Kontakt
Foto: Istockphoto
Den norske kirken i ferd med å åpne for en egen liturgi eller ritual som blant annet kan brukes dersom det oppstår ”uro” i hus.
John Færseth
Publisert: 30.04.2012 kl 15:33
Sist oppdatert: 30.04.2012 kl 15:42
Den norske kirken i ferd med å åpne for en egen liturgi eller ritual som blant annet kan brukes dersom det oppstår ”uro” i hus. Liturgien bygger på et ritual for ”rensing av hus og hjem” som har vært i bruk av kirken i nordsamiske områder siden 2007. Mens dette ved første øyekast kan virke som en form for eksorsisme, mener professor i religionshistorie Asbjørn Dyrendal ved NTNU at det ikke er fullt så enkelt:
- Det er litt både og. Begrunnelsen for liturgien inkluderer en kort diskusjon om eksorsismebegrepet og eksorsismeforståelse, og inviterer til en viss grad til at man også kan se det i lys av dette, selv om det ikke er det man helst vil at den skal være. Ser du på selve liturgien, hvordan den er utformet og innholdet i den, så er den veldig tydelig på at dette handler om å ønske Guds velsignelse over hus, hjem og de som bor der. Det er ingen ting eksplisitt utdrivende i ritualet i det hele tatt, eller noe som tar for seg onde ånder eller vanskelige ting. Fokuset ligger på lys og fred og Guds kjærlighet.
I et intervju med Vårt Land vil ikke Svein Arne Lindø, leder for Kirkerådet, ta stilling til om fenomenene som kommer inn under begrepet ”uro” skal betraktes som objektivt eksisterende eller ikke, men sier at ”når et menneske kjenner seg urolig mener jeg at Guds ord og bønn kan virke betryggende og beroligende”.
Til Fritanke.no sier Lindø at fokuset på ritualet som en form for eksorsisme i stor grad er medieskapt, og henger sammen med den ”engledebatten” som har funnet sted i kjølvannet av prinsesse Märthas ”engleskole” og fjernsynsprogrammer som ”Åndenes Makt”, som til sammen har ført til en økt interesse for temaet. Han er også med på at denne interessen har vært med å aktualisere behovet for en slik liturgi:
- Den har vært i bruk en god stund i Nord-Norge, men behovet har nok blitt aktualisert i kjølvannet av engledebatten og ulike fjernsynsprogrammer. Han presiserer likevel at det ikke dreier seg om noen anerkjennelse av overnaturlige fenomener som spøkelser:
- Dette er ikke et utdrivelsesritual, det er rettet mot personer som føler uro enten denne er knyttet til en livssituasjon eller til et sted.
Asbjørn Dyrendal mener også at innføringen av den nye liturgien må sees i forbindelse med en økt interesse for denne typen fenomener, og at den uttrykker en tvetydighet og en usikkerhet fra kirken omkring hva den skal mene om slike fenomener.
- Det er en måte for en kirke som ikke er helt sikker på hva den mener om denne typen fenomener, å møte en etterspørsel i ulike miljøer på. Denne etterspørselen har nok kommet i forlengelse av TV-serien Åndenes Makt og alle spøkelseshusene i media. Fordi kirken har erfaring fra Nord-Norge, kan den svare på etterspørselen etter denne typen kirkelige handlinger med å lage noe for hele landet.
Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.
Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.
Fritanke.no - dette nyhetsnettstedet - fungerer i dag som et arkiv for over 4500 nyhetssaker, reportasjer, kommentarer og bakgrunnsartikler mm. produsert i perioden august 2006 - januar 2022.