Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Til venstre: En av Folkets Stråleverns reklamer på Oslo S mandag kveld. Foreningen Skepsis Norge lanserer nå en svarkampanje (til høyre).

Til venstre: En av Folkets Stråleverns reklamer på Oslo S mandag kveld. Foreningen Skepsis Norge lanserer nå en svarkampanje (til høyre).

JCDecaux stenger kampanje fra «Folkets strålevern»

I går startet «Folkets strålevern» en kampanje på reklameskjermer blant annet på Oslo S. I dag ble kampanjen stoppet.

Publisert:

Sist oppdatert: 30.01.2018 kl 21:23

På Oslo S, på flere kjøpesentra og i byrom som har fastmonterte reklameskjermer fra firmaet JCDecaux, har forbipasserende siden i går kunnet se reklameplakater fra gruppa «Folkets strålevern».

Plakatene advarer mot at stråling fra mobiltelefoner, strømmaster og wifi-nettverk mm. kan skade arvestoffet, gjøre at barn får problemer med å konsentrere seg eller føre til at unge mennesker får kreft i hjernen. Mobilstråling kobles til dårlig sædkvalitet, hodepine og søvnproblemer.

Mange har reagert sterkt på kampanjen. JCDecaux har fått en rekke protester både fra enkeltpersoner og fra de som har latt JCDecaux fått lov til å sette opp reklameskjermer – konsesjonshaverne.

Nyhetsnettstedet Filter Nyheter skriver kampanjen har gått på 355 lystavler på 55 ulike steder i hele Norge.

– En glipp at den slapp gjennom

Viseadministrerende direktør i JCDecaux, Gisle Roness, sier til Fritanke.no at kampanjen nå er stoppet.

– Dette har aldri skjedd oss før. Reaksjonene kom veldig bardus på oss. Kampanjen har ført til så mange protester fra publikum og våre konsesjonshavere at vi nå har stoppet den. Det var en glipp at den slapp gjennom, sier han.

Roness forteller at de nå har oppdatert retningslinjene sine slik at dette ikke skal skje igjen.

– Vi ønsker ikke kampanjer fra aktivistorganisasjoner som dette, og har nå skjerpet opp våre retningslinjer. I dette tilfellet er det manglende vitenskapelig dokumentasjon som er problemet, men uansett kan vi ikke ta noe ansvar for påstandene slike aktivistgrupper fremmer, sier han.

Folkets strålevern forteller selv at to av annonsene deres ble «sensurert bort» av JCDecaux før kampanjen ble lansert.

Folkets strålevern: – Dette er sensur

Folkets strålevern er naturlig nok skuffet over saken. På Facebook-siden sin har de fått en kommentar som sier at dette er «ren sensur». Da svarer Folkets strålevern at «det er akkurat det det er».

De viser ellers til nettstedet Teknologiske nyheter som har omtalt kampanjen deres.

– Noen aviser tør tydeligvis mer enn JCDecaux. Det er virkelig merkverdig at reklameannonser skal sensureres, skriver Folkets strålevern.

Til Fritanke.no sier Folkets strålevern at de har fått laget en opplysningskampanje som er godt underbygget med et skriv på websiden deres med mer informasjon og linker til vitenskapelige studier.

– Vi hadde en avtale med JCDecaux, som ikke hadde noen betenkeligheter med disse annonsene. Det var meget klare budskap, var responsen vi fikk. Vi ble litt overrasket på mandag da de bestemte seg for å droppe to av annonsene, skriver Folkets strålevern i en melding til Fritanke.no.

De forteller videre at de i dag fikk en telefon om at hele kampanjen hadde blitt blokkert, uten at vi fikk noen god forklaring på hvorfor.

– Det var noe med "konsesjonsgiverne", og det var visstnok BaneNOR, NSB og kjøpesenterne. Det virker rart, men vi fikk ikke noe mer svar. Vi har aldri før hørt at noen av disse har brydd seg om hva som står på reklameplakater, skriver de i meldingen.

Wahl: – De skremmer med ting det ikke er belegg for å frykte

Programleder for Folkeopplysningen på NRK1, Andreas Wahl, synes det er bra at kampanjen nå er stoppet.

Han viser til NRK Folkeopplysningens program om påstått strålefare som fortsatt ligger ute på NRKs nett-tv, og påpeker at ingenting fra programmet er tilbakevist.

– Folkets strålevern har ikke solid forskning i ryggen når de kommer med påstandene sine. Den beste forskningen sier noe annet, sier Wahl.

Han forstår at det har kommet reaksjoner på kampanjen deres.

– Disse plakatene kan skremme folk med ting det ikke er belegg for å frykte, sier han.

Svarkampanje fra Skepsis

Da det ble kjent at kampanjen fra Folkets strålevern var lansert, begynte foreningen Skepsis Norge straks å planlegge en kampanje som svarer på påstandene fra Folkets strålevern.

De vil kjøre sin kampanje selv om JCDecaux nå har satt ned foten.

– Ja selvsagt kjører vi den. Folkets strålevern kjører jo kampanjen sin på Facebook og nettsider, sier pressetalsperson i Skepsis, Christopher Dragnes Norderhaug, til Fritanke.no.

Se Skepsis' kampanje her.

Han er fornøyd med at JCDecaux har stoppet kampanjen.

– Uvitenskapelig skremselspropaganda rettet mot foreldre har ingen ting på reklameplakater i det offentlige rom å gjøre, sier han.