Kontakt
The British Humanist Association vil få britene til å tenke over livets store spørsmål. Foto: Skjermdump
Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon i England kjører plakat-kampanje på undergrunnen og i flere britisk storbyer for å få folk til å tenke.
Aslaug Olette Klausen
Publisert: 23.09.2014 kl 09:47
Sist oppdatert: 23.09.2014 kl 09:54
The British Humanist Association (BHA) vil de neste ukene fremme kampanjen «Thought for the Commute». Kampanjen presenterer fire forskjellige humanistiske perspektiv på et av livets største spørsmål: Hva er meningen med det hele?
Formålet med kampanjen er å få alle, troende som ikke-troende, til å tenke over hva som gir livet mening.
Dette gjøres i form av plakater med sitater fra kjente britiske humanister som George Elliot, Virginia Wolf, Bertrand Russel og A.C. Grayling. Plakatene presenteres på over 100 t-banestasjoner i London i perioden 22. september til 5. oktober, og deretter skal de settes opp i flere andre britiske storbyer.
– Selv om halve befolkningen i Storbritannia beskriver seg selv som ikke-religiøse er humanistiske svar på livets store spørsmål mindre synlige i offentligheten enn de religiøse. Et resultat av dette er at mange har et humanistisk livssyn uten å vite det selv, sier generalsekretær i BHA, Andrew Copson.
Det er dermed også et ønske om å øke bevisstgjøringen som ligger til grunn for kampanjen, som i tillegg til plakatene skal ha et stort trykk i sosiale media. Folk oppfordres til å både ta selfies ved siden av sin favoritt-plakat og til å tvitre sine svar på livets store spørsmål.
I forlengelsen av dette har BHA også en aksjon gående for å få innpass i livssynsprogrammet til BBC Radio 4, der humanistiske perspektiv er ekskludert fra programposten «Ord for dagen». BHA foreslår derfor at sitatene som løftes frem i kampanjen inkluderes, og har en direktelink på sine nettsider for henvendelse til BBC.
The British Humanist Association er Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon i Storbritannia. Organisasjonen har per i dag rundt 40 000 medlemmer.
«Thought for the Commute» følger opp den populære videoserien That’s Humanism!, med Stephen Fry i hovedrollen.
I 2008 og 2009 markerte BHA seg med et skarpere budskap i ateistbuss-kampanjen, der London-busser og undergrunnsbaner kjørte rundt med budskapet «There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life». Den ble klaget inn for britiske forbrukermyndigheter, fordi utsagnet skulle være «usant og uærlig».
Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.
Fritanke.no - dette nyhetsnettstedet - fungerer i dag som et arkiv for over 4500 nyhetssaker, reportasjer, kommentarer og bakgrunnsartikler mm. produsert i perioden august 2006 - januar 2022.