Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Den norske kirke har åpnet opp for homofil vigsel. Det får 256 prester til å vurdere å si opp jobben.

Den norske kirke har åpnet opp for homofil vigsel. Det får 256 prester til å vurdere å si opp jobben.

256 prester vurderer å slutte etter Kirkens homovedtak

256 prester reagerer så sterkt på Kirkemøtets vedtak om å åpne for vigsel av likekjønnede, at de vurderer sin videre framtid i Den norske kirke.

Publisert:

Alle har i en erklæring utfordret kirkens ledelse til å besvare en serie spørsmål innen avslutningen av det neste kirkemøtet som finner sted 27. januar 2017, skriver Fædrelandsvennen.

I erklæringen gjør prestene rede for sitt syn på ekteskapet. De viser til at de står på kirkens tradisjonelle lære – at ekteskapet er forbeholdt kvinne og mann.

– Med tanke på om vi kan bli stående videre som prester, er det nødvendig å klargjøre grunnlaget for fortsatt tjeneste som vigslede medarbeidere i kirken, sier Rolf Kjøde som er koordinator for de 256 prestene fra hele landet.

De ber også kirkens ledelse skape langsiktige og «faste rammer» som viser at «det kirken alltid har lært, tas på alvor». Som eksempler nevner de et system med «alternativt tilsyn» for prester som ikke vil være underlagt biskoper med en annen lære, og «valgmenigheter» for kirkemedlemmer i flere sogn som ønsker å ha egne menigheter for dem som har samme lære.

Forrige uke skrev Vårt Land at 233 prester hadde signert det samme oppropet mot vielse av likekjønnede par. (©NTB)

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus