Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Akhtar Chaudry og Shoaib Sultan advarte mot konspirasjonstenkning som en farlig blindgate, men ble selv avbrutt av en kjent konspirasjonsteoretiker.

Akhtar Chaudry og Shoaib Sultan advarte mot konspirasjonstenkning som en farlig blindgate, men ble selv avbrutt av en kjent konspirasjonsteoretiker.

Møte om konspirasjonsteorier avbrutt av konspirasjonsteoretiker

Muslimsk studentsamfunn arrangerte debatt om konspirasjonstenkning blant muslimer. Shoaib Sultan og Akhtar Chaudry advarte mot konspirasjonstenkning som en farlig blindgate, men ble selv avbrutt av en kjent konspirasjonsteoretiker. (20.4.2012)

Publisert:

Sist oppdatert: 23.04.2012 kl 15:44

Konspirasjonstenkning blant muslimer var tema for et debattmøte onsdag. De siste årene har det vært en god del fokus i media på dette temaet. Ikke minst har det vist seg at klassiske europeiske forestillinger om planer om verdensherredømme, bruk av frimureri og tilsvarende organisasjoner som verktøy samt kontroll over media og finansvesen har funnet veien til arabiske land der de blant annet inngår i charteret til den palestinske organisasjonen HAMAS. I Iran har president Ahmedinejad vært sponsor for en holocaustbenekterkonferanse.

Paneldeltakerne var Shoaib Sultan, tidligere generalsekretær i Islamsk Råd, stortingsvisepresident Akhtar Chaudry og Mina Adampour, skribent og leder for Ungdom mot rasisme.

Oppblomstring av konspirasjonstenkning skyldes maktesløshet

Selv om temaet var konspirasjonsteorier blant muslimer, begynte Chaudry med å påpeke at konspirasjonsteorier florerer i mange miljøer for tiden:

– I sommer så vi en mann som var så overbevist om at muslimer er i ferd med å overta at han ikke bare plasserte en bombe under statsministerens føtter, han var så overbevist om at AP er i seng med fienden at han dro ut til Utøya og drepte 70 ungdommer, de yngste ned i 13-14 alderen.

Shoaib Sultan pekte på at det meste av de aktuelle forestillingene var overtatt fra Europa selv om det ikke betydde at Europa hadde skylden, og på at oppblomstringen av konspirasjonstenkning måtte sees på bakgrunn av følelse av maktesløshet som gjør det naturlig å lete etter syndebukker.

Akhtar Chaudry var enig i dette:

– Så lenge Islam stod sterkt gikk det stort sett greit med jødene under muslimsk styre. Så mistet man denne makten og inflytelsen, omtrent samtidig som jødene vendte tilbake fra Palestina.

Ifølge Chaudry ble det naturlig for enkelte å trekke en forbindelse mellom disse to begivenhetene. Chaudry pekte også på en tradisjon for å skylde på andre når ting går galt, og som hindrer mange muslimske land fra å ta ansvaret for sin egen misære og gjøre noe med den:

– Vi tar ikke ansvar for våre egne liv. I Lahore traff jeg en sjåfør som hele veien klaget over USA, samtidig som han hele veien kjørte på rødt lys. Til slutt spurte jeg: Har noen fra USA bedt deg kjøre på rett lys? Du respekterer ikke dine egne lover, og det er derfor du synker ned.

Kritisk til undersøkelse om antisemittisme

Mina Adampour mente det var en generalisering å hevde at muslimer som sådan var negative til jøder, og kritiserte undersøkelser av antisemittisme blant norske skoleelever for å ikke ta hensyn til foreldres utdannelse og økonomi.

Her fikk hun delvis støtte fra Shoaib Sultan, som pekte på at en av de mest populære såpeoperaene i Iran de siste årene var basert på en sann historie om hvordan den iranske ambassaden reddet hundrevis av franske jøder fra tyskerne gjennom å gi dem iranske pass.
Sultan pekte også på hvordan muslimer i dag blir gjenstand for konspirasjonsteorier i Vesten, og hvordan disse har klare strukturlikheter med dem som brukes mot jøder. Etter hans mening var det viktig å gjenkjenne disse likhetene for lettere å kunne ta avstand fra tilsvarende propaganda mot andre.

Avbrutt av konspirasjonsteoretiker

Ironisk nok ble debatten kraftig amputert fordi en kjent konspirasjonsteoretiker og selverklært aktivist okkuperte talerstolen. Mannen, som ikke er muslim, forsøkte å holde en personlig appell der han blant annet knyttet ”undertrykkelsen” av alternativ medisin opp mot jødenes påståtte økonomiske og politiske makt. Dette gjorde at møtet måtte avbrytes i omkring 15 minutter til møteleder Warsan Ismail fikk roet ham ned.

Konspirasjonsteoretikeren har vært tilknyttet nettstedet Nyhetsspeilet som tidligere har brakt en rekke artikler som benekter holocaust, og har tidligere gjort seg bemerket ved å forsøke å ”kuppe” en NRK-debatt om kreft. Ifølge sin egen facebookprofil skal han nylig ha blitt bortvist fra Oslo Tinghus da han prøvde å ta seg inn under Breivik-rettssaken.

Ønsker å være et møtested for diskusjon

Arrangementet inngikk i Muslimsk studentsamfunns prosjekt «Kalam og kaffe – fordi fordommene dine fortjener det». Kalam betyr samtale, og er tenkt som et møtested for å formidle og diskutere sider ved muslimsk identitet og kultur.

En av initiativtagerne forteller at det startet etter terrorhandlingene 22. juli:

– Vi vil være et sted for ulike mennesker, alt fra praktiserende muslimer til islamkritikere, der vi likevel kan møtes og snakke sammen. I kjølvannet av 22. juli arrangerte vi en debatt om islamofobi og eurabia, så denne gangen bestemte vi oss for å lage en om konspirasjoner blant muslimer.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus