Kontakt
Kravet om dødsstraff for frafall fra islam brukes politisk av ytterliggående islamister for å styre gjennom frykt, hevder forfatteren Abdisaid Abdi Ismail.
Abdisaid Abdi Ismail stiller spørsmål ved dødstraff for frafall fra islam. Det er farlig i landet der Al-Shabbaabs terrorregime rår.
Even Gran
Publisert: 13.11.2014 kl 08:50
The Rule of Apostasy in Islam: Is it True? er navnet på boka som skaper opprør blant Somalias islamister.
Forfatteren Abdisaid Abdi Ismail ønsker ikke å gi seg selv om han blir truet på livet. Grunnen til at han skrev boka i utgangspunktet er at han innså at ingen andre turde å utfordre islamistenes misbruk av «dødsstraff mot de vantro» som et politisk våpen.
I boka følger Ismail saken til Meriam Yahya Ibrahim – en sudanesisk kvinne som ble dømt til døden for å ha «konvertert til kristendommen», men deretter ble satt fri. Ibrahim hevdet at hun alltid hadde vært kristen. Saken hennes fikk stor oppmerksomhet i utlandet, og ble brukt som eksempel på hvordan anklager om frafall fra islam blir brukt som politisk våpen av islamister.
Ismail sier boken følger opp en trend blant muslimske intellektuelle, der man i økende grad har begynt å motsette seg hvordan ekstremister som IS, Nigerias Boko Haram og Somalias Al-Shaabab misbruker «kravet om dødsstraff for frafall» for å sikre sin egen makt gjennom å stemple politiske motstandere som «frafalne som må dø».
Han har blant annet sett Al-Shaabab utstede dødsdommer over offentlige tjenestemenn, offiserer i militæret og representanter fra lokale eller internasjonale organisasjoner.
– Dette er en veldig viktig sak blant muslimer, fordi vi i dag ser hvordan ekstremistgrupper bruker forbudet mot frafall for å rettferdiggjøre sine uhyrlige og brutale drap på de som motsetter seg deres misforståtte tolkning av islam og deres politiske agenda, sier han til Somalia Online.
Ifølge Sheikh Abdallar Kheir, en muslimsk teolog fra Kenyatta University i Nairobi, er det ingen tvil om at frafall er en synd i Islam, skriver Religion News Service.
– Det står i Koranen og i beretningene om profeten. Frafall er et svik, sier han.
Det er imidlertid klare forbehold før straffen kan utføres, forteller han. Det må skje i en islamsk stat. Det må være en dialog og en rasjonell begrunnelse bak straffen, og straffen skal bare bli utført hvis den nye troen til vedkommende skaper problemer for muslimer eller den islamske troen, forklarer Kheir.
Ismail mener det ikke finnes noe gyldig argument for å straffe folk som mister sin islamske tro.
– Jeg kan ikke se at det er noe grunnlag for det i islam, selv om det har blitt praktisert slik i lang tid. Slik jeg ser det finnes det ikke noen straff for frafall i denne verden. Straffen kommer eventuelt i etterlivet, og er en sak mellom den enkelte og Gud, sier han til Somalia Online.
Han mener krigen mot al-Shabbaab og andre fundamentalister dypest sett er en krig om hjertene og sinnene til folk i den muslimske verden, og for å vinne denne må man få fram det sanne islam som er fredlig, tolerant, moderat og demokratisk.
Ismail mener ikke det er noe galt med å vende tilbake til islam slik det var i begynnelsen, slik islamistene innbiller seg at de driver med. Men for å få til det må man forstå hvilke verdier det samfunnet bygde på, som er noe ganske annet enn dagens politiserte islam. Han mener også at man i tolkningen av de religiøse skriftene nødvendigvis må legge vekt på at samfunnet Muhammed levde i var ganske annerledes enn det vi har i dag.
Siden boka kom ut i september, har Ismail fått dødstrusler og advarsler om at han ikke bør komme tilbake til Somalia der kona og hans tre barn bor. Han har blitt stemplet som en djevel og en vantro på sosiale medier, og radikale religiøse ledere har bedt om at boka hans blir brent og fordømt.
Ismail måtte reise til Kenya for å få gitt ut boka, ettersom ingen var villig til å gi den ut i Somalia. Han har blitt kastet ut av hoteller i Nairobi og Kampala, Uganda. Hver dag må han leve med dødstrusler.
Han forsikrer om at han ikke vil gi seg på grunn av truslene. Ismail mener det å utfordre islamistene er helt nødvendig for å reformere Somalia, og at noen må tørre å gå foran.
– Det vi trenger er sekulære stater der det er demokrati, rettferdighet og likhet for alle. Vi trenger ikke teokratier der lederne styrer på vegne av Gud, sier han.
Ismail blir kalt «Somalias Salman Rushdie» på grunn av det han har blir utsatt for. Boka selges i hemmelighet i Kenya og Somalia, etter at bokhandlere måtte fjerne bøkene på grunn av protester fra muslimske religiøse ledere.
Boka tilgjengelig på somali fra Amazon.
Washington Post har også skrevet om saken.
Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.
Fritanke.no - dette nyhetsnettstedet - fungerer i dag som et arkiv for over 4500 nyhetssaker, reportasjer, kommentarer og bakgrunnsartikler mm. produsert i perioden august 2006 - januar 2022.