Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy, synes ikke Human-Etisk Forbund er en "parasittisk, aggressiv, ureflektert, reduksjonistisk og fattigslig sekt", for å ta noen av skjellsordene som ble slynget i forbundets retning i forrige uke.
 Foto: Kirsti Bergh

Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy, synes ikke Human-Etisk Forbund er en "parasittisk, aggressiv, ureflektert, reduksjonistisk og fattigslig sekt", for å ta noen av skjellsordene som ble slynget i forbundets retning i forrige uke. Foto: Kirsti Bergh

Kirkeleder forsvarer Human-Etisk Forbund

Generalsekretær i Mellomkirkelig råd, Berit Hagen Agøy, kjenner seg dårlig igjen i kritikken som ble rettet mot Human-Etisk Forbund i Vårt Land i forrige uke.

Publisert:

Sist oppdatert: 10.06.2013 kl 16:12

Professor Torkel Brekke og statskirkebiskop Atle Sommerfeldt rettet i forrige uke hard kritikk mot Human-Etisk Forbund i den kristne avisa Vårt Land. Brekke mener forbundet er parasittisk og sekt-aktig, mens Sommerfeldt beskyldte HEF for å være aggressive og uten selvinnsikt. Biskopen karakteriserte også det humanistiske livssynet for å være reduksjonistisk og fattigslig.

Kjenner seg ikke igjen i kritikken

Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd, tar Human-Etisk Forbund i forsvar. Hun kjenner seg ikke igjen i karakteristikkene.

– Vår erfaring med lederskapet i Human-Etisk Forbund, er at de opptrer ryddig og konstruktvt. Forbundet kjemper for religionsfrihet, også for Den norske kirke. At HEF er en parasittisk organisasjon som bare lever av å kritisere kirken, kjenner vi oss ikke igjen i, sier generalsekretæren.

Hun mener HEF har spilt en særlig konstruktiv rolle i debatten om stat og kirke, og at forbundet til og med har hjulpet kirken til å se seg i et nytt lys som trossamfunn.

– Ja, jeg mener HEF har hjulpet kirken til å se seg selv klarere som et trossamfunn. Forbundet har gjort det lettere for kirken å få en ryddig holdning til disse tingene, og se sin egen rolle som en del av livssynsmangfoldet i Norge. Det er viktig å se forskjellen på å bekjempe statskirkeordningen og kjempe for livssynslikestilling på den ene siden, og det å kritisere religion på den andre, sier hun.

Agøy legger til at Human-Etisk Forbund selvsagt, som alle andre organisasjoner, har enkeltmedlemmer som sikkert kan passe til Brekkes og Sommerfeldts beskrivelser.

– Alle organisasjoner har et slikt spekter. Men det blir feil å hefte enkeltmedlemmers uttalelser på en hel organisasjon. Jeg uttaler meg om holdningene til HEFs ledelse og styrende organer. Her synes jeg forbundet opptrer ryddig og saklig, sier hun.

Litt fraværende noen ganger

Agøy synes likevel Brekke og Sommerfeldt har noen poeng. Blant annet kunne hun ha ønsket seg et HEF som var tydeligere forsvarere av grunnleggende menneskerettigheter.

– Jeg savner noen ganger forbundet når menneskeverd og miljø står på agendaen. Eksempler på saker her er global oppvarming, asylpolitikk og den aktuelle debatten om romfolket. Her kunne HEF ha spilt en mer aktiv rolle. De blir veldig fraværende, og det er dumt, sier hun.

– Ser du på livssynshumanisme som et fullverdig livssyn?

– Livssynshumanismen står godt på egne bein. Som kristen synes jeg selvsagt ikke et sekulært livssyn er tilstrekkelig, men jeg har full respekt for at sekulære humanister har et annet syn på dette.

Agøy legger til at kristenhumanister har mye til felles med livssynshumanismen.

– Vi har en felles opprinnelse, og det er mye å stå sammen om. Det burde vi gjøre i større grad, sier hun.

– Synes du HEF er for pirkete og kranglete når det kommer til kristne tradisjoner i skolen og ellers i fellesskapsinstitusjonene?

– Nei, generelt sett synes jeg ikke det, men noen ganger tenker jeg at man kanskje kunne ha tatt litt mer hensyn til hvordan ting fungerer i lokalsamfunnet før man kjører gjennom prinsipper som forsåvidt jeg også er enig i.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus