Klargjør siden...
Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk

Didrik Søderlind: Anfindsen løper for fort fra det deskriptive til det normative

- Jeg mener Anfindsen løper alt for fort fra det deskriptive til det normative, fra påstander om menneskelige raseforskjeller til krav om at disse for...

Publisert:

Sist oppdatert: 21.05.2010 kl 10:46

- Jeg mener Anfindsen løper alt for fort fra det deskriptive til det normative, fra påstander om menneskelige raseforskjeller til krav om at disse forskjellene må få politiske konsekvenser.

Publisert: 21.5.2010

Torgrim T. Storvik har utfordret meg til å presisere mine innvendinger mot Ole Jørgen Anfindsen, som jeg luftet i en kommentar på Fritanke.no.

Jeg har ikke noe sted i min tekst argumentert for at Anfindsen "synder mot kravet om en saklig diskusjon hvor fakta og analyser bryter mot hverandre", slik Storvik skriver. Tvert om kjenner jeg Anfindsen som en hyggelig person i virkeligheten og en behersket skribent.

Men jeg kan gjerne presisere hvilke sperrer jeg synes Anfindsen mangler.

Ved flere anledninger har jeg sett nettsiden Honest Thinking, som Anfindsen driver, henvise til åpent nynazistiske nettsider. Jeg ønsket ikke å trekke dette frem i min artikkel, ettersom det er en stund siden jeg så dette. Det skal sies at er en stund siden jeg så på Honest Thinking, så jeg svingte innom der nettopp. En av de nyeste postene anbefaler en artikkel fra American Renaissance. American Renaissance er ikke et fascistisk blad, men bladet (og konferansene bladet arrangerer) er talerstol for en rekke av verdens mest berømte fascister.

Min hovedinnvending mot Anfindsen er dog ikke hvem han lenker til eller hvem han låner informasjon fra. Mitt hovedproblem er hva han selv mener. Jeg mener han løper alt for fort fra det deskriptive til det normative, fra påstander om menneskelige raseforskjeller til krav om at disse forskjellene må få politiske konsekvenser.

Didrik Søderlind

Debatt Vis flere

DEBATT: Trenger alle livssyn å være gjensidig ekskluderende?

– Forsvarer jeg en bredere livssynsdefinisjon enn Gran? På en måte, ja, på andre måter, ikke nødvendigvis, skriver Arild Tornes.