt en hjertesak for oss.

5 sekt-tips for humanister

5 sekt-tips for humanister

Alle livssyn har et sekt-potensial. Slik motvirker vi humanister vårt, skriver «Livssynsnerden» Didrik Søderlind.

Eg skriv ikkje dette for å gje deg dårleg samvit ...

Eg skriv ikkje dette for å gje deg dårleg samvit ...

Klimaendringane vil råka verdas fattige mest. Du er ikkje blant dei. Men dei har konsekvensar for deg, likevel, skriv Øyvind Strømmen i si spalte.

Fører kritisk tenkning til ateisme?

Fører kritisk tenkning til ateisme?

– Jeg har aldri forstått religion. Tror virkelig oppgående, voksne og formodentlig nokså intelligente mennesker på Gud? Tror de VIRKELIG på Gud? Eller tror de på NOE? spør Erik Tunstad.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...