Her har vi noen klassiske "kjøpt og betalt"-saker, sier Michael Marshall. I fjerde avsnitt i saken om "rotten fish and sex toys", som handler om at kvinner aldri rydder i håndveska si, kommer det fram at undersøkelsen er betalt av onlinebutikken AnjliLondon.com som selger nettopp - vesker.

15th European Skeptics Congress:

Avslører journalistikkens knefall for PR-bransjen

Produksjonskravet til journalister er høyere enn noensinne. Dette utnytter PR-bransjen og får reklamesakene sine på trykk. Bloggeren Michael Marshall protesterer.

Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Publisert:

Sist oppdatert: 29.08.2013 kl 07:33

Etter at internett kom, er det ikke lenger like lett å tjene penger på journalistikk. Opplaget til papiravisene er på vei ned, og folk forventer at nyheter på nettet skal være gratis. Derfor har kommersielt drevne aviser, radio og tv vært nødt til å kutte kraftig ned og blant annet kvitte seg med journalister. Dermed må også hver enkelt journalist produsere mye mer stoff enn før.

Da blir det fristende å ta en del snarveier. Kritisk, gravende journalistikk har man ikke lenger tid til.

Det åpner dørene for PR-bransjen. For her er det, i motsetning til i journalistikken, ikke vanskelig å finne penger. PR-byråene har kunder som betaler godt for seg, og som gjerne vil ha gratisreklame i de store mediene. For å oppnå det, syr PR-folkene sammen et eller annet som tilfredsstiller de journalistiske nyhetskriteriene, som de kjenner svært godt, og selger dette inn til mediene som "nyheter".

Det er fristende for en tidspresset journalist å bare kopiere saken og sette navnet sitt på, og da har reklameoppslaget blitt en redaksjonell artikkel.

Forskjell på journalistikk og rapportering

Michael "Marsh" Marshall driver bloggen Bad PR, der han plukker opp ukritiske gjengivelser i britiske medier av PR-bransjens useriøse meningsmålinger og andre oppslag som noen opplagt har betalt for.

– Jeg har noe jeg kaller «loven om det fjerde avsnittet». Den sier at hvis det dukker opp et firmanavn i løpet av de fire første avsnittene, så er det høyst sannsynlig de som har betalt for oppslaget, sa Marshall under den 15. europeiske skeptikerkongressen i Stockholm i helga.

I foredraget sitt var han opptatt av å lage et klart skille mellom journalistikk, på den ene siden, og rapportering på den andre.

– En som bare rapporterer vil stille opp på en pressekonferanse med for eksempel Robert Mugabe og bare fortelle hva som skjedde. En journalist vil derimot stille kritiske spørsmål og undersøke om det som blir påstått er sant. Vi trenger flere journalister, ikke færre. Men de trenger tid. Journalistikk under press reduseres til rapportering, og da mister vi noe viktig, sier Marshall.

Tidspresset fører også til at en stor andel av alle artikler som legges ut bare er kopier av ting som har stått andre steder. Mediene siterer hverandre, og regner med at ting er faktasjekket av andre. Men det er de vanligvis ikke. Graver man i disse tingene finner man svært ofte at det er et PR-byrå med kundeinteresser som står bak, slår Marshall fast. De vet hvordan de skal sette ting i spinn, slik at saken ruller og går i så lang tid som mulig.

Søker å bekrefte fordommer

Meningsmålingsinstitutttet Onepoll er spesielt flinke til å lage «undersøkelser» som senere kan brukes for å pushe PR-saker til mediene, fortalte Marshall. Artiklene er ofte bygget over malen «1 av 3 gjør ditt eller datt», eller at de er rigget slik at de bekrefter fordommer folk har. Det er slikt som genererer klikk, og det er jo mediene selv interessert i også.

Som for eksempel nevner han en artikkel som fikk stor oppmerksomhet i 2010 om at alle, også kvinner selv, foretrekker mannlige sjefer. Undersøkelsen var betalt av et jobbrekrutteringsfirma som ikke overraskende fikk sagt sitt i teksten.

– Undersøkelsen er bare tull, og det vet jeg fordi jeg svarte på den selv. Undersøkelsen var ekstremt vinklet for å få nettopp dette resultatet. Først spør de hvem som er de beste sjefene, og her må du svare det ene eller andre. Du får ikke svare «vet ikke» eller «like gode» for eksempel. Og hvis man svarer «menn», får du straks spørsmålet «hvorfor mener du kvinner er dårlige sjefer». Men det har jeg jo aldri sagt! De legger ord i munnen på meg, sier Marshall.

Dernest kommer alternativene for «hvorfor mener du at kvinner er dårlige sjefer». Her kan du krysse av for ting som «de er hormonelle», «de er anspente» eller «de lyver»(!).

– Dette er ekstremt kjønnsdiskriminerende. Det er skremmende at slikt bare slipper gjennom og blir store oppslag i riksdekkende aviser, sa Marshall.

Veldig mange eksempler

På bloggen Bad PR ramser han opp en lang rekke tilfeller der ledende medier i praksis blir markedsføringskanaler for PR-bransjen.

Her finner vi turoperatører som har "funnet ut" at folk elsker å være nakne når de reiser på ferie, plastisk kirurgi-klinikker som kan presentere undersøkelser om at «folk hater hvordan de ser ut», samt rengjøringsbyråer som presenterer undersøkelser om hvor mye tid som går med til rengjøring.

– Daily Mail er verst, men også respekterte organer som BBC og The Guardian går i baret, sier Marshall til Fritanke.no etter foredraget.

Les mer på Marshalls blogg Bad PR

Siste nytt i Reportasje Vis flere

Hedalen lovet å styrke HEFs internasjonale arbeid

Landskonferansen 2018:

Hedalen lovet å styrke HEFs internasjonale arbeid

Humanistbevegelsen en dverg internasjonalt, sammenlignet med de enorme ressursene religiøse grupper bruker.

Mener postmoderne ideologi har åpnet dører for autoritære løgnere og konspirasjonsteorier

Mener postmoderne ideologi har åpnet dører for autoritære løgnere og konspirasjonsteorier

HEF ga blomster og penger til barnehage som sier nei til ikke-vaksinerte

HEF ga blomster og penger til barnehage som sier nei til ikke-vaksinerte

Barnehagestyrer Helle Soos fikk ros og støtte fra Human-Etisk Forbund i dag.

Teologiprofessor strekker ut hånda til Human-Etisk Forbund i ny bok

Teologiprofessor strekker ut hånda til Human-Etisk Forbund i ny bok

Teologiprofessor Oskar Skarsaune har skrevet en gavepakke til de som er kritiske til folkekirken, mener den liberale presten Sunniva Gylver.

Vekkelsesmøte med romøgler og identitetspolitikk

Vekkelsesmøte med romøgler og identitetspolitikk

Konspirasjonsteoretiker David Icke har vært på norgesbesøk.

– Vi som har ytringsfrihet har et ansvar

– Vi som har ytringsfrihet har et ansvar

Ina Tin har kjempet for menneskerettigheter og ytringsfrihet som aktivist og medarbeider i Amnesty i over 20 år.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Vis mer

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

Vis mer

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Vis mer


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrevet ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Noe gikk galt! Vennligst forsøk på nytt.

Mer informasjon

Siden lastes nå på nytt...