Inviterer familier til å filosofere sammen

Et kurs i å filosofere sammen gir deg og poden(e) mer å snakke om, og barnet lærer å uttrykke og utforske abstrakte ideer. FOTO: Istockhphoto

HEF med kurs for foreldre og barn:

Inviterer familier til å filosofere sammen

”Hvorfor må jeg det? Men hvorfor er det sånn?” Barn sitter på et endeløst reservoar av undring, og svarene er ikke alltid like opplagte. Hva med et kurs i hvordan å samtale filosofisk med barnet ditt? (5.3.2012)

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.03.2012 kl 09:54

Se bildet større

Filosof Øyvind Olsholt er veileder ved kurset, og har skrevet flere bøker om filosofi for barn og unge. - Det er fint med grupper av forskjellige barn, og de aller fleste opplever filosofisk samtale positivt, som en lek, sier Olsholt. FOTO: Privat

Søndag 18. mars arrangerer Human-Etisk Forbund og Barne- og ungdomsfilosofene et gratis kurs i filosofisk samtale for foreldre og barn. Kurset går mellom kl 12 og 15, og er et tilbud til alle interesserte.

Filosofisk undring faller barn naturlig, og deres intellektuelle spontanitet og kreativitet kan med hell kombineres med foreldrenes tålmodighet og utholdenhet. I en filosofisk samtale forholder vi oss aktivt til andres tanker, samtidig som vi venner oss til å logisk begrunne egne, abstrakte ideer.

Utforsking av ideer

Kursleder, filosof Øyvind Olsholt fra Barne- og ungdomsfilosofene, har mer enn femten års erfaring med filosofi for de yngste og har skrevet flere bøker om emnet. Han forteller at målet er åpne samtaler, der barn og voksne sammen utforsker ulike ideer uten å ha klare svar.

– Det spesielle her er at foreldrene sitter på sidelinja og følger med, mens barna diskuterer i gruppe. Etter hvert glemmer de at foreldrene er til stede. De voksne synes gjerne det er kjempegøy, og jeg mener definitivt øvelser som disse styrker kommunikasjonen mellom barn og forelder, mener Olsholt.

Første del av kurset gjennomfører barna en veiledet filosofisk samtale mens foreldrene observerer. Olsholt veileder barna, og kommer ofte med eksempler på tema, eller deler ut en tekst for å hente fram barnas synspunkter. Som voksen veileder fungerer han som en sannhetssøkende Sokrates, ydmyk og lyttende overfor barna og deres bidrag, forklarer Olsvik.

– Barna bestemmer tema i fellesskap med meg som veileder, for eksempel forholdet mellom voksne og barn – må barn alltid gjøre som de voksne vil? Hvorfor er det i så fall sånn?

Filosofisk tenkning i hverdagen

Deretter leker barna, mens de voksne diskuterer barnas samtale. Hovedtema er hvordan foreldrene bedre kan møte den undringen som allerede er der hos de yngste.

– Kurset innebærer øvelser, som kan gi foreldre og barn noe nytt å snakke om, utover det personlige og konkrete. Man lærer seg å snakke sammen om prinsipielle, abstrakte tema, og barn setter gjerne stor pris på å undres og diskutere sammen med en voksen, forklarer Olsholt.

Rådgiver i Human-Etisk Forbund, Hans Christian Nes, er arrangementansvarlig og selv trenet i filosofisk praksis. Han ser fram til kurset, som han mener er et godt eksempel på humanistisk praksis.

– Filosofisk samtale er basert på den enkeltes livserfaring fremfor en akademisk utdannelse eller filosofisk teori. Mennesket står i sentrum og utforsker sitt livssyn, uavhengig av såkalte evige sannheter, sier han.

Et kritisk verktøy for åpne sinn

Nes minner om barns iboende nysgjerrighet, og hvordan unge sinn fremdeles ikke er formet av samfunn, skole og kultur i like stor grad som voksne sinn.

– Barn kan stille helt åpne, grunnleggende spørsmål, og voksne har slett ikke alltid svar på alt det barna lurer på. Da er det positivt å undersøke temaet i fellesskap, og samtidig gi barnet et verktøy for kritisk undersøkelse og selvstendig refleksjon på en hverdagslig måte.

Dessuten er det viktig å skape møteplasser der vi kan tenke sammen, og der målet er å vinne innsikt fremfor å vinne over noen andre, påpeker Nes.

– Spesielt for ikke-religiøse er det viktig å lære seg å stå i det åpne og ukjente og å tolerere uvisshet og usikkerhet. At barn kan lære seg å leve uten etablerte sannheter eller forklaringssystemer, sammen med mor eller far, er god humanistisk praksis, avslutter Nes.

Mer informasjon og påmelding her.

Siste nytt i Nyheter

Sturla Stålsett fornøyd med regjeringens forslag

Sturla Stålsett er uenig med Human-Etisk Forbund. – Regjeringens lovforslag bryter ikke med prinsippet om likebehandling, mener han. Bente Sandvig er skuffet.

– Jesus er julen i et nøtteskall

Professor ved Menighetsfakultet, Heid Leganger-Krogstad, lot det ikke være noen tvil om hva julen handler om på Civitas frokostmøte i dag.

– Hvorfor er det nødvendig å «lære» dette ti ganger?

– Kirkens framstilling av «julesamlingen» på Voss er ikke troverdig, sier Magnhild Marie Bøe-Hansen, organisasjonssekretær for Human-Etisk Forbund i Hordaland.

 
Humanisme ikke anerkjent i amerikansk fengsel, tross forlik

I 2015 inngikk American Humanist Association et forlik med fengselsmyndighetene i USA om at humanisme skal likebehandles med religionene. Likevel fikk Benjamin Espinosa nei.

John Færseth overfalt av konspirasjonsteoretiker

– Det neste jeg husker er at jeg fikk hjelp av andre på stedet og noen vakter. Deretter dro jeg på legevakta, sier John Færseth.

Frp mener undersøkelsen bygger på feil premisser

– Det er vanskelig å vite hvordan man skal uttale seg for ikke å bli satt i en brunbeiset bås, sier Jon Helgheim, innvandringspolitisk talsmann for Frp.