Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Det er fortsatt et flertall teologer blant de som underviser nasjonens RLE-lærerne. Foto: Wikipedia

Det er fortsatt et flertall teologer blant de som underviser nasjonens RLE-lærerne. Foto: Wikipedia

Fortsatt over 80 prosent kristen-utdannede i RLE-nettverket

Antall teologer har gått ned, men det har blitt flere kristendomsutdannede blant de som utdanner RLE-lærere i Norge. Tilsammen utgjør gruppene 82 prosent.

Publisert:

Sist oppdatert: 23.10.2009 kl 07:24

I november 2007 sjekket Fritanke.no bakgrunnen til de som utdanner lærere i skolens RLE-fag, tidligere KRL-faget.

Vi fant at 60 prosent var teologer, og ytterligere 23 prosent hadde kristendom som utdanningsprofil. Til sammen ble dette 83 prosent med folk man kan si har en innenfor-kristen utdanningsbakgrunn.

Nettverkskoordinator Tarald Rasmussen sa den gangen at tallet var alt for høyt, og at han regnet med at det ville synke de kommende årene.

- De siste årene har stadig flere religionshistorikere blitt ansatt, så jeg tror vi vil få en jevnere fordeling etterhvert, sa han.

Like mange innenfor-kristne

Nå, to år senere, har vi tatt samme sjekk en gang til.

Det viser seg at Rasmussen har fått rett når det gjelder andelen teologer. Denne har sunket fra 60 prosent til i underkant av 56 prosent (55,55%). Til gjengjeld har imidlertid andelen kristendomsutdannede steget fra 23 prosent til knapt 27 prosent (26,66%).

Samlet sett betyr dette at andelen RLE-undervisere med en innenfra-kristen utdanning har sunket med under ett prosentpoeng, fra 83 prosent til 82,22 prosent.

Andelen religionshistorikere, religionsvitere eller religionssosiologer, det vil si fagpersoner som i større grad har et utenfor-blikk på kristendommen og andre religioner, er ikke i noen sterk vekst. I 2007 havnet 11 personer i denne kategorien. To år senere har tallet bare økt bare med én person, til 12.

Det betyr at det ikke har blitt ansatt særlig flere religionshistorikere netto i de siste årene, slik Tarald Rasmussen antydet for to år siden.

- Skuffende

Førstelektor ved Høgskolen i Oslo, Beate Børresen, og deltager i RLE-nettverket, er ikke fornøyd med resultatet.

- Dette synes jeg var skuffende. Jeg har hatt en klar følelse av at det har blitt flere religionhistorikere, men det har det jo ikke, sier hun.

- Hva tenker du om at det har blitt færre teologer og flere med kristendomskunnskap?

- Begge gruppene har det samme innenfor-perspektivet på kristendommen, så det blir det samme. Folk med kristendomsbakgrunn har en mer skolerettet utdanning, og det er jo fint, men innenfor-perspektivet er det samme som hos teologene, sier hun.

Børresen understreker at det er viktig å ha med teologer og kristendomsutdannede i nettverket også, men at 82 prosent er alt for mye.

- De har ikke den samme kunnskapen om religioner utenfor kristendommen samt filosofi og etikk. Det er synd, siden dette er svært viktige deler av RLE-faget. I tillegg har de dette innenfra-perspektivet som ikke hører hjemme i et RLE-fag som skal være nøytralt, sier Børresen.

Hun er for øvrig den eneste i RLE-nettverket som står oppført med filosofi som fagbakgrunn.

"KRL"-navnet henger igjen

I tillegg til å være skuffet over den fortsatt høye andelen teologer og kristendomsutdannede, er Beate Børresen misfornøyd med at KRL-navnet later å henge igjen i praktisk bruk.

- Det er ikke bare i muntlig og uformell sammenheng at forkortelsen "KRL" brukes. Det gamle navnet brukes også formelt. Inntil helt nylig jobbet jeg på "KRL-seksjonen" her ved Høgskolen i Oslo, og i går fikk jeg en e-post til "KRL-nettverket". På websidene til nettverket henger også det gamle KRL-navnet igjen mange steder, forteller hun.

Børresen synes dette er respektløst.

- Vi prøver å gjøre dette faget så godt som mulig i forhold til menneskerettighetene. Da er det respektløst overfor de som skal undervise i faget på skolene når vi fortsetter å bruke det gamle navnet. Skolene har jo vært flinke til å ta i bruk det nye navnet, og da er det underlig at vi som jobber med dette på nasjonalt nivå ikke greier det, sier hun.

Børresen er redd den tilsynelatende motviljen mot å ta i bruk RLE-navnet kan få det til å virke som om nettverket ikke tar navneendringen på alvor.

- Det er viktig hva slags ord man bruker. Det sender viktige signaler. Jeg skulle ønske det var en litt høyere bevissthet rundt dette blant oss RLE-undervisere, sier hun.

Koorinator i RLE-nettverket Tarald Rasmussen har ikke vært tilgjengelig for kommentar i dag.

Informasjon om nettverksdeltagernes fordeling på utdanningstyper er hentet fra nettverkets egne nettsider pr. 22.10.09. Vi har fått beskjed om at oversikten skal være så oppdatert som det lar seg gjøre. Se detaljert fordeling her (pdf).

html .fb_share_link { padding:2px 0 0 20px; height:16px; background:url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat top left; }Del på Facebook