Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund laget i samarbeide med TRY /APT tre filmer for å vise hva som vil kunne bli konsekvensene av KRLE-faget
 Foto: Skjermdump

Human-Etisk Forbund laget i samarbeide med TRY /APT tre filmer for å vise hva som vil kunne bli konsekvensene av KRLE-faget Foto: Skjermdump

Heder til HEF-kampanje

Kampanjefilmer om konsekvensene av KRLE nådde nesten til topps i kåring.

Publisert:

Sist oppdatert: 05.05.2015 kl 19:57

Kreativt Forum kårer hver måned de beste kampanjene innen kreativ kommunikasjon. I mars kom Human-Etisk Forbund filmer om konsekvenser av KRLE inn til pallplassering, bak Tankesmien Agendas likestillingseksperiment.

– Hyggelig at kampanjen vår har også blitt lagt merke til i de kreative miljøene. Vi ønsker selvsagt at flest mulig skal få med seg budskapet om at innføring av minst 50 prosent kristendom og en ekstra K for kristendom i RLE-faget er urimelig, i utakt med samfunnsutviklingen og det siste en inkluderende og mangfoldig skole trenger å bruke tid på, sier kommunikasjonssjef Agnieszka Bryn i Human- Etisk Forbund.

– Hva var ønsket dere i vise i filmene?

– I denne kampanjen ønsket vi å vise det klart urimelige i regjeringens forslag, nemlig at hvis man bruker halvparten av tiden på å undervise om kristendom, vil det selvsagt gå på bekostning av undervisning om de andre religionene, etikk og filosofi. Det er å skru klokken tilbake, elevene i norsk skole i 2015 trenger en nyansert undervisning med mer vekt på nettopp etikk, filosofi og kritisk tenkning for å kunne skille mellom faktabaserte resonnementer og emosjonell synsing.

Godt samarbeide

Filmene ble laget i samarbeide med byrået TRY. Dette er andre gang forbundet har samarbeidet med byrået om filmproduksjon. Den første gangen var i fjor høst under en film om fagets historie.

– Vi har svært godt samarbeid med teamet i Try/Apt, de kjenner nå godt til (K)RLE saken og bidrar med gode kreative løsninger. Vi ser at denne saken engasjerer våre medlemmer, sympatisører og alle de som får innblikk i hva som er i ferd med å skje i norsk skole. Også de om jobber med kreative løsninger blir engasjert, og det blir det godt samarbeid ut av.

Bryn forteller videre at filmene også fikk god mottakelse i sosiale medier. På Facebook var det rundt 4 400 som likte dem, og de førte til 150 nye medlemmer i HEF i kampanjeperioden.

Alle filmene er tilgjengelige på både på Human.no og påHuman.no og Youtube:

Tidligere i dag var det høring på Stortinget om KRLE-Faget. Mer om denne kan du lese her.

Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.